رنج گروه‌های جهادی از تورم؛ افزایش نیازمندان و کاهش خیران
کد خبر: 3943837
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۳

رنج گروه‌های جهادی از تورم؛ افزایش نیازمندان و کاهش خیران

مدیر گروه جهادی شهید قاسم سلیمانی در تهران با بیان اینکه شرایط سخت اقتصادی و تورم امروز جامعه موجب افزایش نیازمندان و کاهش خیران می‌شود، از دشواری راه خدمت‌رسانی گروه‌های جهادی در این مسیر خبر داد.

به گزارش ایکنا، گروه‌های جهادی در کشور سال‌هاست که در خط مقدم خدمت‌رسانی به مناطق محروم و کم‌برخوردار جامعه قرار دارند اما از زمان شیوع بیماری کرونا در کشور و فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر کمک مؤمنانه و مواسات، حرکت‌ گروه‌های جهادی در کشور نیز رنگ و بوی دیگری به خود گرفت و بسیاری از آن‌ها به صورت خودجوش به اجرای طرح‌های مختلف به ویژه طرح‌های مربوط به معیشت اقدام می‌کنند.

البته برخی از گروه‌های جهادی علاوه بر فعالیت‌های مربوط به حوزه مبارزه با کرونا، همچنان نسبت به اجرای برنامه‌های تخصصی مدنظر خود اقدام می‌کنند که گروه جهادی سردار شهید قاسم سلیمانی تهران یکی از این گروه‌هاست که به صورت ویژه به موضوع اشتغال‌زایی برای بانوان سرپرست خانوار و بدسرپرست می‌پردازد.

فاطمه حدیدی، مدیر گروه جهادی شهید قاسم سلیمانی، در گفت‌و‌گو با ایکنا، در رابطه با چگونگی شکل‌گیری و برنامه‌های مختلف این گروه جهادی اظهار کرد: گروه جهادی سردار دل‌ها شهید قاسم سلیمانی مدت چهار سال است که فعالیت خود را به صورت غیر رسمی آغاز کرده و حدود یک سال است که برنامه‌های رسمی خود را تحت عنوان گروه سردار سلیمانی اجرا می‌کند.

وی ادامه داد: اهم اقدامات گروه جهادی ما در حوزه تهیه جهیزیه و سیسمونی، توزیع سبد کالا، تهیه لوازم دست دوم از افرادی که نیاز ندارند و توزیع آن‌ها در میان افراد نیازمند، کمک‌های مالی مقطعی برای بیماران، ایجاد اشتغال برای بانوان سرپرست خانوار و یا بدسرپرست از طریق کار در منازل و نگهداری از بیماران و سالمندان و ... است.

 

معضل کاهش خیّران و دشواری راه گروه‌های جهادی در خدمت‌رسانی به نیازمندان

 

مدیر گروه جهادی شهید قاسم سلیمانی در ادامه با اشاره به فعالیت مستقیم 10 نفر در این گروه جهادی، اظهار کرد: البته برخی جهادگران نیز در مواقع مختلف و به صورت غیرمستقیم ما را در خدمت‌رسانی به نیازمندان و محرومان یاری می‌کنند.

حدیدی افزود: با توجه به اینکه گروه جهادی شهید قاسم سلیمانی در محدوده نظام‌آباد و سبلان جنوبی واقع در منطقه هفت شهر تهران فعالیت دارد و این محله نیز از محلات نسبتاً محروم پایتخت است، بیشتر خدمات و فعالیت‌های گروه ما در سطح این منطقه انجام می‌شود. اما در مواقعی نیز اقدام به برگزاری اردوهای جهادی در اطراف تهران می‌کنیم که برپایی اردوی جهادی در روستای عظیم‌آباد یکی از این برنامه‌ها بود و طی آن نسبت به ارائه خدمات رایگانی همچون پزشکی (ویزیت رایگان)، خیاطی، پیرایش و ... اقدام کردیم.

وی با بیان اینکه تمامی برنامه‌های گروه جهادی ما با همکاری‌های مردمی و نیز حمایت خیران انجام می‌شود، گفت: البته بسیج سازندگی سپاه محمد رسول‌الله(ص) تهران نیز در حد توان خود کمک‌هایی به گروه جهادی ما و دیگر گروه‌های جهادی داشته و دارد. متأسفانه سایر نهادها و سازمان‌های مختلف در این زمینه هیچ‌گونه کمکی به ما نداشته‌اند.

مدیر گروه جهادی شهید قاسم سلیمانی با اشاره به اینکه حمایت از گروه‌های جهادی وظیفه مسئولان در نهادهای مختف است، اظهار کرد: سازمان‌های مختلف می‌توانند با در اختیار قرار دادن کالا، ارزاق و امکانات مختلف با قیمت‌های مناسب، گروه‌های جهادی را در کمک‌رسانی به محرومان یاری کنند.

 

معضل کاهش خیّران و دشواری راه گروه‌های جهادی در خدمت‌رسانی به نیازمندان

 

حدیدی در ادامه با اشاره به اینکه در زمینه خدمت‌رسانی با خیریه‌های مختلفی ارتباط داریم و به تناسب نیاز از آن‌ها کمک می‌گیریم، افزود: فعالیت‌های گروه جهادی ما بنا به شرایط و نوع نیاز اهالی منطقه متفاوت و متنوع است که مهمترین این برنامه‌ها نیز تهیه جهیزیه برای نوعروسان نیازمند، معرفی بیماران نیازمند به خیران و حمایت از ایتام و زنان بی‌سرپرست و بدسرپرست است.

وی ادامه داد: حضور گروه‌های جهادی در سطح مناطق و محلات که باعث رابطه تنگاتنگ بین جهادگران و مردم می‌شود، نیاز به کمک مسئولان و حمایت‌های مالی و قانونی ایشان دارد؛ چراکه گروه‌های جهادی برای رفع برخی از مشکلات مردم نمی‌توانند به تنهایی ورود و اقدام کنند و در این زمینه نیاز به همکاری مسئولان نهادهای مختلف دارند.

مدیر گروه جهادی شهید قاسم سلیمانی با اشاره به برنامه‌های این گروه جهادی در ایام شیوع بیماری کرونا نیز تصریح کرد: تولید و توزیع ماسک، فعالیت در قالب طرح شهید سلیمانی، حضور در منازل و شناسایی بیماران، توزیع سوپ‌های فراسودمند بین بیماران، همکاری با پایگاه‌های سلامت و توزیع مواد ضدعفونی کننده از جمله اقدامات گروه جهادی ما در این ایام است.

حدیدی با بیان اینکه سعی بر این داریم تا فعالیت‌های خود را در حوزه بانوان و کودکان توسعه دهیم، افزود: گرانی و فشار اقتصادی بسیار زیادی که در حال حاضر در سطح جامعه وجود دارد، کار را برای گروه‌های جهادی سخت و دشوار کرده است؛ چراکه در این شرایط روز به روز بر تعداد نیازمندان افزوده شده و از تعداد خیران کاسته می‌شود و این مسئله مهمترین مشکل ما در حال حاضر است. برای مثال بنده به خاطر دارم که در آغاز فعالیت‌های جهادی گروه ما در حدود چهار سال پیش، توانستیم با کمک یک و نیم میلیون تومانی یکی از نهادهای خیریه، اقدام به تهیه جهیزیه کنیم، اما در حال حاضر شرایط برای تهیه اقلام مورد نیاز جهیزیه بسیار دشوار شده است.

 

معضل کاهش خیّران و دشواری راه گروه‌های جهادی در خدمت‌رسانی به نیازمندان

 

وی تصریح کرد: تابستان سال گذشته که برای برپایی اردوی جهادی به روستای عظیم‌آباد رفته بودیم، در کنار انجام برنامه‌های خدماتی مانند ویزیت رایگان از سوی چندین پزشک با تخصص‌های گوناگون، آرایش رایگان موی سر کودکان و بزرگسالان، خدمات خیاطی، برگزاری مسابقه ورزشی و کلاس‌های فرهنگی و معرفتی، مشاوره و تغذیه رایگان، مقادیری لباس و کفش نیز به اهالی روستا که برخی از ایشان نیز از برادران و خواهران سنی‌مذهب بودند، اعطا کردیم.

مدیر گروه جهادی شهید قاسم سلیمانی با بیان اینکه ارائه این خدمات با مراسم عید سعید غدیر خم همزمان شده بود، گفت: به خاطر دارم زمانی که مقداری لباس به یک مادر سنی‌مذهب اهدا کردیم، به بنده گفت که باز هم دست‌مریزاد به شما شیعه‌ها که به فکر ما هستید. سخنان این بانو موجب ایجاد خوشحالی فراوان در من شد.

حدیدی ادامه داد: خانواده نیازمند دیگری بودند که دخترشان را عقد محضری کرده بودند، اما به دلیل شرایط اقتصادی بسیار ضعیف علاوه بر اینکه نتوانسته بودند هیچ‌گونه مراسمی برگزار کنند، هزینه تهیه جهیزیه را نیز نداشتند. توانستیم با برگزاری مراسمی برای عروس و داماد در محل حسینیه، هزینه تأمین کل جهیزیه همراه با سفره عقد، لباس عروس، تزئین ماشین عروس و کیک عقد را تهیه کنیم. البته در این مراسم دو عروس داشتیم که عروس دوم نیز از خانواده بسیار ضعیفی از لحاظ درآمدی بود. اینکه توانستیم به یاری خداوند متعال آرزوی دو دختر برای پوشیدن لباس عروس و داشتن مراسمی در خور شأن ایشان را برآورده کنیم، برای اعضای گروه جهادی ما بسیار لذت‌بخش بود.

وی تصریح کرد: نکته قابل توجه در انجام فعالیت‌های جهادی، عنایت خداوند متعال است. تجربه بنده این است که وقتی برای انجام کاری نیت می‌کنیم، حتی زمانی که منابع مالی مورد نیاز برای انجام چنین فعالیتی را در اختیار نداریم، لطف و حمایت پروردگار شامل حال ما شده و مسیر جهادگران برای ارائه خدمت هموار می‌شود. امیدوارم بتوانیم همچنان در این مسیر گام برداریم و برنامه‌های بیشتر و بهتری را در راستای محرومیت‌زدایی از نیازمندان و آسیب‌دیدگان اجرا کنیم.

انتهای پیام
captcha