365 روز دل بریدن و دل سپردن به مفاهیم قرآنی
کد خبر: 3946013
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۲

365 روز دل بریدن و دل سپردن به مفاهیم قرآنی

حسینیه امام رضا(ع)، موقوفه‌ای به قدمت عمر شهر بیرجند است که اکنون محل و مأوایی برای حفظ قرآن شده و قرآن‌آموزان مشتاق را به مدت یک سال در دل خود جای داده است. حسینیه‌ای که از زمان‌های دور کاربری‌های بسیاری داشته؛ از محل برگزاری مراسم عزاداری اهل بیت(ع) تا برنامه‌های آموزشی و امروز محلی برای حفظ کتاب آسمانی.

حسینیه امام رضا(ع)، موقوفه‌ای به قدمت عمر شهر بیرجند است و از 120 سال گذشته کاربری‌های بسیاری داشته؛ از محل برگزاری مراسم عزاداری برای اهل بیت(ع) تا برنامه‌های آموزشی و امروزه پس از سال‌ها برای یادگیری مطالب مذهبی و عرفانی جانی دوباره گرفته است و اکنون محل و مأوایی برای حفظ قرآن شده و قرآن‌آموزان مشتاق را به مدت یک سال در دل خود جای داده است.

این موقوفه چند سالی است که وقف حفظ قرآن شده و قرآن‌آموزان در آن طرح حفظ یک ساله را می‌گذرانند؛ طرحی که به معنویت این فضای وقفی روحی تازه بخشیده است. قرآن‌آموزان که بیشترشان طلبه هستند در حجره‌های قدیمی این حسینیه سکنی گزیده و به حفظ قرآن مشغول هستند.

هنگام اذان مغرب به این حسینیه رسیدیم، ندای الله‌اکبر در فضا پیچیده است؛ قرآن‌آموزان از حجره‌ها بیرون آمده‌ و به محل نمازخانه می‌روند تا در فضای روحانی این حسینیه نماز عاشقی بخوانند. نماز که تمام می‌شود، ذکرگویان به حجره‌هایشان باز می‌گردند، در میانشان از هر استانی می‌توانی بیابی؛ از گرگان، تهران، قزوین و حتی کشمیر هند که به دلیل نبود چنین فضایی در کشورش برای حفظ قرآن به اینجا آمده؛ هر چند دوری سخت است، اما کلام وحی زیباش می‌کند.

محمد حبیب‌زاده از قرآن‌موزان طرح حفظ یک ساله قرآن حسینیه امام رضا(ع) که از یکی از شهرهای شمالی به اینجا آمده و به مدت شش ماه است که در این فضای معنوی سکونت دارد در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، می‌گوید: این فضا بیشتر مطلوب کسانی است که قبلا حافظ بوده‌اند و اکنون می‌خواهند فرآیند حفظ خود را تکمیل کنند.

این طلبه جوان افزود: این دوره حس بسیار خوبی دارد و فارغ از اینکه باعث می‌شود انسان نتیجه بگیرد، در ایجاد حس شخصیتی مقاوم در انسان نیز تأثیرگذار است، چراکه تو را صبور، آرام و خودکفا می‌‌کند.

وی با بیان اینکه فضای قرآنی از لحاظ معنوی به انسان کمک می‌کند تا خود را بیابد، تصریح کرد: از آنجا که این دوره‌ شبانه‌روزی است، باعث می‌شود طی ساعت‌ها به حفظ قرآن بپردازیم و استراحت و تفریح مناسب و متعادل داشته باشیم.

دوری از تعلقات برای رسیدن به منزل مقصود

سجاد خاکساری، از دیگر قرآن‌آموزان طرح حفظ یک ساله قرآن نیز به خبرنگار ایکنا گفت: اولین چیزی که دین اسلام را به مردم معرفی می‌کند قرآن است و یک طلبه اگر قرآن را نیاموزد، انگار هیچ چیز نیاموخته است.

وی افزود: در دیدارهایی که طلاب با رهبر معظم انقلاب دارند، یکی از مطالب تیتر فرمایشات رهبری، حفظ قرآن است و به‌عنوان اصلی‌ترین ابزار برای تبلیغ نام برده می‌شود.

این جوان قرآن‌آموز بیان کرد: این دوره مزیت‌هایی دارد و آن از این جهت است که افراد از هر چیزی غیر از قرآن دل بریده‌اند، حتی استفاده از گوشی هوشمند نیز بسیار محدود می‌شود و افراد بیشتر زمان خود را صرف فراگیری حفظ آیات کلام‌الله مجید و مفاهیم آن می‌کنند.

حفظ یک ساله مفاهیمی ناب در کالبد یک حسینیه

در مدارس به‌صورت تخصصی به آموزش قرآن پرداخته نمی‌شود

محمدرضا اژدری دیگر جوان قرآن‌آموز بیرجندی حسینیه امام رضا(ع) نیز به ایکنا می‌گوید: برای شروع طلبگی، فرد باید بداند هدفش از ورود به این عرصه چیست و تنها در این صورت است که سختی راه بر او آسان می‌شود. همچنین کسی که در راه حفظ قرآن قدم بر می‌دارد باید به اهمیت این کار اذعان داشته باشد و بداند که قرآن با کتاب‌های دیگر قابل مقایسه نیست و از ارزش والایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه متأسفانه در مدارس به‌صورت تخصصی به آموزش قرآن پرداخته نمی‌شود، اظهار کرد: آموزش و پرورش باید برنامه‌های مدونی برای حفظ، تفسیر و ترجمه قرآن داشته باشد تا استعدادهای این حوزه در همان دوران مدرسه شناسایی شوند.

متناسب با سلیقه نسل جوان، قرآن را ارائه کنیم

حسین کشاورز از دیگر قرآن‌آموزان مسافر که چند ماهی است مشغول حفظ مفاهیم ناب الهی در این حسینیه است، به ایکنا گفت: لازم است با شیوه‌های هنری، علم قرآن را به جوانان و نوجوانان انتقال داد. مفاهیم قرآن یک علم است که حتی با موسیقی‌های خوب و طرح‌های گرافیکی مطلوب می‌توان آن را انتقال داد، اما متأسفانه در این زمینه کار هنری مطابق با سلیقه نسل جوان انجام نشده و یا بسیار کم است.

وی بیان کرد: یک حافظ قرآن می‌تواند با زبان هنری شیرین و متناسب با سلیقه نسل جوان، این مفاهیم را به آنان منتقل کند که این اصل یک اصل فراموش شده در عصر حاضر با وجود داشتن ابزارهاست.

معلمان و دانش‌آموزان قرآنی تربیت کنیم

یوسف ملایی، یکی دیگر از قرآن‌آموزان که اصول با کیفیت برای حفظ قرآن در این مدرسه او را از تهران به مرزی‌ترین نقطه ایران کشانده، نیز به خبرنگار ایکنا گفت: آموزش قرآن در کشور جای کار بسیار دارد و مسئولان آموزش و پرورش باید از ظرفیت مدارس و معلمان برای حفظ قرآن و ترویج قرآن استفاده کنند.

وی افزود: اکنون تعداد حافظان قرآن در کشور کم است و یکی از بزرگترین ظرفیت‌ها، آموزش و پرورش است تا بتواند قشر فرهنگی و دانشجو معلم قرآنی و سپس دانش‌آموز قرآنی را تربیت کند.

مزیتی که تنها در این دوره می‌توان یافت

حسن شب‌سیر، از مسئولان مدارس شبانه‌روزی مؤسسه بیت‌الاحزان نیز به ایکنا می‌گوید: این طرح یکی از ابداعات این مؤسسه بوده و این مؤسسه از سال 75 کار خود را از استان فارس آغاز کرد؛ ابتدا به روخوانی و کلاس‌های آموزشی قرآن پرداخت و اکنون در حال ریل‌گذاری و عملیاتی کردن حفظ اصولی قرآن است.

وی افزود: از سال 95 این مدرسه در خراسان‌جنوبی شروع به کار کرده و افراد علاقه‌مند پس از مصاحبه وارد دوره آزمایشی شده و سپس دوره اصلی را آغاز می‌کنند که به مدت یک سال طول می‌کشد.

شب‌سیر با بیان اینکه این دوره بستر اخلاقی را در کنار حفظ قرآن فراهم می‌کند، اظهار کرد: در دوران کرونایی در یک دوره چهار ماهه کلاس‌ها مجازی شد و تغییرات آموزشی هم به‌صورت متمرکزتر و کم حجم‌تر شده است.

وی افزود: زمانی آموزش قرآن مؤثر واقع می‌شود که قرآن‌آموز بداند که استادش از وی برنامه می‌خواهد و این فرآیند باید از روی مهربانی باشد، نه از روی اجبار و باید قرآن‌آموز و استاد با یکدیگر همراه باشند که این مزیت در این دوره نهفته است.

حفظ یک ساله مفاهیمی ناب در کالبد یک حسینیه

بسیاری از افراد به یک سال حضور در مکانی برای حفظ قرآن و جدا شدن از اجتماع انتقاد دارند و معتقدند همه چیز باید در کنار یکدیگر پیش رود، اما مسئولان این دوره معتقدند، یک سال دل بریدن از همه تعلقات دنیایی برای رسیدن به امری بزرگ و هدفی متعالی، نامش سخت‌گیری نیست، بلکه آماده کردن مغز و روح و جسم برای دریافت مطالب بزرگ و عمیق است که اتفاقا بیشتر به چابکی و ایجاد نیرو در افراد کمک می‌کند تا بیشتر بیاموزند و پس از این یک سال، در جامعه بیشتر یاد دهند.

گزارش تصویری را اینجا ببینید. 

انتهای پیام
captcha