عادی انگاری؛ راه هموار برای اوج‌گیری دوباره کرونا
کد خبر: 3948508
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۳

عادی انگاری؛ راه هموار برای اوج‌گیری دوباره کرونا

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: آمار مربوط به همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ در بیشتر نقاط کشور در حال کاهشی است اما کارشناسان امر با تاکید بر پرهیز از هرگونه عادی‌انگاری و شتاب در بازگشایی‌ها، بر احتمال افزایش شمار مبتلایان به این ویروس در ماه‌های آینده هشدار دادند.

عادی انگاری؛ راه هموار برای اوج‌گیری دوباره کرونا

به گزارش ایکنا از اصفهان، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، آرش نجیمی امروز 29 دی‌ماه با تاکید بر اینکه در زمان حاضر روند کاهشی بیماری کووید ۱۹ در استان اصفهان خوب است، تصریح کرد: نگرانی ما از این است که اگر در زمینه محدودیت‌ها و بازگشایی با برنامه‌ریزی و هوشمندانه اقدام نشود، ممکن است دوباره به اوج بیماری به‌ویژه در ماه‌های بهمن و اسفند برگردیم.

وی افزود: این روزها برای مدیریت صورت گرفته در هفته‌های اخیر و دستاوردهای حاصل از آن در کاهش آمار کرونا خوشحال هستیم، اما نباید در بازگشایی‌ها و رفع محدودیت‌ها، عجله و شتاب کرد و لازم است این کار با همان روند هوشمندانه و برنامه‌ریزی شده پیش رود.

وی با بیان اینکه در بازگشایی مدارس، تعاملات اجتماعی و برگزاری مراسم‌های مختلف مذهبی و فرهنگی نباید عادی‌انگاری کرد، گفت: میزان شیوع ویروس کرونا در استان اصفهان اکنون حداقل ۱۵ درصد است و باید مردم توجه کنند که هنوز ویروس در حال انتشار در جامعه است، بنابراین اگر در رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی کوتاهی شود، شیوع این ویروس مجددا اوج می‌گیرد.

نجیمی با اشاره به اینکه ما ۲ تجربه در سال جاری درباره عادی انگاری داریم، توضیح داد: در اردیبهشت امسال پس از بهبود آمار کرونا، بازگشایی‌ها به سرعت انجام شد و پس از آن با افزایش آمار از خرداد مواجه شدیم، از طرفی در شهریور امسال برگزاری برخی مراسم بدون رعایت کامل شیوه نامه‌های بهداشتی و مصوبه‌های ستاد مقابله با کرونا به افزایش آمار در پایان تابستان و نیمه نخست پاییز و به اوج رسیدن آن منجر شد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر اینکه سیستم درمان در صورت اوج‌گیری مجدد بیماری کووید ۱۹ دیگر طاقتی ندارد، خاطرنشان کرد: در یک سال گذشته توجه و خدمات رسانی به برخی از بیماری‌های دیگر مانند فشار خون و دیابت به‌دلیل درگیری عمیق با کرونا تحت تاثیر قرار گرفت و ممکن است در آینده دور یا نزدیک برای نظام درمان و جامعه مشکلات اساسی ایجاد کند.

ماسک زدن باید جزیی از رفتار زندگی شود

نجیمی با تاکید بر اینکه این روزها ماسک زدن به جزیی از رفتار و شیوه زندگی مردم تبدیل شده است، اضافه کرد: امروز شاهد سطح بالایی از استفاده مردم از ماسک هستیم و امیدواریم که این عادت‌های خوب به زودی از بین نرود و تا زمان کامل رفع همه‌گیری کووید ۱۹ مردم به آن پایبند باشند.

به گفته وی، به‌دلیل رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی مانند ماسک زدن و شست‌وشوی مداوم دست‌ها در پاییز امسال با موارد بسیار کم سرماخوردگی مواجه بودیم.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه نقطه شروع کاهش آمار کرونا از هفته سوم آبان امسال بود، تصریح کرد: با هشدارهای داده شده به‌ویژه درباره افزایش آمار کرونا شاهد تغییر رفتار مردم و واحدهای صنفی از اول آبان امسال بودیم.

وی با بیان اینکه در هفته جاری به‌طور متوسط روزانه ۷۰ بیمار جدید دارای علائم کرونا در بیمارستان‌های استان اصفهان بستری شدند، تصریح کرد: تعداد کل بستری در بیمارستان‌ها در این هفته در محدوده ۴۰۰ بیمار بود.

نجیمی با اشاره به سیر کاهشی تعداد بیماران سرپایی دارای علائم کرونا در استان اصفهان، تصریح کرد: از اوائل دی‌ماه جاری میزان موارد مثبت در میان تست‌های کرونا به طور تقریبی ثابت مانده و در میان بیماران سرپایی و بستری بیمارستانی، سرپایی خصوصی و سرپایی مراکز بهداشتی ۱۶ ساعته حدود ۱۵ درصد است.

وی با بیان اینکه کم‌ترین موارد مثبت تست‌های کرونا در میان بیماران سرپایی مراجعه کننده به بخش خصوصی و معادل ۹ درصد بوده است، اضافه کرد: میزان موارد مثبت در میان تست‌های سریع کرونا نیز ۱۳ درصد است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: در حالی میزان شیوع ویروس کرونا به حدود ۱۵ درصد رسیده که بیشترین میزان ثبت شده برای آن در استان اصفهان مربوط به شهریور امسال و معادل ۶۷ درصد بود.

سالمندان خط مقدم تهدید کرونا

نجیمی با بیان اینکه میزان مرگ و میر ناشی از کرونا در استان نیز در این هفته به کمتر از ۱۰ نفر در روز رسید، گفت: میزان فوت بیماران دارای علائم کرونا در هفته گذشته ۴۷ نفر بود در حالی که در هفته دوم آبان امسال ۳۸۶ نفر فوتی داشتیم.

وی، بیشترین میزان مرگ و میرهای کرونا در استان اصفهان را بین گروه سالمندان خواند و افزود: میانگین سن بیماران دارای علائم کرونا بستری شده در بیمارستان‌های استان ۵۸ سال است.

کارشناس مسئول مراقبت‌های کرونا و آنفلوآنزای معاونت بهداشتی دانشگاه نیز به تجربه کشور در اردیبهشت و خرداد امسال اشاره کرد و گفت: اردیبهشت امسال پس از بهبود آمار ابتلا به کرونا، محدودیت‌ها سریع برداشته شد و پس از آن از خردادماه، شاهد افزایش آمار و رسیدن به اوج بیماری بودیم.

به گفته مهدی فارسی، برای اینکه بتوانیم به شرایط پایدار برسیم باید پس از آنکه آمارها به شدت افت پیدا کرد، محدودیت‌ها را به ‌تدریج حذف کرد تا دوباره به وضعیت تابستان امسال دچار نشویم.

فارسی، همکاری و همراهی مردم و دستگاه‌های اجرایی را در این مسیر بسیار مهم دانست و تاکید کرد: اگر این همکاری صورت نگیرد و در اجرای شیوه‌نامه‌ها و محدودیت‌های کرونایی، سهل انگاری و غفلت شود بیم آن می‌رود که در بهمن امسال مجدد با روند افزایشی بیماری کووید ۱۹ مواجه شویم که به معنی بالا رفتن تعداد بستری و مرگ و میرها است.

انتهای پیام
captcha