تبیین اصول ماندگاری مکتب سلیمانی / در عرصه هنر و رسانه نیاز به حاج قاسم داریم
کد خبر: 3943177
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۱
در میزگرد ایکنا فارس مطرح شد؛

تبیین اصول ماندگاری مکتب سلیمانی / در عرصه هنر و رسانه نیاز به حاج قاسم داریم

در میزگرد تخصصی خبرگزاری ایکنا شعبه فارس با عنوان «مکتب سلیمانی» مباحثی در خصوص تفکر و اندیشه سردار دل‌ها و همچنین اصول ماندگاری مکتب ایشان مطرح شد که در این مجال، مشروح کامل این میزگرد را می‌خوانیم.

به گزارش ایكنا از فارس، در آستانه فرارسیدن نخستین سالگرد شهادت سردار دل‌ها، سپهبد شهید قاسم سلیمانی میزگرد تخصصی «مكتب سلیمانی» به‌همت خبرگزاری ایكنا شعبه فارس، پنج‌شنبه، چهارم دی‌ماه در محل حوزه ریاست جهاددانشگاهی این استان برگزار شد.

این نشست به‌منظور تبیین و واكاوی شخصیت و مكتب سلیمانی طبق كلید واژه‌هایی كه رهبر معظم انقلاب در این زمینه بیان فرموده‌اند، برگزار شد كه بنا بود به‌صورت مستقیم از صفحات اینستاگرام جهاددانشگاهی فارس و خبرگزاری ایكنا شعبه فارس پخش شود، اما در ساعات ابتدایی نشست اینستاگرام بلافاصله اینستاگرام لایو صفحه جهاددانشگاهی فارس را قطع كرده و این پیج را برای ساعاتی از دسترس خارج كرد و لایو صفحه ایكنای فارس نیز دچار اختلال شد.

میهمانان این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصادق مهرابی، مدیركل تبلیغات اسلامی فارس، سرهنگ قاسم علی‌پور، معاون اجرایی سپاه فجر، محمد صحت، رئیس سازمان فضای مجازی سپاه فجر، مظاهر بابایی، رئیس جهاددانشگاهی و خبرگزاری‌های ایكنا و ایسنای فارس و محمدرضا غلام‌پور، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی فارس بودند.

زهرا عسكری، سردبیر خبرگزاری ایكنا شعبه فارس در ابتدای این نشست به ارائه توضیحاتی درباره اهداف برپایی این میزگرد پرداخت و گفت: در این میزگرد سعی داریم مروری بر كلیدواژه‌های رهبر معظم انقلاب درباره مكتب سلیمانی داشته باشیم تا واكاوی در این زمینه انجام دهیم كه چرا سردار سلیمانی، تبدیل به سردار دل‌ها و چهره بین‌المللی مقاومت شدند. یك سال از شهادت سردار دل‌ها و سخنرانی رهبر معظم انقلاب درباره مكتب سلیمانی می‌گذرد و می‌خواهیم بررسی كنیم كه رسانه‌ها طی این یك سال تا چه حد موفق به تبیین ویژگی‌های مكتب سلیمانی شده‌اند.

تبیین اصول ماندگاری مکتب سلیمانی / در عرصه هنر و رسانه نیاز به حاج قاسم داریم

وی، ظرفیت فضای مجازی را برای تبیین مكتب سلیمانی یادآور شد و گفت: فضای مجازی، یک فضای بین‌المللی است كه از این طریق می‌توانیم به راحتی ارزش‌های خود نظیر ارزش‌های مكتب سلیمانی را به دنیا معرفی و منتقل كنیم.

سردبیر خبرگزاری ایكنا شعبه فارس، بررسی دلایل محبوبیت سردار دل‌ها در میان مردم دنیا را از دیگر اهداف برپایی این میزگرد برشمرد و گفت: یكی از مباحثی كه بسیار درباره سردار سلیمانی مطرح می‌شود، این است كه ایشان اخلاص داشت، اهل باندبازی و جناح‌بازی نبود ولی به‌شدت انقلابی بود؛ در اینجا می‌خواهیم بررسی كنیم كه چه شد انقلاب اسلامی موفق به تربیت چنین چهره‌ای شد و تحویل دنیا داد.

وی با یادآوری اینكه یكی از كلیدواژه‌هایی كه رهبر معظم انقلاب درباره مكتب سلیمانی مطرح كردند، بحث معنویت سردار بود، گفت: همان‌طور كه رهبر معظم انقلاب فرمودند معنویت سردار سلیمانی موجب شد تا شهادت ایشان در دنیا برجسته شود.

عسكری با تصریح اینكه از دیگر ویژگی‌های مكتب سلیمانی، درایت و شجاعت است كه سردار سلیمانی این‌ها را هم در عرصه نظامی و هم سیاسی و هم اجتماعی به‌خوبی دارا بود، گفت: در این نشست می‌خواهیم بررسی كنیم كه چه اقداماتی انجام دهیم كه بتوانیم امثال سردار سلیمانی‌ها را تربیت كنیم.

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصادق مهرابی، مدیركل تبلیغات اسلامی فارس گفت:‌ در اینجا صحبت پیرامون یك فرد نیست و قرار است در این میزگرد اساتید و صاحب‌نظران مباحث مبنایی را پیرامون یک مكتب مطرح كنند، زیرا رهبر حكیم انقلاب اسلامی با تیزبینی و حكمت موضوع مكتب را معرفی كردند، لذا هر مقدار مكتب را تحلیل و تبیین كنیم، شاگردان این مكتب هم به زیبایی قابل تعریف برای دیگران هستند.

تبیین اصول ماندگاری مکتب سلیمانی / در عرصه هنر و رسانه نیاز به حاج قاسم داریم

وی با بیان اینكه اگر مبانی مكتب را تحلیل كردیم، كسانی كه می‌توانند مؤمن به یك مكتب باشند، ماندگار می‌شوند، افزود: راز ماندگار شهید سلیمانی این بود كه ایمان به مكتب اسلام داشت و مؤمن به اسلام بود و از این حیث هم ماندگار هست و خواهد بود.

اصول جهان‌بینی توحیدی

مهرابی با تصریح اینكه سه اصل به‌عنوان اصول مبنایی در حوزه ایدئولوژی و جهان‌بینی توحیدی مطرح است، اصل نخست را اسلامیت برشمرد و گفت: هرچه داریم اعم از وجود و عزت در این نگاه توحیدی مربوط به حوزه اسلامیت است.

مدیركل تبلیغات اسلامی فارس اظهار كرد: یكی از برجستگی‌های سردار سلیمانی این بود كه نه عنوان مهندس داشت، نه دكتر، نه آیت‌الله‌العظمی و هیچ‌كدام از این عناوین اعتباری در مجامع علمی و آكادمی را به همراه خود نداشت، اما همه را به دنبال خود آورد. مهندس، پزشک،‌ روحانی، آیت‌الله و همگان برای او گریه می‌كردند. این‌ها بحث‌هایی است كه باید در تبیین مكتب حاج قاسم روی آن‌ها بحث كرد.

وی با تأكید بر اینكه باید بررسی كنیم ببینیم كه چه چیزی باعث شد تا یک فرد تا این حد تأثیرگذار باشد و شهادت ایشان ایران را تكان داد و دنیا را به لرزه درآورد، گفت: در آن شرایط، امپراطوری رسانه‌ای نمی‌توانست اخبار مربوط به شهادت حاج قاسم سلیمانی را بایكوت كند. دنیا و تمام شبكه‌های اجتماعی بحث حاج قاسم را مطرح می‌كردند.

حاج قاسم چگونه عزت پیدا کرد

مهرابی با یادآوری اینكه حاج قاسم مؤمن واقعی به اسلام بود یعنی فراز و نشیب‌ها هرگز و لحظه‌ای از ایمان او به پیامبر(ص) نمی‌كاست، گفت:‌ زمانی كه وصیت‌نامه شهید سلیمانی را مرور می‌كنیم، شهادت‌های ایشان به وحدانیت خداوند و نبوت پیامبر(ص) و امامت اهل بیت(ع) را مشاهده می‌كنیم و این‌گونه بود كه حاج قاسم عزت پیدا كرد.

مدیركل تبلیغات اسلامی فارس با بیان اینكه هر چقدر كه امروز از زیبایی‌ها در فرد یا در جامعه می‌بینیم مربوط به ایمان به اسلامیت است، گفت: زیبایی شخصیت حاج قاسم در این تربیت صحیح و سالمی بود كه ایمان به اسلامیت داشت.

وی، اصول ماندگاری یک مكتب یا فرد یا یک خانواده و جامعه را برشمرد و گفت: اصل اول اسلامیت بود كه راز این همه مجد و شوكت برای شخصیت حاج قاسم سلیمانی ایمان به اسلام بود و اسلامیت ایشان در تمام رفتارهایشان مشخص بود. باید بدانیم كه افعال را افكار می‌سازند و چیزی كه باعث شد فعل حاج قاسم در دل مردم ایران جاری و ساری شود، فكر غنی حاج قاسم بود كه در صحبت‌های ایشان تمام فضیلت‌های دینی را مشاهده می‌كردیم.

مهرابی،‌ عامل دوم ماندگاری مكتب سلیمانی را مردمی بودن دانست و گفت: حاج قاسم ممحض در مردم بود؛ هیچ حصاری نكشید برای اینكه فردی یا افرادی را از محبت و خدمت خودش محروم كند. او هر انسان افتاده‌ای را دستگیری می‌كرد؛ او مرزهای جغرافیایی را در نوردیده بود؛ حاج قاسم مردم را فقط مردم ایران نمی‌دید، او مردم غزه، لبنان، سوریه و به‌طور كلی دل‌های یک نظام بین‌المللی را با خود همراه كرده بود.

مدیركل تبلیغات اسلامی فارس این نكته را یادآور شد كه اسلام مربوط به منطقه جغرافیایی و رنگ و پوست نیست، حاج قاسم هم نه رنگ پوست نه زبان می‌شناخت و هر جا كه حس می‌كرد دستور دین است، ورود می‌كرد و مقبولیتی پیدا كرد كه محدود به جغرافیایی ایران نیست و نخواهد بود.

وی بیان كرد: حاج قاسم تبدیل به اسطوره‌ای شد كه هر كس از امروز به بعد خواست از اسطوره‌ای در تاریخ بنویسد، باید یكی از آن اسطوره‌ها حاج قاسم سلیمانی باشد.

مهرابی، سومین عامل ماندگاری حاج قاسم و مکتبش را ولایت‌پذیری برشمرد و گفت: ولایت‌پذیری انسان را عاقبت‌بخیر می‌كند؛ بر اساس همان اصل یعنی اسلامیت می‌گوییم هر كسی كه در مسیر ولایت و ولایت‌پذیری قرار گرفت، عاقبت‌بخیر می‌شود و خدای نكرده تقابل با این اصل غنی سرنوشت‌ساز انسان را منجر به عاقبت‌ به شری می‌كند. لذا، عامل سوم ماندگاری ایشان را در ولایت‌پذیری می‌توان مشاهده كرد.

مدیركل تبلیغات اسلامی فارس تأكید كرد: همه این زیبایی‌ها باعث شد كه امروز را عصر سلیمانی بنامیم و عصر سلیمانی یعنی عصر فضیلت‌ها، زیبایی‌ها و محبت‌ها.

قاسم علی‌پور، معاون اجرایی سپاه فجر هم در ادامه این نشست ضمن قدردانی از حسن سلیقه ایكنا به‌دلیل برگزاری این میزگرد، یاد شهدای مقاومت، شهید سلیمانی، شهید فخری‌زاده و شهید استوار را گرامی داشت و گفت: رهبر معظم انقلاب درباره شهید سلیمانی فرمودند كه او یک مكتب، مدرسه و راه بود.

تبیین اصول ماندگاری مکتب سلیمانی / در عرصه هنر و رسانه نیاز به حاج قاسم داریم

وی با یادآوری اینكه موضوع مكتب سلیمانی كه مطرح می‌شود از آن واژگانی است كه رهبر معظم انقلاب مرتب آن را رونمایی می‌كنند‌، گفت: كلید واژه‌هایی كه ایشان در این زمینه استفاده می‌كنند، مفاهیم خاصی دارد كه باید آن را درک كنیم.

علی‌پور بیان كرد: وقتی بحث مكتب را مطرح می‌كنیم از حیث فرد بودن و شخص بودن خارج می‌شود و شخصیت ایشان به حوزه‌ای وارد می‌شود كه دیگر تنها شخصیت نیست بلكه مرام و عقیده و مسلک است. وقتی درباره شخص صحبت می‌كنیم، ابتدا چیزی كه در ذهن تبادر می‌شود، شناسنامه و تاریخ تولد و مرگ و نام پدر و مدرک تحصیلی به میان می‌آید اما وقتی سخن از شخصیت به میان می‌آید، افكار و مرام و اندیشه و مسائل این چنینی مطرح می‌شود.

حاج قاسم تمام‌شدنی نیست

این مدرس دانشگاه با یادآوری اینكه صحبت از مكتب یعنی صحبت از پیام و محتوا، گفت: مكتب جنبه نظری و تئوریک دارد و افكار و اعمال سردار عزیز ما حاوی پیام‌ها و نظریاتی است كه اشاره شد. مكتب یک امر موقتی نیست كه با رفتن صاحب خودش زوال پیدا كند و از بین رود، لذا یک امر ماندگار و بالنده است و در واقع مكتب در اندیشه‌ها و افكار می‌ماند و آنجاست كه دیگر حاج قاسم را نمی‌توانیم تمام‌شدنی تصور كنیم.

وی تأكید كرد: مكتب از جنس فرهنگ و اندیشه است و در حصار تنگ افراد و گروه‌ها و جریانات سیاسی نمی‌گنجد. لذا، وقتی به مشی و رفتار شهید سلیمانی نگاه می‌کنیم، مشاهده خواهیم كرد كه ایشان هیچ‌گاه محدود به این موضوعات نبود و بعد از شهادت ایشان مشاهده كردیم كه هیچ گروه یا جریان یا حزبی نتوانست ایشان را به نفع خود مصادره كند.

علی‌پور با تأكید بر اینكه مكتبی كه از جنس فرهنگ باشد دیگر مرز جغرافیایی نمی‌شناسد، گفت: حاج قاسم مرزها را درنوردید و در اعماق جان و فكر انسان‌های آزادی‌طلب دنیا نشست. برخلاف اشخاصی كه با رفتنشان ممكن است حمایت پیروانشان را از دست دهند، مكتب این‌گونه نیست و در دامن خود پیروان آتشینی تربیت می‌كند و فداییانی از جان گذشته دارد كه دیگر به یک نقطه محدود نمی‌شود و سرتا سر جهان این پیام را درک می‌كنند.

مکتب سلیمانی ضابطه‌مند است

معاون اجرایی سپاه فجر فارس اظهار كرد: مكتبی كه رهبر معظم انقلاب برای حاج قاسم رونمایی كردند، روش‌مند و ضابطه‌مند و هدفمند است و روش‌هایی برای خود دارد و از خودسازی تا دیگرسازی، از فردیت تا جمعیت، از دنیا به آخرت رسیدن و از مادیت به معنویت رسیدن در آن وجود دارد.

وی، ابعاد معنوی شخصیت سردار سلیمانی را یادآور شد و گفت: در اوج فشارها و در سخت‌ترین مناطق جنگی مشاهده می‌كنیم كه نماز جماعت شهید سلیمانی در خط مقدم جنگ با داعش ترک نمی‌شود. زمانی كه از شجاعت ایشان صحبت می‌كنیم به دلیل آن است كه در خط مقدم این فرمانده جلوی تمام نیروهاست و در تصویرهایی كه در تلویزیون می‌بینیم به‌وضوح این قضیه را مشاهده می‌كنیم.

علی‌پور با بیان اینكه به دلیل اینكه مكتب دارای پیام و روش است، برای اندیشمندان و افرادی كه صاحب اندیشه هستند و برای علوم مختلف سوژه و موضوع قابل تأمل و مطالعه است، گفت: می‌توانیم بگوییم كه در مكتب حاج قاسم مطالعات علمی مختلف در حوزه‌های متفاوت از حوزه استراتژیک و نظامی گرفته تا اجتماعی و رفتارشناسی وجود دارد.

مکتبی که حاج قاسم دنبال می‌کرد، مکتب «ما می‌توانیم» بود

این مدرس دانشگاه با تأكید بر اینكه مكتب از گستردگی مفاهیم و موضوعات برخوردار است، گفت: مفاهیم اخلاقی، فردی، سیاسی، نظامی، اجتماعی، عملیاتی همگی در مكتب نهفته است و مكتبی كه حاج قاسم دنبال می‌كرد، مكتب مقاومت و ما می‌توانیم بود.

وی در ادامه به بیان نكاتی درباره فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره مكتب سلیمانی پرداخت و افزود: ایشان برای سردار سلیمانی از واژه رفیق استفاده كردند. ارتباط رفیق از دوست و نیرو و زیر دست و ارباب رجوع جداست و رفیق در شرایط خاص است كه جایگاه خود را به‌عنوان یک همدم و كسی كه می‌تواند شنونده حرف‌های خاص آن فرد باشد، نشان می‌دهد و همین اصطلاح حاج قاسم كه بر روی شهید سلیمانی ماند و رهبر معظم انقلاب و همه مردم این كلمه را به زیبایی به كار می‌برند.

علی‌پور همچنین با بیان اینكه رهبر معظم انقلاب از واژه یوم‌الله برای شهادت شهید سلیمانی استفاده كردند كه این تعبیر در فضیلت شهادت ایشان كلمه خاصی است، گفت: روزها برای خداوند ارزشمند است اما برخی روزها برای خداوند خاص می‌شود و این موضوع برجسته و ممتاز شده و در تاریخ ماندگار می‌شود. اگر تنها به تشییع جنازه منحصر به فردی كه برای ایشان برگزار شد، نگاه كنیم جمعیت میلیونی را خواهیم دید كه تمام آن وقایع و اتفاقات یوم‌الله بودن آن روز را نشان می‌دهد.

معاون اجرایی سپاه فجر فارس یادآور شد: آنچه كه در رویكرد حاج قاسم وجود دارد، غلبه اندک بر كثرتی است كه در قرآن به كرات به چنین چیزی اشاره شده است. ایشان در مقطعی با یک بالگرد و تعداد محدودی از افراد به شهر كامل محاصره شده در عراق وارد ‌شدند و این حرف، حرفی نیست كه با شعار آن را تحلیل كرد و هیچ مناسبات نظامی چنین مدلی را تعریف نمی‌كند اما ایشان می‌داند كه بر قلب‌ها حكومت می‌كند. لذا، مردم آن شهر هم همراه حاج قاسم شدند و دفاع را شروع كردند.

وی اضافه کرد: این‌ها همگی پیام‌آور شخصیت گران‌سنگ و ارزشمند سردار سلیمانی بود كه امیدواریم ما هم ادامه‌دهنده راه ایشان بوده و هم بتوانیم این فرهنگ و مكتب را به نسل بعدی منتقل كنیم و اگر در این زمینه غفلت و كوتاهی كنیم، باید پاسخ‌گو باشیم.

غوغایی که مکتب سلیمانی در رسانه‌ها به وجود آورد

محمد صحت، رئیس سازمان فضای مجازی سپاه فجر هم در این نشست با بیان اینكه وقتی كه نام مكتب به میان می‌آید، بحث فكر و تفكر و نگرش و جهان‌بینی مطرح می‌شود و از یک شخص یا حتی یک گروه این موضوع خارج می‌شود، گفت: در حوزه‌های رسانه‌ای امروز بر روی این موضوع بحث می‌كنیم كه مكتب سلیمانی چه غوغایی در این فضا به وجود آورده است.

تبیین اصول ماندگاری مکتب سلیمانی / در عرصه هنر و رسانه نیاز به حاج قاسم داریم

وی بیان كرد: شبی كه سردار سلیمانی به شهادت رسید، یک نكته بسیار مهم و اساسی در سطح رسانه‌ها مخابره شد و آن اینكه آمریكایی‌ها نمی‌دانند برد شهید سلیمانی چندین برابر برد سردار سلیمانی است، چون وقتی كلمه شهادت را بر روی سردار سلیمانی می‌گذاریم دیگر اینجا هر كسی بخواهد درباره ایشان صحبت كند، درباره تفكر ایشان صحبت می‌كند و راجع به شخص صحبت نمی‌كند.

صحت ادامه داد: تا دیروز سردار سلیمانی به شهرها، جبهه‌ها و مراسم‌ مختلف می‌رفتند و مردم دور او را احاطه می‌كردند و آن مردم‌داری و محبوبیت سردار این نقطه وصل را انجام می‌داد و بیشتر شخصیت خود سردار مدنظر بود، اما امروز دیگر همه خواه و ناخواه به‌صورت غیرارادی وقتی نامی از سردار سلیمانی به میان می‌آورند، در حقیقت درباره تفكر ایشان صحبت می‌كنند.

این مدرس دانشگاه این سئوال را مطرح كرد كه این تفكر چه بود و چه می‌كرد كه دشمن اصلی ما یعنی آمریكا و اسرائیل، حاضر شدند برای اولین بار به‌صورت كاملاً رسمی وارد میدان شوند و مسئولیت این كار پست را به عهده گیرند؛ آنان متوجه این تفكر شده بودند كه موجب شده چنین اتفاقات و پیروزی‌هایی در عرصه جبهه مقاومت رقم خورد.

جایگاه توحید در مکتب سلیمانی

وی تأكید كرد: اصل این تفكر فقط همین است كه سردار سلیمانی چه در اندیشه و چه عملكرد و چه زندگی فقط و فقط خدا را می‌دید و هیچكس جز خدا برای او جایگاهی نداشت و اگر می‌گوید همه شئونات ما بر ولایت‌مداری ماست چون خدا را می‌بیند كه دارد چنین سخنی می‌گوید و برای او تنها خدا اهمیت داشت و این همان ریشه‌ای است كه در میدان جنگ نماز جماعت را می‌خواند و مردم‌داری می‌كرد و خط‌كش دور خود نمی‌كشید و وارد موضوعات حزبی و گروهی و موضوعات این چنینی اصلاً نمی‌شد و یک فرد كاملاً موفق از او می‌بینیم.

صحت با تأكید بر اینكه امروز تمام اتفاقاتی كه در كشورمان رخ می‌دهد اعم از اتفاقات داخلی و خارجی فقط یک راه حل دارد و آن این است كه تفكر سردار سلیمانی در این موضوعات پیاده شود و بر اساس تفكر سردار سلیمانی كارهای خود را انجام دهیم، گفت: مگر تفكر سردار سلیمانی غیر از مردم‌داری، مقابله با استكبار و قوی‌ شدن جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی بود.

تنها استوری کردن عکس سردار سلیمانی کافی نیست

رئیس سازمان فضای مجازی سپاه فجر فارس تصریح كرد: همه مسائلی كه نیاز داریم اعم از حوزه‌های اقتصادی، سیاست داخلی و خارجی، فرهنگی و اجتماعی در این تفكر و مکتب وجود دارد و اگر بخواهیم موفق شویم باید این تفكر را اجرایی كنیم و تبدیل به یک سند راهبردی در مملكتمان شود نه اینكه تنها عكس سردار سلیمانی را در شب‌های جمعه ساعت یک و 20 دقیقه نیمه شب، استوری موبایل‌های خود كرده و بگوییم سردار دلمان برای شما تنگ شده است؛ این خیلی خوب است اما آیا تنها این دلتنگی كافی است و آیا فقط استوری كردن عكس سردار كه هر كسی آن را ببیند لذت می‌برد، كافی است؟ پاسخ خیر است.

 وی ادامه داد: زمانی بگوییم كه دلمان برای سردار تنگ شده است كه این تفكر را اجرایی كنیم و همگان اعم از كارمند ساده ادارات، یا مسئول یک سازمان میانی یا شخصی كه بالاترین مقام اجرایی در كشور دارد، همگی این كار را انجام دهیم و اگر چنین اتفاقی انجام شد و در شب‌های جمعه هر هفته یک استوری از سردار سلیمانی همراه با یک بیت شعر گذاشتیم، آن هنگام سرمان بالاست كه اول این تفكر را پیاده كردیم و اكنون ای كاش خود سردار سلیمانی بود و این روزهای موفقیت را می‌دید.

صحت با تصریح اینكه این‌ها واقعیتی است كه در جامعه و رسانه‌ها باید به آن بپردازیم، گفت: دشمنان ما دقیقاً می‌دانند چه اتفاقی می‌افتد و در كجا نابود می‌شوند و اینكه رهبر معظم انقلاب می‌فرماید آمریكا رو به زوال است و تا 25 سال آینده اسرائیلی وجود ندارد، همگی با دلیل و منطق و استدلال و بر مبنای اتفاقاتی است كه در سطح دنیا رخ می‌دهد. لذا، دشمنان ما تماماً دست و پا می‌زنند كه چنین اتفاقی نیفتد و گمان می‌كنند كه اگر سردار سلیمانی حذف شد، دیگر جبهه مقاومت هم تمام می‌شود و از هم می‌پاشد.

نقطه وصل جبهه مقاومت، تفکر شهید سلیمانی است نه شخصیت ایشان

این مدرس دانشگاه اظهار كرد: دشمنان گمان می‌كردند كه نقطه وصل جبهه مقاومت سردار سلیمانی است در صورتی كه این نقطه وصل، تفكر شهید سلیمانی است نه شخص سردار سلیمانی؛ البته شخصیت را بی‌تأثیر نمی‌دانیم اما نقطه و ریشه اصلی همه این‌ها به تفكر بازمی‌گردد. متأسفانه حتی برخی از مسئولان كشور این مسئله را درک نمی‌كنند.

وی یادآور شد: وقتی می‌خواهیم همین تفكر را گسترش دهیم و معرفی كنیم، مشاهده می‌كنیم با یک سانسور بزرگ رسانه‌ای در سطح دنیا مواجه می‌شویم، به‌عنوان مثال در پلت‌فرمی مانند اینستاگرام حتی اگر كلمه شهادت هم بیاوریم، اینستاگرام ما را حذف خواهد كرد. آن‌ها گمان می‌كنند كه اگر جلوی انتشار عكس سردار سلیمانی را بگیرند، كار برای همیشه تمام است و از بین می‌رود و پله پله جلو رفتند و دیدند كه بحث شهید سلیمانی و شهادت ایشان بسیار مهم است و اكنون به نقطه‌ای رسیده‌ است كه اگر در اینستاگرام و فضای مجازی كه در خارج از كشور مدیریت می‌شوند، كلمه شهید و شهادت هم بگذاریم، ما را حذف خواهد كرد.

صحت از عملكرد برخی از مسئولان در حوزه فضای مجازی انتقاد كرد و گفت: برخی از مسئولانی كه در حوزه فضای مجازی كار می‌كنند افتخار می‌كنند كه به‌عنوان مثال در بازی پرسپولیس می‌خواهند حجم عمده‌ای از ظرفیت پهنای باند كشور را به این بازی در اینستاگرام اختصاص دهند آیا این غیر از آن است كه دارند فضا را باز می‌كنند كه ما خواه ناخواه وارد این فضاها شویم و آنجا سانسور شویم و آیا این خودسانسوری نیست.

راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات؛ راهی برای جلوگیری از سانسور شدن در فضای مجازی

رئیس سازمان فضای مجازی سپاه فجر فارس بیان كرد: یكی از دلایلی كه رهبر معظم انقلاب سال‌هاست بحث شبكه ملی اطلاعات را مطرح می‌كنند، همین موضوعات است كه ما سانسور نشویم و بتوانیم به راحتی حرف خود را به دنیا بزنیم. لذا، این تفكر با تمام این تفاسیر مشخص است كه یک نكته كلیدی، اساسی و ریشه‌ای است و اگر این نكته كلیدی و مهم را بتوانیم گسترش داده و عملیاتی كنیم همه مشكلات ما قطعاً حل خواهد شد.

در ادامه این نشست مظاهر بابایی، رئیس جهاددانشگاهی فارس نیز گفت: زمانی كه از بیرون به عملكردهای انقلاب نگاهی می‌اندازیم مشاهده خواهیم كرد كه حاصل چهار دهه این انقلاب، تربیت افرادی مانند حاج قاسم است و این الگوی تربیتی و آموزشی است كه توانست حاج قاسم‌ها را تربیت كند.

تبیین اصول ماندگاری مکتب سلیمانی / در عرصه هنر و رسانه نیاز به حاج قاسم داریم

وی افزود: مطمئناً حاج قاسم روز اول حاج قاسم نبوده است و در مسیری قرار گرفته است كه در اینجا مطرح شد، اعم از ولایی بودن، خدمت به مردم و عمل كردن به اصول اخلاقی و اسلامی و همگی این‌ها باعث شد زمانی كه به شهادت رسید، تمام اقشار مختلف از كسبه و دانشگاهی و كارگر برای شهادتش سوگوار باشند و هنوز هم بعد از یک سال از خدمات حاج قاسم صحبت می‌شود.

حاج قاسم برای خدمت کردن مرز نداشت

بابایی با تأكید بر اینكه حاج قاسم برای خدمت كردن مرز نداشت و در هر جایی بستگی به نیازی كه وجود داشت، حضور می‌یافت خدمت می‌كرد و از همه مهم‌تر اینكه در خدمتگزاری به مردم پیش‌رو بود، گفت: تمام این مباحث باعث می‌شود كه زمانی كه به شهادت می‌رسد یک دنیا عزادارشان شود.

رئیس جهاددانشگاهی فارس با ذكر این نكته كه مردم بسیار خوب خدمتگزاری را می‌فهمند حتی اگر به‌صورت مستقیم مطرح نشود، گفت: امروز باید بدانیم كه چه چیزی از حاج قاسم برای ما به یادگار مانده است و اگر از این مسئله به راحتی عبور كنیم در حقیقت هم ظلم به خودمان و هم به جامعه كرده‌ایم.

وی، شهید سلیمانی را الگویی برای عمل كردن، انسان بودن و مسلمان بودن دانست و گفت: شهید سلیمانی مسلمان و انسان بودن را تنها در سخنانش بیان نكرد بلكه در عمل چنین مواردی را نشان داد و اثبات كرد.

بابایی تصریح كرد: بعد از چهار دهه از گذشت انقلاب باید بررسی و واكاوی كنیم كه چگونه می‌توانیم انسان‌هایی همانند حاج قاسم را تربیت كنیم و از كجا برای این كار شروع كنیم و چه خط مشی‌هایی برای آن بگذاریم و این كار بر عهده همه ماست اعم از دانشگاهی و نظامی و به‌طور كلی هر كسی كه دغدغه نظام اسلامی دارد باید مكتب سلیمانی را به‌عنوان الگو پیش روی خود داشته باشد.

محمدرضا غلام‌پور، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی فارس هم در ادامه این نشست گفت: اتفاقی كه 42 سال پیش در ایران رخ داد و یک زلزله سیاسی در دنیا ایجاد كرد و جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی به‌وجود آمد، شاید خیلی‌ها گمان نمی‌كردند كه این اتفاق می‌تواند باعث رویش‌هایی شود كه در دنیا تأثیرگذار خواهد بود.

تبیین اصول ماندگاری مکتب سلیمانی / در عرصه هنر و رسانه نیاز به حاج قاسم داریم

وی افزود: 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی گذشت اما طی این 40 سال دشمنان همه نوع توطئه بر علیه انقلاب اسلامی انجام دادند و مدعی می‌شدند که این انقلاب چهل سالگی خود را نخواهد دید ولی مشاهده کردیم که 40 سال اول انقلاب اسلامی گذشت و در چهلمین سالگرد هم رهبر معظم انقلاب بیانیه گام دوم انقلاب را مطرح کردند و این مسئله نشان می‌دهد که ما برای 40 سال دوم انقلاب هم برنامه‌ریزی کامل داریم.

استفاده از مکتب سلیمانی برای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب

غلام‌پور با بیان اینکه بلوغ جمهوری اسلامی به جایی رسیده است که می‌تواند بسیاری از معادلات منطقه و دنیا را تغییر دهد که شکست داعش و از بین بردن آن یکی از این موارد بود، گفت: شهادت سردار سلیمانی در اولین سال از گام دوم انقلاب رخ داد اما می‌توانیم از شخصیت ایشان برای اجرای بیانیه گام دوم انقلاب الگوسازی كنیم.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی فارس با تأکید بر اینکه مکتب سلیمانی می‌تواند یک نمونه بارز برای توانایی‌های این انقلاب در 40 ساله دوم باشد تا بتوانیم بسیار قوی‌تر و کامل‌تر از گذشته پیش رویم، بیان کرد: مواردی که در بیانیه گام دوم انقلاب ذکر شده است نیاز به یک شاخصه کامل داشت و این شاخصه را می‌توانیم در سردار سلیمانی مشاهده کنیم و در حقیقت سردار دل‌ها می‌تواند یک الگو و شاخص برای همه مسئولان باشد که لازم است در مسیر ایشان حرکت کنیم.

وی تأکید کرد: قطعاً اگر مسئولان به سمت مكتب حاج قاسم و تفكرات و عملكرد ایشان به عنوان هدف حرکت کنند، شاهد تحول شگرفی در کشورمان خواهیم بود و هر کسی می‌تواند یک حاج قاسم شود اما باید این خواستن را در درون خود به وجود آوریم.

حجت‌الاسلام مهرابی نیز باز هم در ادامه این نشست و تکامل صحبت‌های مطرح شده، گفت: ای كاش چنین میزگردهایی در فضای رسانه ملی هم برگزار شود و این انقلاب شخصیت‌هایی در حوزه‌های نظامی و دانشگاهی تربیت کرده است که می‌توانند ترسیم‌گر راه حاج قاسم شوند. ‌

شهید سلیمانی بستر امید را فراهم می‌کرد

وی تصریح کرد: یکی از نقش‌های اساسی حاج قاسم این بود كه همیشه جامعه را رو به جلو نگه می‌داشت و برای مردم بستر امید فراهم می‌كرد. لذا، امروز هر مقدار كه بتوانیم جامعه را از ناامیدی نجات دهیم و بستر امیدبخشی به آینده را فراهم كنیم، در راستای مكتب حاج قاسم حركت كردیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس همچنین گفت: یکی دیگر از موضوعاتی که باید در مکتب حاج قاسم بسیار ویژه توجه شود، این است که وقتی در مکتب اسلام و ولایت حرکت می‌کنیم باید ابتدا خودمان عامل به معروفات باشیم. از حضرت علی(ع) نقل شده است که فرمودند هرگز كسی را امر به معروف نكردم، مگر اینكه قبل از آن خود عامل به معروف بودم و هرگز كسی را نهی از منكر نكردم، مگر اینكه قبل از آن خود ناهی از آن منكر بودم. یكی از برجستگی‌های شخصیت حاج قاسم این بود كه عامل به معروف بود؛ او هرگز نمی‌ایستاد تا به دیگران بگوید، حركت كنید بلکه اول خود می‌رفت و به دیگران می‌گفت بیایید و اگر این شیوه در دولت و مجلس و ساختارهای اداری كه مسئول امورات جامعه هستند، اجرایی شود جامعه متحول خواهد شد.

حاج قاسم را دست‌یافتنی تعریف کنیم

وی همچنین تأکید کرد: حاج قاسم را دست‌یافتنی تعریف كنیم؛ گاهی اوقات ما حتی اهل بیت عصمت و طهارت(ع) را چنان معرفی می‌كنیم كه دست‌یافتنی نیستند؛ لذا باید حاج قاسم دست‌یافتنی شود تا هر نوجوان و جوان بتواند در مكتب سلیمانی حركت و فكر كند.

مهرابی، یكی از مهم‌ترین كارهایی كه دانشگاهیان، حوزوی‌ها و نخبگان باید انجام دهند را تبیین و تحلیل مكتب سلیمانی دانست و گفت: امروز واقعاً نیاز به حوزه انقلابی است و برخی از حوزه‌های موجود نمی‌توانند یک مروج خوب برای مكتب حاج قاسم باشند. امروز دانشگاه و حوزه‌ای می‌تواند مکتب حاج قاسم را تبیین كند كه واقعاً انقلابی باشد، زیرا اگر حوزه و دانشگاه انقلابی نباشد بسیاری از مبانی مکتب حاج قاسم سانسور می‌شود و حتی اجازه نمی‌دهند كه این موارد در متون درسی بگنجد.

ضرورت گنجاندن مفاهیم مکتب سلیمانی در متون درسی

مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس با تأکید بر اینکه مکتب سلیمانی نیاز به تبیین و تحلیل دارد و راهکار این کار هم همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند در مدرسه است، گفت: گنجاندن مفاهیم مکتب سلیمانی در متون درسی دانشگاهی و دانش‌آموزی و كودک و نوجوان و همچنین در فضای رسانه و تحلیل و تبیین این مفاهیم بسیار بهتر از کارهای شکلی است که انجام می‌دهیم و در اینجا ظرفیت نخبگانی جامعه بسیار مهم است تا از حالت انفعالی خارج شده و یک حرکت رو به جلو داشته باشند.

وی همچنین خواستار همگرایی جریان‌های انقلاب در حوزه مکتب حاج قاسم شد و گفت: مقداری همگرایی جریان‌های انقلابی در حوزه حاج قاسم سلیمانی كمرنگ است یعنی حوزه، دانشگاه، سازمان تبلیغات اسلامی، سپاه و غیره هر کدام کاری انجام می‌دهند، اما اگر همه این نهادها و سازمان‌ها یک جبهه شوند و حرکت‌ها هم در قالب جبهه باشد، قطعاً بیشتر جواب خواهیم گرفت.

مهرابی با تأکید بر اینکه امروز یکی از ضرورت‌های مهم کسانی که دغدغه مکتب حاج قاسم را دارند، جریان‌سازی است و جریان‌سازی هم با جبهه ایجاد می‌شود، گفت: اگر این جبهه مكتب سلیمانی در كشور و به تبع در استان ایجاد شود، در كنار هم می‌توانیم جریان‌سازی كنیم و جریا‌ن‌سازی هم قطعاً منجر به رقم خوردن عصر سلیمانی خواهد شد.

سه آزمون سردار سلیمانی

در ادامه این نشست علی‌پور باز هم نکات جدیدی از شخصیت سردار سلیمانی مطرح کرد و گفت: نبوغ نظامی سردار سلیمانی خاص بود و مسلط به دانش رزم بودند؛ ایشان در سه میدان بزرگ آزمون پس دادند و سربلند بیرون آمدند، آزمون اول در میدان دفاع مقدس بود که فرماندهی ایشان در آن دوران در تاریخ مانده است؛ میدان دوم میدان مبارزه با اشرار مسلح بود که با نبوغ نظامی خاصی این مأمویت را انجام دادند و میدان سوم هم عرصه فرامرزی و بین‌المللی و منطقه‌ای بود که در کتاب‌های نظامی دنیا در آینده حتماً مباحث ایشان تدریس خواهد شد.

معاون اجرایی سپاه فجر با بیان اینکه ایشان یک دیپلمات برجسته بود که با هوشمندی تمام در منازعات و مذاکرات ظاهر می‌شد، گفت: امروز زبان دنیا به داشتن وکبیولری‌های بیشتر نیست. حاج قاسم زبان دنیا را هم بسیار خوب فهم کرد و هم عملیاتی انجام داد.

وی در ادامه خواستار توجه ویژه به قهرمانان کشورمان نظیر سردار سلیمانی در عرصه‌های مختلف هنری و رسانه‌ای شد و گفت: بسیاری از کشورها افسانه‌های خود را تبدیل به سریال کرده و به آن‌ها افتخار می‌کنند اما چرا ما داشته‌های خود را فراموش می‌کنیم آن هم کسانی که می‌توانیم سالیان سال به وجود آنان افتخار کرده و در دنیا حکمرانی کنیم پس چرا بر روی آن‌ها مانور نمی‌دهیم.

‌‌علی‌پور با تأکید بر اینکه در عرصه‌های مختلف نیاز به حاج قاسم‌ها داریم، گفت: حاج قاسم از یک روستای دورافتاده کرمان آمد و معادلات بین‌المللی را حقیقتاً به هم زد و این‌ها جز با فضل خدا و رهبری رهبر معظم انقلاب میسر نبود و سردار سلیمانی سرباز مطیع رهبری و در خدمت ایشان و ملت ایران بودند.

در عرصه هنر نیاز به حاج قاسم داریم

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه امروز در عرصه هنر نیاز به حاج قاسم داریم، گفت: امروز حقیقتاً دشمن در چند موضوع می‌تواند پاشنه آشیل از ما بگیرد که موضوعات اقتصادی، هنر و رسانه از جمله این موضوعات هستند. برخی از افراد ضعیفی از کشورمان می‌روند و تصویری از کشورمان در اینستا و جاهای دیگر بروز می‌دهند که حقیقی نیست و تاریخ حتماً ما را قضاوت خواهد کرد.

وی در ادامه جنایت آمریکا را در به شهادت رساندن سردار سلیمانی محکوم کرد و گفت: نهایت ضعف دشمن در به شهادت رساندن حاج قاسم بود و هیچ راهی جز حذف فیزیکی ایشان پیدا نکرد؛ دشمن نه در لسان، نه در مذاکره و نه در قدرت جنگی نتوانست پیروز شود. لذا، زمانی که سردار عزیز ما به دعوت رسمی یک کشور دیگر سفر کرده بودند، ناجوانمردانه ایشان را به شهادت رساندند در صورتی که این کشورها همواره ادعای حقوق بشر دارند و در صحن مجمع عمومی سازمان ملل بر علیه کشورمان بیانیه صادر می‌کنند ولی این جنایت را انجام دادند و رسماً هم به آن اقرار کردند.

حاج قاسم افسانه نیست

در ادامه محمد صحت نیز گفت: رهبر معظم انقلاب درباره دفاع مقدس می‌فرمایند دوران دفاع مقدس دوران افسانه نیست؛ افسانه یعنی اتفاقات تخیلی و خیالی که ما به وجود می‌آوریم در صورتی هیچ‌کدام از اتفاقاتی که در آن دوران رخ داد، افسانه نبودند، بلکه واقعیت بودند و حاج قاسم هم یکی از اتفاقات آن دوران بود، پس حاج قاسم سلیمانی هم افسانه نیست. برخی مواقع به‌گونه‌ای درباره شخصیت‌های مهم ملی و شهدای خود را صحبت می‌کنیم که برای نسل آینده قابل دسترسی نیستند. این‌ها افرادی بودند که خدا به‌صورت خاص و ویژه آنان را به دفاع مقدس برد و شهید شدند تا به مملکت ما آسیب نرسد.

وی اضافه کرد: حاج قاسم سلیمانی مانند بقیه مردم عادی، در یک فضای روستایی به دنیا آمد، آنجا تربیت و بزرگ شد و کار خود را شروع کرد و زمانی که جنگ شد به جبهه رفت و این جنگ تبدیل به یک نقطه تجلی حاج قاسم و موجب معرفی ایشان شد، اما باید بدانیم که حاج قاسم سلیمانی‌ها افسانه نیستند بلکه دست‌یافتنی هستند و برای این کار باید فرهنگ و تفکر حاج قاسم سلیمانی را به نسل آینده منتقل کنیم.

صحت در ادامه سخنان خود به اقدام اینستاگرام در حذف لایو این میزگرد هم اشاره کرد و گفت: این نکته را حتماً مدنظر قرار دهیم، اگر اتفاقی در فضای مجازی و اینستاگرام می‌افتد و سانسوری رخ می‌دهد که امثال مکتب شهید سلیمانی به جامعه معرفی نشوند، فکر نکنیم دود این کار به چشمان خودمان نمی‌رود، بلکه تمام اقشار مختلف جامعه از این قضیه آسیب می‌بینند. امروز هر چقدر هم فرزندان خود را در قفس خانه خود بزرگ کنیم، آخر کار باید به جامعه‌ای بیایند که در این فضا بزرگ شدند لذا فضای رسانه‌ای ما باید تبدیل به فضای تولید محتوای تفکر حاج قاسم سلیمانی شود.

لزوم تحلیل و تبیین وصیت‎نامه سردار سلیمانی

مشاور فرهنگی جهاد دانشگاهی فارس با تأکید بر اینکه باید وصیت‌نامه سردار سلیمانی را بخوانیم و تحلیل کنیم یعنی میزگردهای آینده ما تحلیل وصیت‌نامه حاج قاسم باشد، بیان کرد: اینکه رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند حاج قاسم سلیمانی مکتب یک مدرسه است را باید بررسی کنیم و بدانیم برای عملیاتی کردن آن چه کار باید انجام دهیم.

وی با تصریح اینکه با سخنرانی تنها که چیزی درست نمی‌شود و باید رسانه‌ها در این زمینه کمک کنند چرا که نقش مهمی دارند، گفت: امروز همه کارشناسان می‌گویند امپراطوری رسانه‌های دنیا دست آمریکاست و آمریکا هم دشمن قسم خورده ماست. لذا، ما باید به جنگ آنان برویم و باید بدانیم که واقعاً جنگ وجود دارد و جنگ تنها این نیست که پشت خاکریز برویم و تیراندازی کنیم بلکه باید در عرصه‌های مختلف بجنگیم و با این مطالب و محتوای شبهه‌ناکی که در فضای رسانه‌ای مطرح می‌کنند، مقابله کنیم.

صحت در عین حال این نکته را یادآور شد که جنگ یکسری مقدورات لازم دارد و نمی‌توانیم بگوییم می‌خواهیم با امپراطوری رسانه‌ای دنیا بجنگیم بعد ما را سانسور کنند، لذا ساماندهی این فضای مجازی عزم جدی می‌خواهد که تبدیل به یک مطالبه‌گری از طریق رسانه‌ها شود تا این وضعیت سامان یابد و بتوانیم مانند طرف مقابل در این فضای جنگی صدای خود را به دنیا برسانیم.

رئیس سازمان فضای مجازی سپاه فجر ادامه داد: قطعاً اگر صدای ما به‌عنوان صدای تفکر شهید سلیمانی به مردم دنیا برسد، آمریکا سریعاً نابود خواهد شد چون یک قدرت پوشالی است و یک قیافه زیبا برای قدرت خود درست کرده که درونش چیزی نیست ولی اگر این تفکر در دنیا و نسل آینده کشورمان مطرح شود، با یک آینده بسیار روشن‌تری می‌توانیم کار کنیم.

رسانه‌ها در جنگ فرهنگی قوی ظاهر شوند

وی در بخش پایانی سخنان خود، رسانه‌ها را یکی از ابزار مهم جنگ فرهنگی امروز دانست و گفت: امروز رسانه‌ها باید در این جنگ فرهنگی قوی پای کار آیند و از این سیاست‌بازی‌هایی که برخی مواقع در رسانه‌ها مشاهده می‌شود، دست بردارند و اگر چنین کاری انجام دهیم وضعیت فضای مجازی سامان می‌یابد.

پایان‌بخش این نشست هم سخنرانی مظاهر بابایی در رابطه با مطالب مطرح شده بود که گفت: در کشورمان قهرمانان زیادی پرورش یافته‌اند که هشت سال جنگ تحمیلی به خوبی این مسئله را ثابت کرده است؛ کسانی که در جامعه جزو افراد عادی بودند و در جنگ توانستند حضور یافته و جانفشانی کنند و جنگ برای آنان تبدیل به محلی برای شکوفایی استعدادها و تکامل آن‌ها شد.

وی با بیان اینکه امروز یکی از وظایفی که به عهده داریم این است که این نمونه‌ها و الگوها و اسوه‌های خود را بشناسیم و بدانیم که آنان چه مسیری را طی کردند، گفت: مردم حاج قاسم را به خاطر خدمت‌هایی که انجام می‌داد، می‌شناختند اما بسیاری از نمونه‌ها و الگوهایی در کشورمان داریم که وقتی آنان را از دست می‌دهیم آنان را تازه می‌شناسیم. شناخت و معرفی فرهنگ و استعداد و توانایی این نمونه‌ها و الگوها به نسل حاضر از وظایف مسئولان است.

رئیس جهاددانشگاهی فارس تأکید کرد: باید به این حقیقت برسیم که مکتب سلیمانی می‌تواند باعث تکامل افراد شود و حاج قاسم‌ها را در این مسیر تربیت کند و این جزو نکاتی است که می‌توان برای آن برنامه‌ریزی انجام داد.

فیلم و تصاویر نشست را در ادامه مشاهده کنید.

زهرا عسگری

انتهای پیام
captcha