حجتالاسلام سعید شیری، استاد حوزه علمیه همدان در گفتوگو با ایکنا از همدان، با اشاره به اینکه نزول سوره کوثر فضیلت حضرت زهرا(س) را نشان میدهد، اظهار کرد: خداوند در قرآن به پیامبر(ص) میفرماید اگر تمام اهدافت در مسیر تبلیغ محقق شد و مردم گروه گروه ایمان آوردند، حمد و سپاس خداوند را بهجای آور؛ در حالی که زمان تولد حضرت زهرا(س) در سوره کوثر میفرماید نماز بخوان و خدا را سپاس بگو سپس شتر ذبح کن؛ که این خود عظمت حضرت فاطمه(س) را میرساند.
وی با بیان اینکه در روایات میخوانیم حضرت فاطمه(س) اولین زنی است که وارد بهشت میشود، افزود: در منابع اهل سنت آمده است که حضرت زهرا(س) پاره تن پیامبر(ص) است و هر کس حضرت فاطمه زهرا(س) را بیازارد، مورد خشم و لعن و عذاب خداوند متعال در دنیا و آخرت قرار میگیرد.
استاد حوزه علمیه همدان با تأکید بر اینکه نباید ما حضرت زهرا(س) را دور از دسترس و شخصیتی دستنیافتنی معرفی کنیم، تصریح کرد: ایشان مانند سایر انسانها بودند و تمامی نیازهای سایر انسانها را داشتند اما با پایبندی به معیارهای اسلامی و انسانی، و توکل و توسل به خداوند توانسته بودند به آن درجه دست پیدا کنند. بسیاری از مشکلات جامعه کنونی ما در صورت الگوگیری از حضرت زهرا(س) حل خواهد شد.
شیری با اشاره به شیوه همسرداری و مهریه حضرت زهرا(س)، گفت: زمان خواستگاری حضرت علی(ع)، حضرت فاطمه(س) حیایی داشتند که رضایت خود را فقط با یک لبخند اعلام کردند. مهریه حضرت زهرا 480 درهم بود، حضرت علی(ع) برای ازدواج پول نیاز داشت و زره خود را به 400 درهم میفروشد؛ با بررسی مبلغ زره و مهریه حضرت زهرا(س) متوجه خواهیم شد که مهریه ایشان مبلغی بسیار کمی بوده است.
وی اظهار کرد: حضرت زهرا(س) با چنان سادگی وارد منزل حضرت علی(ع) میشوند که تنها دو دست لباس داشتند، یک لباس قدیمی و یک لباس عروس که در شب عروسی نیازمندی درخواست لباس از ایشان میکند؛ حضرت زهرا(س) نیز با توجه به آیه 92 سوره مبارکه آل عمران که میفرماید «لَنْ تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ شَيْءٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ؛ هرگز به نيكوكارى نخواهيد رسيد تا از آنچه دوست داريد انفاق كنيد و از هر چه انفاق كنيد قطعا خدا بدان داناست» لباس عروس خود را به آن نیازمند اهدا میکند.
استاد حوزه علمیه همدان اضافه کرد: در صلوات خاصه حضرت زهرا(س) میخوانیم «اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها وَ سِرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحَاطَ بِهِ عِلْمُکَ»، «بعل» به مفهوم بت است یعنی حضرت علی(ع) بت حضرت فاطمه(س) بودند، در این صلوات به حضرت فاطمه(س)، پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) سلام فرستاده میشود، به عبارتی حضرت علی(ع) خدای دیگر حضرت فاطمه(س) بودند؛ در مکتب اسلامی از مرد بهعنوان خدایی پایینتر از پروردگار و از زن نیز بهعنوان امانت یاد میشود، این یک رابطه عاشقانه است که زن مرد خود را در حد پروردگار میپرستد و از وی اطاعت میکند و زن نیز به حدی جایگاهش بالاست که مرد حق ندارد ذرهای آسیب به امانت برساند که مصداق این زندگی عاشقانه در زندگی حضرت زهرا(س) مشهود است.
شیری با بیان اینکه فاطمه به مفهوم بریده از دنیا و سادهزیست است و نام حضرت فاطمه(س) کاملاً گویای سبک زندگی ایشان است، گفت: در تاریخ آمده است که حضرت زهرا(س) خواستگاران زیادی داشتند که از نظر وضعیت معیشت بسیار بهتر از حضرت علی(ع) زندگی میکردند اما حضرت فاطمه(س) فضائل اخلاقی و اعتقادی حضرت علی(ع) را بسیار مهمتر از وضع ظاهری میدانستند، اما امروز متأسفانه در حال حاضر وضع ظاهری و اقتصادی برای بسیاری از مردم مهمتر از فضائل اعتقادی شده است.
وی با بیان اینکه تسبیحات حضرت زهرا(س) هم در منابع شیعه و هم در منابع اهل سنت وارد شده است، اظهار: حضرت زهرا(س) با وجود چندین فرزند کوچک، برای کمک به شرایط اقتصادی منزلشان خودش گندم را به آرد تبدیل کرده و نان میپخت، در جریان این کار دست ایشان زخمی میشود حضرت علی(ع) وقتی میبینند که ایشان ممکن است از کار و رسیدگی به فرزندان باز بماند، از پیامبر کنیزی بهعنوان کمککار حضرت زهرا(س) درخواست میکنند، پیامبر(ص) نیز خطاب به حضرت زهرا(س) میفرماید میخواهی برایت کنیزی بفرستم یا ذکری بیاموزم که ثواب آخرت را برایت داشته باشد، حضرت زهرا(س) با آن شرایط جسمانی بیمعطلی ذکر را انتخاب میکنند که آن ذکر تسبیحات حضرت زهراست و این نشان از سادهزیستی حضرت زهراست.
انتهای پیام