مؤسسات قرآنی در مهجوریت‌زدایی از قرآن موفق نبوده‌اند
کد خبر: 3947513
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۵

مؤسسات قرآنی در مهجوریت‌زدایی از قرآن موفق نبوده‌اند

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان اصفهان گفت: فعالیت‌های آموزشی مؤسسات قرآنی در راستای رفع مهجوریت از قرآن انجام می‌شود، ولی عوامل درونی و بیرونی متعدد مانع تحقق کامل این هدف شده است.

مؤسسات قرآنی در مهجوریت‌زدایی از قرآن موفق نبوده‌اند

حسین خاکساری هرندی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان در خصوص فعالیت‌های مؤسسات قرآنی برای رفع مهجوریت از قرآن، اظهار کرد: هفتاد درصد فعالیت مؤسسات را برنامه‌های آموزشی تشکیل می‌دهد و آموزش خودش مقدمه تغییر و اصلاح و کاهش مهجوریت قرآن است، لذا وقتی تفسیر، ترجمه و حتی روخوانی و روان‌خوانی در مؤسسات قرآنی آموزش داده می‌شود، همه در راستای مهجوریت‌زدایی از قرآن است.

وی با بیان اینکه مابقی فعالیت‌های مؤسسات قرآنی شامل برنامه‌های پژوهشی، تبلیغی، ترویجی و تربیتی می‌شود، افزود: اهدافی که از فعالیت‌های قرآنی مدنظر بوده، تماماً حاصل نشده است، چون دشمن نیز بیکار ننشسته و فعالیت‌های رسانه‌ای و مجازی و انواع آسیب‌های اجتماعی باعث شده که اهداف صددرصد محقق نشود، ولی اگر همین فعالیت‌های موجود قرآنی هم نبود، وضع جامعه بدتر می‌شد. کسانی که از کودکی در خانواده آموزش‌های قرآنی دیده‌اند، تقریباً از آسیب‌ها مصون‌اند، ولی اگر نقش و نظارت خانواده‌ها از ابتدا ضعیف باشد، آموزش‌های بعدی اثربخشی لازم را نخواهد داشت.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان اصفهان تصریح کرد: در کنار عوامل بیرونی، باید گفت مؤسسات قرآنی نیز از ابزارها و روش‌های نوین زیاد استفاده نکرده‌اند و همچنان با روش‌های سنتی به فعالیت ادامه می‌دهند، از زیرساخت‌های فضای مجازی بی‌بهره‌اند و مدیریت و برنامه‌ریزی کاملی ندارند. این عیوب متوجه مؤسسات قرآنی است، ولی در بیرون نیز مشکلات زیادی وجود دارد، از جمله هجمه فرهنگی دشمن و اینکه مسئولان شعار مهجوریت‌زدایی از قرآن سر می‌دهند، ولی در عمل اقدام خاصی انجام نمی‌دهند. در هر صورت، برای مهجوریت‌زدایی از قرآن، موانع درونی و بیرونی هر دو باید رفع شود.

خاکساری هرندی بیان کرد: مهجوریت‌زدایی از قرآن به برنامه‌ای جامع و کامل، اسناد بالادستی و تصمیم‌گیری‌های کلان در مورد بودجه و نیروی انسانی نیاز دارد. ما در استان اصفهان به اندازه بضاعت خودمان فعالیت‌هایی انجام داده‌ایم، ولی این فقط بخشی از کار است و این پروژه باید کامل‌تر اجرا شود. در مواردی، اسناد بالادستی خوبی تدوین شده، ولی اجرا نشده است، به دلیل اینکه اعتقادی به این کار وجود ندارد و اهمیت لازم به آن داده نمی‌شود و قوانین مربوطه در مجلس تصویب نشده است.

انتهای پیام
captcha