برگزاری همایش «اتحاد اقوام و ادیان در مکتب شهید سلیمانی» در ارومیه
کد خبر: 3947395
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۸

برگزاری همایش «اتحاد اقوام و ادیان در مکتب شهید سلیمانی» در ارومیه

همایش «اتحاد اقوام و ادیان در مکتب شهید سلیمانی» با حضور نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی و مسئولان استانی در ارومیه برگزار شد.

برگزاری همایش «اتحاد اقوام و ادیان در مکتب شهید سلیمانی» در ارومیهبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌غربی، همایش «اتحاد اقوام و ادیان در مکتب شهید سلیمانی» با حضور نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی و مسئولان استانی، روز گذشته، ۲۳ دی در ارومیه برگزار و در این مراسم لوح یادبود اقوام و ادیان در مکتب «شهید سلیمانی» رونمایی شد.

حجت‌الاسلام سیدمهدی قریشی، نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی در این مراسم با اشاره به اینکه سردار سلیمانی پرورش‌یافته مکتب اهل بیت(ع) بود، اظهار کرد: وی در رفتار و منش خود همواره سعی می‌کرد به آموزه‌های دینی و سیره اهل بیت(ع) عمل کند که نمونه عینی این رفتارها را می‌توان در زمان فرماندهی نیروهای سوری و عراقی به هنگام مقابله با داعش به خوبی مشاهده کرد.

حجت‌الاسلام قریشی افزود: وی با حمله داعش به سوریه و عراق بدون در نظر گرفتن مذهب و دین مردم این کشورها برای نجات آنها در اسرع وقت به آنجا اعزام شد و در طول سال‌های مبارزه با تکفیری‌ها، وی جان بسیاری از مسلمانان اهل سنت و مسیحی این کشورها را نجات داد. کمک به انسان‌ها بدون توجه به نژاد و دین آنها، موضوع مهمی بوده که در اسلام و سیره اهل بیت(ع) به آن اشاره شده است و سردار سلیمانی نیز براین اساس در رفتار و عمل خویش این موضوع را سرلوحه قرار داده بود.

امام جمعه ارومیه با بیان اینکه سردار سلیمانی حافظ جان و مال مسلمانان، مسیحی‌ها و پیروان سایر ادیان الهی در برابر داعشی‌ها بود، تصریح کرد: با این اوصاف باید گفت که سردار سلیمانی شهید مسلمانان نه، بلکه شهید همه ادیان الهی است.

وی با اشاره به اینکه پیروان ادیان الهی در موارد زیادی از جمله توحید با یکدیگر اشتراک دارند، خاطرنشان کرد: در جمهوری اسلامی ایران و در آذربایجان‌غربی از دیرباز پیروان ادیان و مذاهب مختلف بدون هیچ مشکلی در صلح و آرامش کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و حتی در قانون جمهوری اسلامی ایران نیز حق اقلیت‌های مذهبی محترم شمرده شده و آنها در مجلس شورای اسلامی نیز نمایندگانی دارند.

ماموستا ملامامد کلشی‌نژاد، امام جمعه اهل سنت ارومیه نیز در این مراسم با اشاره به اینکه داعش با هدف ترویج و خشونت در منطقه ایجاد شده بود، گفت: دشمن با ایجاد گروه‌های تکفیری در منطقه سعی داشت تا چهره اهل سنت را خدشه‌دار کند و از این طریق پیروان مذاهب مختلف اسلامی را رو به روی یکدیگر قرار دهد.

کلشی‌نژاد با اشاره به اینکه داعشی‌ها از قرآن و احکام اسلامی هیچگونه آگاهی نداشتند، تصریح کرد: این موضوع در رفتار و باورهای آنها قابل مشاهده بود چرا که اگر آنها اندکی از سیره حضرت محمد(ص) اطلاعات داشتند باید این موضوع را درک می‌کردند که در زمان حیات ایشان مسیحیان و یهودیان در صلح و آرامش زیر نظر حکومت اسلامی زندگی می‌کردند و تاریخ هیچ‌گونه سندی مبنی بر رفتار ناشایست ایشان با پیروان سایر ادیان سراغ ندارد.

داریاوش عزیزیان، کشیش کلیسای شرق آشور ارومیه نیز در این مراسم با اشاره به اینکه شخصیت سردار سلیمانی امروزه به عنوان یک شخص مهم و تأثیرگذار بلکه به عنوان یک گفتمان در اذهان جاودانه شده است، تصریح کرد: خدمات وی در دفاع از مسیحیان سوریه در مقابله با داعش موضوعی است که هیچ‌گاه از یاد و خاطره پیروان این دین در خاورمیانه فراموش نخواهد شد.

عزیزیان با بیان اینکه محبوبیت سردار سلیمانی فقط محدود به داخل مرزهای ایران اسلامی نمی‌شود، اظهار کرد: اقدامات وی برای کمک به مردم مظلوم خاورمیانه موجب شده است تا حب و علاقه به وی در قلب مردم منطقه نیز جا گیرد و همگان در شهادت وی گریسته و ناله سر دهند.

انتهای پیام
captcha