هفته اصفهان و رهاورد رونمایی از ۱۵۰ محصول فرهنگی اجتماعی
کد خبر: 3936845
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۲

هفته اصفهان و رهاورد رونمایی از ۱۵۰ محصول فرهنگی اجتماعی

به مناسبت هفته نکوداشت اصفهان، ۱۵۰ محصول فرهنگی و اجتماعی در موزه هنر‌های معاصر اصفهان به نمایش گذاشته شد.

هفته اصفهان و رهاورد رونمایی از 150 محصول فرهنگی اجتماعیبه گزارش ایکنا از اصفهان، به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری اصفهان، معاونت‌ها، ادارات و دفاتر گوناگون وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان به مناسبت هفته نکوداشت اصفهان حاصل عملکرد یک ساله خود برای تولید محصولات فرهنگی و اجتماعی را در قالب 150 کالای فرهنگی اجتماعی در موزه هنرهای معاصر اصفهان به نمایش گذاشتند.

این 150 محصول که در 21 عنوان تولید شده در قالب کتاب، لوح فشرده، تابلو، بنر و پوسترهای آموزشی در آیینی به مدت چهار شب با حضور مسئولان شهری و استانی رونمایی شد.

در شب نخست این برنامه که به رونمایی از تولیدات حوزه شهروندی اختصاص داشت، 30 جلد کتاب با عنوان «کتاب نقره‌ای» مخصوص شهروندان و «کتاب طلایی» مخصوص مدیران شهری در قالب 10 عنوان رونمایی شد.

قدرت‌اله نوروزی، شهردار اصفهان در این مراسم با بیان اینکه این تولیدات توانسته به خوبی بخشی از نیازهای فرهنگی و اجتماعی را برآورده سازد، اظهار کرد: هرکدام از عناوین موجود در این نمایشگاه بیانگر بخشی از مسائل جامعه است و چنین رویدادها و اقداماتی که نیاز حیاتی جامعه است می‌تواند به رفع مشکلات اجتماعی و فرهنگی کمک کند. اما شب دوم رونمایی از تولیدات سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان به محصولات حوزه گردشگری با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار و رئیس و نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اختصاص داشت.

به گفته علیرضا مساح،‌ رئیس اداره گردشگری سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان، این تولیدات شامل چهار کتاب با عناوین «ملیجک در نصف‌جهان»، «اصفهان به زبان فرانسه»، «گردشگری در دسترس» و «مسیرهای گردشگری بازار تاریخی اصفهان» و همچنین رونمایی از نقشه «گردشگری بازار اصفهان» است.

مساح درباره این تولیدات افزود: کتاب ملیجک در نصف‌جهان مخصوص کودکان است که تصویرسازی شده و کتابی کامل بوده اما اگر مخاطب نرم‌افزار واقعیت افزوده آن را نیز نصب کند تصاویر کتاب به صورت پاپ‌آپ باز شده و داستان روایت می‌شود. کتاب اصفهان به زبان فرانسه شامل اسکیس‌های خطی جاذبه‌های گردشگری شهر اصفهان به همراه تصاویر آنها است که با استفاده از نرم‌افزار واقعیت افزوده این تصاویر به صورت 360 درجه و رنگی درمی‌آید و اگر کاربر به اینترنت نیز متصل شود فیلم کوتاهی از این جاذبه‌های تاریخی به نمایش درمی‌آید.

وی گردشگری در دسترس را یک عنوان تخصصی گردشگری دانست و ادامه داد: گردشگری در دسترس به این معنا است که امکانات گردشگری برای تمام افراد از جمله معلولان فراهم شود و موانع حرکتی آنها در شهر برداشته شود. علی عباسی نویسنده کتاب گردشگری در دسترس خود فردی توانخواه است و از ویلچر استفاده می‌کند و تجربیات شهرهای خواهرخوانده اصفهان در این زمینه را در کتاب خود آورده است. چون شهر اصفهان تمایل دارد در شبکه شهرهای یونسکو به عنوان شهر دوستدار کودک و شهر دوستدار سالمند ثبت شود این کتاب می‌تواند به نقشه راهی برای مدیران اصفهان تبدیل شود.

رئیس اداره گردشگری سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان گفت: در کتاب مسیرهای گردشگری بازار تاریخی اصفهان نیز بازار اصفهان به همراه جاذبه‌های آن به طور کامل و به صورت آکادمیک شرح داده شده است و اینکه برای بازدید از هر بخش بازار تاریخی اصفهان چه زمانی باید صرف کنیم و مسیر هر بازدید نیز پیشنهاد داده شده است.

مساح نقشه گردشگری بازار تاریخی اصفهان را مهم‌ترین تولید رونمایی‌شده در این مراسم دانست که در طول یک سال طراحی و تولید شده و بیان کرد: بازار اصفهان بسیار قدیمی است که از زمان بسیار دور تا الان بزرگ شده و هم‌اکنون به شکل ارگانیک درآمده که باعث شده تصویرسازی از آن مشکل شود. این نخستین نقشه گردشگری بازار اصفهان است و چنین نقشه‌ای تاکنون تهیه نشده بود. در این نقشه دوزبانه مسیر بازار اصفهان و برخی مشاغل سنتی آن به فارسی و انگلیسی شرح داده شده و مکان‌های موردتوجه نیز در آن پین شده است.

علیرضا نصراصفهانی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در مراسم رونمایی از تولیدات اداره گردشگری سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری با اشاره به برنامه‌های هفته نکوداشت اصفهان اظهار داشت: زمان پاسداشت روز اصفهان سالیان سال محل اختلاف بود که یکی از دستاوردهای شورای پنجم تغییر زمان این روز به اول آذرماه است. همچنین خرسندیم که میان 25 آبان به عنوان روز ایثار و حماسه مردم اصفهان و اول آذر به عنوان روز اصفهان پیوند خوبی برقرار کردیم و در طول این هفته شاهد اجرای برنامه‌هایی متناسب با فضای ایثار و شهادت و فرهنگ و هنر بودیم.

نصراصفهانی افزود: تمام این اقدامات بستری را فراهم کرده تا داشته‌های اصفهان را به بهانه‌های مختلف احصا و ارائه کنیم که رونمایی از تولیدات سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان در حوزه گردشگری نیز نمونه‌ای از آنها است.

وی با بیان اینکه اصفهان را حتی باید به خود اصفهانی‌ها نیز معرفی کنیم، تصریح کرد: اصفهان آن‌قدر دارایی دارد که شهروندان اصفهانی نیز نیاز به شناخت این داشته‌ها دارند. همچنین این ظرفیت‌ها باید به گردشگران داخلی و خارجی نیز شناسانده شود که در همین راستا معاونت فرهنگی شهرداری بیش از 90 برنامه برای اجرا در هفته اصفهان در نظر گرفت.

نصیر ملت، نایب‌رییس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این مراسم گفت: باید از تمام ظرفیت‌ها استفاده کنیم تا مردم اصفهان شناخت بهتری نسبت به شهر خود پیدا کنند. اصفهان با آثار تاریخی فراوانی که دارد باید در حوزه گردشگری در سطح بالاتری نسبت به آنچه اکنون ایستاده است قرار داشته باشد و باید از این موقعیت ممتاز اصفهان نهایت استفاده را ببریم.

وی اضافه کرد: در حوزه گردشگری تلاش شده با استفاده از تولیدات فاخر در راستای ارتقای گردشگری گام برداریم و قطعاً تولیداتی که در هفته نکوداشت اصفهان رونمایی شد می‌تواند این شهر را به بهترین شکل به شهروندان و گردشگران معرفی کند.

در شب سوم این برنامه نوبت به رونمایی از مجموعه تولیدات «سلامت اجتماعی فیروزه» رسید.

کوروش محمدی، رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به رویکرد جدید حوزه اجتماعی شهرداری اصفهان در این باره اظهار کرد: بر این اساس مقرر شد برنامه‌ها و اقدامات حوزه اجتماعی از رفتارها و نمادها فاصله بگیرد و به سمت ساختارسازی و ایجاد فضاهای مناسب در حوزه آموزش مداخله و حرکت ‌کند که امروز خرسندم که این اتفاق رخ داده است.

کوروش محمدی رونمایی از 78 بروشور، 20 اینفوگرافی، 35 جلد کتاب و 350 کلیپ را از جمله محصولات معاونت اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان دانست.

حیدر قاسمی،‌ معاون سیاسی و اجتماعی استاندار اصفهان نیز در این آیین گفت: حوزه اجتماعی از مخاطبان متنوعی برخوردار است و این باعث شده در این حوزه ارزش‌های اجتماعی که زیرساخت هنجارهای جامعه هستند با یکدیگر ارتباط بگیرند.

قاسمی افزود: در شرایط کنونی شهرداری به عنوان یکی از نهادهای مهم و تاثیرگذار در بخش فرهنگی و اجتماعی می‌تواند در جامعه نقش‌آفرین باشد و به‌خوبی می‌تواند خدمات، فعالیت‌ها و تولیدات خود را به جامعه ارائه کند.

وی ادامه داد: در بخش فرهنگی و اجتماعی نیازمند هماهنگی در فعالیت‌ها هستیم تا این اقدامات به ثمر بنشیند که امیدوارم در این عرصه شاهد بهبود شرایط اجتماعی و به‌خصوص حاشیه‌نشینی باشیم.

مسعود مهدویان‌فر، رئیس اداره امور اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان نیز اظهار کرد: بر مبنای آموزه‌های بازاریابی اجتماعی تلاش داریم مخاطب را بر اساس سن، جنس، مقطع تحصیلی و میزان وقت و علاقه تفکیک کنیم و سپس برای آنها محصول فراهم کنیم.

هفته اصفهان و رهاورد رونمایی از 150 محصول فرهنگی اجتماعی

وی افزود: آموزش‌های خانواده‌محور، تاب‌آوری در خانواده، آشنایی با مسائل روحی روانی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را در این بسته که تعداد آن به 850 مورد می‌رسد با قالب‌های مختلف ارائه کرده‌ایم.

وی با اشاره به ارتقای سلامت اجتماعی، تحکیم خانواده و تربیت نسل سالم به عنوان هدف اصلی این تولیدات گفت: 22 ساعت آموزش در کتاب‌ها و کلیپ‌ها موجود است که شهروندان می‌توانند بسته به زمان دلخواه خود از آنها استفاده کنند. اما رونمایی از آثار مربوط به حوزه مشارکت‌های اجتماعی، اداره توسعه فرهنگ سلامت و معاونت فرهنگی هنری سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان حسن‌ختام این ویژه‌برنامه در موزه هنرهای معاصر بود.

شیرین طغیانی، رئیس کمیسیون معماری، عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان در این مراسم بیان کرد: شهروندی فرهنگی خود به سه مفهوم شهر معناگرا، شهر زیست‌پذیر و شهر انسان‌محور یا شهری با اخلاق حیات‌محور تقسیم می‌شود و شهروندی فرهنگی مبتنی بر شهروند هویت‌مدار، اخلاق‌مدار، خلاق، سالم، مطالبه‌گر و مشارکت‌جو است که در این میان کانون توجه به سوی «شهروند مشارکت‌جو» است.

طغیانی ادامه داد: در گام اول، مشارکت اجتماعی در اصفهان آسیب‌شناسی شد و سپس معاونت اجتماعی به تهیه اطلس مشارکت اجتماعی پرداخت. اطلس آمایش مشارکت اجتماعی، بر موضوع و جغرافیای مشارکت اجتماعی متمرکز بوده و نقشه راه سازمان‌های مردم‌نهاد است.

وی افزود: در این اطلس، پراکندگی جغرافیایی 16 موضوع ضروری مشارکت اجتماعی در مناطق 15گانه و 220 محله شهری استخراج شده و به بهره‌وری مشارکت اجتماعی یعنی اثربخشی و کارایی پرداخته شده است.

هفته اصفهان و رهاورد رونمایی از 150 محصول فرهنگی اجتماعی

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه اثربخشی و کارایی مشارکت اجتماعی، مستلزم پاسخ به این پرسش است که در حوزه مشارکت اجتماعی چه کارهایی را کجا باید انجام داد و یا چه موضوعاتی را در کدام جغرافیا پوشش دهیم، گفت: در همین راستا معاونت اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان پس از تحلیل اجتماعی مبسوط در گام اول برای موضوع مشارکت اجتماعی در مواجهه با بحران کرونا، 32 موضوع را حول سه محور سلامت روان، سلامت جسمانی و سلامت اجتماعی استخراج کرده و در گام دوم سعی کرده با آمایش اجتماعی در هر یک از موضوعات 32گانه، پهنه جغرافیایی مشارکت اجتماعی را تعیین کند.

در ادامه احمد رضایی،‌ رئیس اداره توسعه فرهنگ شهروندی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان با اشاره به رونمایی از 9 عنوان کتاب در 30 جلد که محتوای مختلفی را در بر می‌گیرد، گفت: کتاب‌های فیروزه‌ای شامل مباحث پژوهشی و کتاب طلایی نیز دانش شهروندی برای مدیران است که در 10 جلد منتشر شده است.

رضایی ادامه داد: کتاب‌های نقره‌ای مربوط به رفتار شهروندی است که مردم باید با آن آشنا شوند و از لحاظ نگارشی متناسب با سطح مخاطب تنظیم شده است. همچنین 10 جلد کتاب کار کودک و کتاب پژوهشی در خصوص کلاس شهر نیز رونمایی شد.

وی با بیان اینکه دو جلد جدید از فرهنگ‌نامه شهروندی آماده و رونمایی شده، تصریح کرد: کتاب 5 جلدی پروتکل‌های آموزشی برای دوران پساکرونا تهیه شده که جزء مجموعه کتاب مدیرخوان محسوب می‌شود.

هفته اصفهان و رهاورد رونمایی از 150 محصول فرهنگی اجتماعی

همچنین مظاهر مهرابی، مسئول اجرايی انتشارات سازمان فرهنگ، اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان در این مراسم از رونمایی از پنج عنوان کتاب «مردی از جنس بداهه»، «مردی با دوربین عکاسی»، «ما مادر»، «سینما به روایت اصفهان» و «در پس آینه» این انتشارات خبر داد.

مهرابی با اشاره به اینکه کتاب «مردی با دوربین عکاسی» شرح زندگی رضا نوربختیار، عکاس مطرح اصفهانی است، افزود: اولویت انتشارات سازمان فرهنگی، اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان، فرهنگ‌سازی و معرفی مشاهیر و بزرگان در حوزه‌های مختلف است.

گفتنی است؛ برنامه‌های ضبط شده در این چهار شب، در ویژه برنامه «آذرخش» از 30 آبان تا 3 آذرماه هر شب ساعت 21 در قالب برنامه 20 دقیقه‌ای در صفحه اینستاگرامی اصفهان فرهنگ(@isfahanfarhang) منتشر شده که در دسترس علاقه مندان قرار می‌گیرد.

انتهای پیام
captcha