آشنایی با عوامل خستگی صدا در قاریان
کد خبر: 3938909
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۴
سلامت صدا در قاریان / 4

آشنایی با عوامل خستگی صدا در قاریان

در چهارمین بخش از رویداد علمی _ آموزشی سلامت صدا در قاریان مهم‌ترین عوامل خستگی صدا تشریح و خشکی صدا تارهای صوتی به عنوان یکی از عوامل اصلی این خستگی معرفی شد، در ادامه نیز مواردی که باعث خشکی صدا می‌شود معرفی شد.

آشنایی با عوامل خستگی صدا در قاریان

به گزارش ایکنا، چهارمین بخش از اولین رویداد - آموزشی سلامت صدا در قاریان با کارشناسی نسیم احمدی، آسیب‌شناس گفتار، زبان و بلع شب گذشته ۱۲ آذرماه از صفحه اینستاگرامی احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی کشور پخش شد. مهم‌ترین نکات بیان شده در این رویداد موضوع عضلات حنجره بود و در ادامه نکاتی در مورد خستگی صوتی و کارهایی که برای جلوگیری از خستگی صوتی باید انجام داد بیان شد. در ادامه مهم‌ترین‌ نکات بیان شده در این رویداد بازنشر یافته است.

چرا صدا خسته می‌شود

حنجره با استفاده از عضلات کار خود را انجام می‌دهد و در واقع خروج صدا از هر قسمتی از سر با استفاده از عضلات انجام می‌شود. مهم‌ترین مسئله برای اینکه صدا خسته نشود این است که عضلات را تمرین بدهیم تا فیبرهای عضلانی تقویت شود و در نتیجه عضله دیرتر خسته شود.
پس برای ما مهم است که اگر می‌خواهیم به یک فرد حرفه‌ای تبدیل شویم و بتوانیم یک ساعت اجرا داشته باشیم، باید تمرینات خودمان در طول سال را حداقل از ۲۰ دقیقه شروع کنیم و به نیم ساعت و ۴۰ دقیقه برسانیم تا در نهایت بتوانیم یک ساعت اجرا داشته باشیم. در بحث خواندن نباید خودمان را با افراد دیگر مقایسه کنیم و تنها باید خودمان را با خودمان مقایسه کنیم. در خواندن ممکن‌ است فردی با یک ساعت اجرا نیاز به یک روز استراحت کامل داشته باشد و فرد دیگر پس از پنج ساعت اجرا روز بعد اثری از خستگی در او نباشد. بنابراین افراد با هم متفاوت هستند.


بیشتر بخوانید: 

ملزومات صداسازی و شیوه گرم ‌کردن صدا پیش از قرائت

نکاتی در باب بهترین روش رسیدن به صدای بم در تلاوت


مطالعه‌ای در آمریکا انجام شده و مشخص شده افرادی که به استعمال سیگار می‌پردازند و یا سرطان حنجره دارند تعداد فیبرهایی که سریع‌تر خسته می‌شوند در آن افراد بیشتر از افراد دیگر بوده است. یعنی عضلات افرادی که سیگاری هستند بیشتر از افراد دیگر مستعد خستگی است. به غیر از اینکه سیگار باعث تغییر بافت عضلات می‌شود مسئله دیگری که در افراد سیگاری دیده شده است ریفلاکس است یعنی افرادی که سیگار می‌کشند بیشتر از دیگر افراد مستعد ریفلاکس هستند. مسئله‌ سیگار فراتر از خشکی تارهای صوتی و سوزش این تارها هست، افرادی که سیگار و قلیان مصرف می‌کنند بیشتر مستعد بیماری‌های سرطان در ناحیه حنجره و ‌... هستند.

عوامل ایجاد کننده خشکی در حنجره

تار صوتی چند لایه دارد لایه اول خیلی انعطاف پذیر است افرادی که سیگاری هستند سطح حنجره خشکی دارند و لذا انعطاف پذیری تار بسیار کم‌ می‌شود. چند مسئله در خشک‌ کردن حنجره دخالت دارد. یکی از این مسائل ریفلاکس است، ترشحات پشت حلق که از سینوس‌ها می‌آیند، ترشحات ریه که به دلیل مسائلی همچون سیگار کشیدن ایجاد می‌شود، دود سیگار و کم مصرف کردن آب از جمله دلایل خشکی حنجره است.

سه دلیل شکل‌گیری نودول در صدا

برای نودول یا نویز در صدا همیشه سه دلیل علمی وجود داشته است که شامل ریفلاکس، خشکی و ایمپکس استرس یا همان فشار ایجاد شده بین دو تار صوتی، می‌شود. فشار بین دو تار صوتی به خاطر حجیم خواندن و به هم خوردن با قدرت زیاد لبه‌های تارهای صوتی است.

اینکه تاکید می‌شود تمرینات هر فرد باید مختص خود او باشد به این دلیل است که ممکن است حنجره فرد و تارهای صوتی او مشکلاتی داشته باشد که حنجره فرد دیگر نداشته باشد. بنابراین تمرینات دارای سلسله مراتب است و ممکن است تمریناتی که برای یک فرد در یک زمان خاص تجویز می‌شود برای فرد دیگر در همان دوره زمانی مناسب نباشد. ممکن است یک فرد صدای هوا دار داشته‌ باشد و تمرینات مخصوص این مشکل تجویز شود یا صدای فرد دیگر اصطلاحا درون دماغی باشد و تمرینات خاص این موضوع برای او تجویز شود، بنابراین تمرینات هر فرد مختص خود اوست و برای بقیه کاربرد ندارد.

یکی از مواردی که باعث خستگی صوتی می‌شود بد حرف زدن یا هوا دار صحبت کردن است. بسیاری سوال می‌پرسند که هوا دار صحبت کردن به چه صورت است. در این نوع حرف زدن فشار بیشتر به تارهای صوتی وارد می‌شود. آهسته حرف زدن الزاما هوا دار کردن صدا نیست. یکی‌ از علائمی که در پیر حنجره ای با آن مواجه هستیم دوکی شدن تارهای صوتی است در این وضعیت صدا به مرور زمان هوا دار می‌شود و فرد ابتدا گام‌های پایین خود را از دست می‌دهد این یعنی حنجره به سمت پیر شدن رفته است.

چرا هوا دار صحبت کردن آسیب‌زاست

یک سری تحقیقات با پشتوانه چند ده ساله بر روی اجساد صورت گرفته است. در آزمایشگاه حنجره یک سری جسد را بر روی ربات نصب کرده و به آن ربات‌ها شوک‌های الکتریکی وارد کردند. این شوک‌ها حنجره را وادار به آواسازی می‌کرد بعد صدای حاصل از این شک‌درمانی را ضبط کردند. در حالت‌های متفاوت اینها را مقایسه کردند در نهایت یک تئوری درمانی به نام «آر بی تی» یا صدای دارای رزنانس یا زنگ دار ارائه دادند. این تحقیقات ثابت کرد تارهای صوتی زمانی در بهترین حالت هستند که در یک حالت متعادل از تماس با یکدیگر باشند، یعنی خیلی به هم فشرده نباشند و خیلی هم شل نباشند. اگر فشردگی زیاد باشد منجر به رشد کردن نودول می‌شود. علم ثابت کرده است که تارهای صوتی زمانی که بدون فشار زیاد به هم نزدیک باشند بهترین عملکرد صوتی و کمترین خستگی را دارند و براساس این متدهای درمانی ارائه داده‌اند.

متدهای درمانی ارائه شده متفاوت است مهم‌ نیست یک بسته تمرینی متنوع باشد بلکه اهمیت در این است که آن فرد تمرین‌دهنده نسبت به صدای فرد و هدف تمرینات و نسبت نتیجه حاصله و تغییراتی که باید ایجاد شود آگاهی داشته باشد.

برای مشاهده فایل تصویری و کامل این رویداد آدرس https://www.instagram.com/tv/CITbUpKJJ-i/?igshid=19js1q6um5wgp مراجعه شود.

انتهای پیام
captcha