انجمن مطالعات نهج‌البلاغه شعبه اصفهان راه‌اندازی شد
کد خبر: 3938378
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۱

انجمن مطالعات نهج‌البلاغه شعبه اصفهان راه‌اندازی شد

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان از آغاز به‌کار انجمن مطالعات نهج‌البلاغه شعبه اصفهان خبر داد.

انجمن مطالعات نهج‌البلاغه شعبه اصفهان راه‌اندازی شدبه گزارش ایکنا از اصفهان، به نقل از روابط عمومی انجمن مطالعات نهج‌البلاغه، نصرالله شاملی، اظهار کرد: وقتی صحبت از نهج‌البلاغه می‌کنیم ذهن بسیاری از افراد به سمت فعالیت‌های تبلیغی می‌رود، البته استفاده‌های فراوانی از نهج‌البلاغه در تبلیغات اسلامی می‌شود، چرا که موضوع آن همانند موضوعات قرآن کریم است.

وی افزود: همان‌گونه که در قرآن کریم موضوعاتی همچون جهان طبیعت، نبوت، امامت، قیامت و مسائل اقوام گذشته وجود دارد و درباره آن تحقیق می‌شود، در نهج‌البلاغه نیز، این موضوعات به چشم می‌خورد و آنچه که تاکنون درباره نهج‌البلاغه و فعالیت‌های پیرامون آن در ایران دیده‌ایم در همین حد بوده است و تاکنون از یک نگاه تخصصی و بنیادی مبتنی بر مسائل علمی، آموزشی و پژوهشی آن هم در سطح بالا به نهج‌البلاغه توجه نشده است.

شاملی با بیان این که هدف انجمن مطالعات نهج‌البلاغه در راستای مطالعات بنیادی و کاربردی است، افزود: انجمن مطالعات نهج‌البلاغه می‌تواند با تمام مؤسساتی که به طریقی به نام نهج‌البلاغه فعالیت دارند ارتباط برقرار کند، به‌ویژه یکی از مواردی که مؤسسه می‌تواند انجام دهد، تربیت مربی است.

وی ادامه داد: انجمن مطالعات نهج‌البلاغه ایران در سطح کشور سه فعالیت مهم را دنبال می‌کند، در وهله اول انجام تحقیقات علمی و پژوهشی عمیق و تخصصی در نهج‌البلاغه است که به عنوان وظیفه اصلی، کار تخصصی دانشگاهی در جهت تولید علم انجام داده می‌شود.

رئیس انجمن مطالعات نهج‌البلاغه شعبه اصفهان با تأکید بر حوزه فعالیت‌های تخصصی و تحقیقاتی انجمن، تصریح کرد: مربیانی در سطح بالاترین رده‌های دانشگاهی در انجمن تربیت می‌شوند، یعنی استادان دانشگاه مخاطب انجمن هستند، کاری که اکنون در دانشگاه اصفهان انجام می‌شود. به عنوان نمونه وقتی از هستی‌شناسی و یا ابتدای خلقت در نهج‌البلاغه صحبت می‌شود این بحث عمیقی است که در علم زمین‌شناسی و زیست‌شناسی در دانشگاه‌ها به صورت تخصصی و بنیادی دنبال شده و تئوری‌هایی نیز برای این موضوع وجود دارد، اما امام معصوم نیز در نهج‌البلاغه از این مسئله یاد کرده است.

شاملی عقیده اساتید مسلمان و شیعه را به علم امام معصوم مبنای توجه به نهج‌البلاغه بیان کرد و افزود: امیرمؤمنان(ع) به مخاطبان خود می‌فرمود: «سلونی قبل ان تفقدونی فانّی بطرق السّماء اعلم منّی بطرق الأرض؛ از من بپرسید پیش از آنکه مرا از دست بدهید». لذا این علم، علم عادی نبوده و مباحثی از این دست در حوزه نظریه‌پردازی است.

وی اضافه کرد: استاد دانشگاهی که فوق تخصص زمین‌شناسی است، وقتی گزاره‌های زمین‌شناختی امام را از زبان امام دریافت می‌کند با فردی که تخصصی در این زمینه ندارد فرق دارد و اگر فرد متخصص به دنبال این مسئله برود کار را به جای درست می‌رساند.

رئیس انجمن مطالعات نهج‌البلاغه شعبه اصفهان یکی از فعالیت‌های عمده انجمن را موضوع‌بندی و دعوت از اساتید، متناسب با هر موضوع بیان کرد و افزود: این کار اولیه انجمن است و کار بعدی، آموزش نهج‌البلاغه در سطح دانشگاه است و در این مسیر حوزه علمیه نیز می‌تواند با مؤسسه مطالعات همراهی کند، چرا که حوزه علمیه متخصصینی دارد که آنها نیز روی تخصص خود می‌توانند گزاره‌هایی را از نهج‌البلاغه دریافت کنند. کار سوم مؤسسه، ارتباط با مراکز علمی دانشگاهی و حوزوی و مؤسسات داخلی و خارجی است، هم‌اکنون نیز در سطح داخلی پتانسیل‌هایی در دانشگاه‌های مختلف داریم، زمانی که مطالعات را قوی و گسترده کردیم سایتی نیز ایجاد خواهد شد تا تمام مطالب مرتبط روی یک سامانه جامع قرار گیرد.

شاملی به دامنه فعالیت‌های انجمن مطالعات نهج‌البلاغه ایران در خارج از کشور نیز اشاره کرد و ادامه داد: کار سوم انجمن این است که علاوه بر ایجاد یک سامانه علمی در سطح کشور با مراکز علمی دنیا نیز ارتباط داشته باشد، چرا که پتانسیل این موضوع وجود دارد و اکنون با کشورهای خارجی و استادان دانشگاه در شرق و غرب عالم ارتباط داریم و این اساتید بسیار تشنه این مطالب هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان، نهج‌البلاغه را حلقه مفقوده در دانشگاه‌های دنیا دانست و بیان کرد: هم‌اکنون در دانشگاه مالایا اندونزی دو واحد درسی نهج‌البلاغه در بین دروس قرار داده‌اند، چرا که احساس کرده‌اند که این کتاب یک حلقه مفقوده و جای آن خالی است، این در حالی است که در اندونزی به عنوان بزرگ‌ترین کشور اسلامی، هیچ‌گونه فعالیت درستی روی مسئله امامت، امام‌شناسی، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه و اصول کافی انجام نشده است. 

شاملی با تأکید بر رسالت انجمن در رساندن پیام نهج‌البلاغه به سایر ملل، تصریح کرد: این کاری است که انجمن مطالعات نهج‌البلاغه به عنوان یک مؤسسه علمی و دقیق به زبان انگلیسی و عربی انجام می‌دهد.

وی دشمنی پیروان اسلام متحجر و وهابی نسبت به شیعه را ناشی از عدم شناخت درست از نهج‌البلاغه و امام شیعیان دانست و ادامه داد: وقتی اساتید دانشگاهی کشورهای اسلامی و عربی نهج‌البلاغه را مطالعه کنند، متوجه این قضیه خواهند شد و خود به مبلغ نهج‌البلاغه تبدیل می‌شوند همچنان که اکنون ده‌ها کتاب برای انجمن مطالعات نهج‌البلاغه ارسال کرده‌اند و از این سو وقتی نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه، اصول کافی و بحارالانوار برای آنها فرستاده شد آنها نیز دریافتند که کار علمی و جدی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان ارتباط انجمن را با سه گروه اعلام کرد و افزود: مخاطب و ابزار فعالیت انجمن مطالعات نهج‌البلاغه سه گروه اساتید دانشگاه، متخصصین حوزه علمیه که در مباحث فقه و اصول، تاریخ اسلام، تفسیر، تفسیر نهج‌البلاغه و ادبیات کار علمی کرده باشند و در نهایت طلاب و دانشجویان تحصیلات تکمیلی هستند. اقدام اول این است که در سطح استانی باید برخی کارها ثبت شود، یعنی علاوه بر سایتی که در این زمینه ایجاد می‌شود، نشر مجله‌ای به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی نیز از دیگر اقداماتی است که باید انجام شود و در حال حاضر مقدمات آن در حال فراهم شدن است و پس از آن کتابخانه تخصصی و فوق تخصصی است که در این زمینه باید ایجاد شود.

انتهای پیام
captcha