مؤسسات قرآنی برای مهجوریت‌زدایی از قرآن نیاز به حمایت دارند
کد خبر: 3948951
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۴

مؤسسات قرآنی برای مهجوریت‌زدایی از قرآن نیاز به حمایت دارند

مدیر مؤسسه قرآن و عترت ثامن‌الائمه(ع) گفت: مؤسسات قرآنی مردمی که از تعهد و تخصص لازم در کار خود برخوردارند و در ارائه خدمات و آموزش‌ها صرفاً به دنبال کسب درآمد نیستند، قطعا نقش اساسی در مهجوریت‌زدایی از قرآن ایفا می‌کنند.

مؤسسات قرآنی برای مهجوریت‌زدایی از قرآن نیاز به حمایت دارند

مسعود ابوطالبی، مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت ثامن‌الائمه(ع)، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، در خصوص نقش مؤسسات قرآنی در مهجوریت‌زدایی از قرآن، اظهار کرد: آن دسته از مؤسسات که هم برنامه‌ریزی دقیقی دارند و هم از تخصص لازم در آموزش، پژوهش و تبلیغ و ترویج برخوردارند و علاوه بر این، امکانات و خدمات خود را با دیدگاهی غیراقتصادی بنا نهاده‌اند، در مهجوریت‌زدایی از قرآن موفق‌اند. در واقع بحث تعهد و تخصص در مباحث قرآنی نیز نقش کلیدی و تعیین‌کننده دارد، بنابراین مؤسساتی که به کار خود متعهدند و به عنوان وظیفه دینی، شرعی و انقلابی در این مسیر گام برمی‌دارند و البته از تخصص لازم نیز برخوردارند، موفق عمل می‌کنند و قطعاً در مهجوریت‌زدایی از قرآن نقش اساسی داشته‌اند.

وی افزود: بعضی از مؤسسات حال و هوای معنوی و تعهد نسبت به کار دارند، ولی متأسفانه فاقد پرسنل و کادر آموزشی قوی و متخصص هستند، بنابراین اگرچه خدماتی ارائه می‌دهند و در مواردی نیز موفق عمل می‌کنند، ولی فعالیت آنها همراه با نقص است و امکان دارد در مواردی ضربه هم بزنند. بخش دیگری از مؤسسات نیز هستند که از تخصص لازم برخوردارند و از بهترین اساتید و شیوه‌های نوین آموزشی استفاده می‌کنند، ولی از اهداف اولیه تأسیس خود دور شده‌اند، یعنی اگرچه دارای دیدگاه فرهنگی هستند، ولی متأسفانه به سمت درآمدزایی و مباحث اقتصادی نیز سوق یافته‌اند.

مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت ثامن‌الائمه(ع) اضافه کرد: البته یک مؤسسه قرآنی برای اینکه بتواند خدمات خوبی ارائه دهد، هزینه‌های آن باید تأمین شود. درآمد اقتصادی منافاتی با حال و هوای معنوی و تعهد نسبت به کار ندارد، ولی برخی مؤسسات در این قضیه افراط می‌کنند، یعنی کسب درآمد از کلاس‌های آموزشی و خدمات مختلف را در اولویت قرار داده‌اند و برای اینکه بتوانند این درآمد را افزایش دهند، بعضاً کلاس‌ها و برنامه‌ها و فعالیت‌هایی که خیلی هم رنگ‌وبوی قرآنی ندارد، به اجبار به عناوین فعالیت‌های خود اضافه می‌کنند و همین باعث می‌شود که حال و هوای قرآنی مجموعه و تشکیلات آنها کمرنگ شود و این خودش آسیب‌زاست.

ابوطالبی ادامه داد: در یک حکومت اسلامی، یکی از وظایف اصلی دولت‌ها، ارائه خدمات قرآنی و فرهنگی در حوزه مورد بحث ماست، مخصوصاً در کشور ما که بعد از انقلاب دستاوردها و پیشرفت‌های زیادی را در حوزه‌های مختلف از جمله مباحث قرآنی شاهد بوده‌ایم که اصلاً قابل مقایسه با دوره‌های پیش از انقلاب نیست، ولی متأسفانه در سال‌های اخیر، به دلیل فشارهای اقتصادی که متوجه کشور ماست، حوزه فرهنگ آسیب دیده و در این حوزه، بیشترین آسیب را فعالیت‌ها و مباحث قرآنی متحمل شده‌اند. در واقع تصمیم‌گیران و سیاست‌گذاران اولویت‌های مهم‌تری دارند، در نتیجه بودجه فرهنگی را کاهش داده‌اند و حمایت از حوزه فرهنگ حالت شعاری به خود گرفته است.

وی تصریح کرد: مسئله فقط حمایت‌های مادی و اختصاص پول به فعالیت‌های قرآنی نیست، بلکه حمایت‌های معنوی از این فعالیت‌ها نیز کاهش یافته و بعضاً قوانین وضع شده در خصوص مالیات و بیمه، برای مؤسسات قرآنی بسیار دست‌وپاگیر است. قصد سیاه‌نمایی ندارم، قطعاً فعالیت‌های قرآنی نسبت به قبل وضعیت بهتری دارد و از جایگاه خوبی برخوردار است، ولی با توجه به انتظاری که از حکومت و دولت اسلامی می‌رود، با وضع مطلوب فاصله زیادی داریم. مقام معظم رهبری تنها مسئول ارشدی هستند که نسبت به توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی تأکید دارند، ولی متأسفانه کسی گوش نمی‌دهد و تا تحقق منویات ایشان فاصله زیادی داریم.


بیشتر بخوانید:


مدیر مؤسسه ثامن‌الائمه(ع) با تأکید بر اینکه قطعاً مؤسسات قرآنی مردمی نقش اساسی در گسترش و پیشرفت برنامه‌های قرآنی در کشور دارند، گفت: انصافاً بسیاری از فعالیت‌های مؤسسات در حال حاضر با پشتوانه حمایت‌های مردمی انجام می‌شود، وگرنه بودجه‌ای وجود ندارد. با شیوع ویروس کرونا نیز بسیاری از مؤسسات تحت‌تأثیر این پدیده واقع شده و برخی از آنها در آستانه تعطیلی قرار گرفتند و این مردم بودند که به کمک آنها شتافتند، وگرنه آنچه به عنوان کمک‌های دولتی در اختیار مؤسسات قرار گرفت، کفاف اجاره یک ماه آنها را هم نمی‌داد.

وی بیان کرد: دولت و حکومت باید نگاه عمیق در حمایت از فعالیت‌های قرآنی داشته باشند و فقط درگیر کمیت فعالیت‌ها و ارائه گزارش آماری از آنها نباشند. برگزاری کلاس و همایش و مسابقه خوب است، ولی این‌ها کافی و عمیق نیست. اگر ما قرآن را فهمیده و به آن عمل کنیم، تمام مشکلات‌مان حل می‌شود. این دستور خود قرآن است و مقام معظم رهبری نیز بارها تأکید کرده‌اند که برای حل مشکلات باید به سراغ قرآن رفت. با همه این‌ها سکاندار اصلی مباحث آموزشی، پژوهشی و حتی تبلیغی و ترویجی در حوزه فعالیت‌های قرآنی، مؤسسات مردمی هستند، ولی به هر حال نیاز به حمایت دارند.

ابوطالبی اظهار کرد: یکی از ضعف‌هایی که در تشکیلات قرآنی کشور وجود دارد، این است که اطلاعات جامع و کاملی از افراد فعال و مؤسسات و توانمندی‌ها، ثمره تلاش‌ها و میزان موفقیت آنها در دست نیست. با توجه به ارتباط و شناختی که شخصاً از مؤسسات قرآنی دارم، باید بگویم که اکثر آنها توان مالی مناسبی برای تأمین هزینه‌های خود ندارند. برخی از آنها با نهادهای حکومتی ارتباط دارند و می‌توانند از این طریق بودجه دریافت کنند، یا از طریق خیرانی که مبالغی برای حمایت از فعالیت‌های قرآنی اختصاص می‌دهند، ولی تعداد مؤسساتی که می‌توانند از این راه‌ها هزینه‌های خود را تأمین کنند، شاید در حد پنج درصد باشد.

وی افزود: سایر مؤسسات با مشکل مواجهند و باید این مشکلات را با طرح و برنامه جدید پوشش دهند که با توجه به شرایط موجود، نمی‌توانند صرفاً با برگزاری کلاس‌های آموزشی بر مشکلات غلبه کنند، بنابراین با مجوز یا بدون مجوز، با این عنوان که بسته کاملی از آموزش‌ها را ارائه دهند، به سمت تأسیس پیش دبستانی و مدرسه و برگزاری کلاس‌های هنری و آموزش زبان و کامپیوتر می‌روند. برخی از آنها موفق‌اند و برخی نیز نه تنها موفق نمی‌شوند، بلکه با پرداختن به برنامه‌های دیگر، فضای قرآنی مؤسسه خود را تخریب می‌کنند. اگر مؤسسات قرآنی فقط به فعالیت‌های قرآنی که رسالت اصلی آنهاست بپردازند، قطعاً دستاوردهای بهتری خواهند داشت، مشروط بر اینکه مورد حمایت قرار گیرند.

مدیر مؤسسه قرآن و عترت ثامن‌الائمه(ع) تصریح کرد: زمانی بود که وقتی مؤسسات قرآنی اطلاعیه‌ای برای برگزاری یک کلاس آموزشی منتشر می‌کردند، با ازدحام افراد برای ثبت‌نام در آن کلاس مواجه می‌شدند، ولی در حال حاضر باید هزاران تبلیغ انجام دهند و با مشقت، افراد را به سمت فعالیت‌های قرآنی جذب کنند که البته در شرایط کنونی، خودش یک هنر است. با توجه به ارتباطاتی که در دنیای جدید وجود دارد، دغدغه اکثر مردم دیگر مباحث قرآنی نیست. اگر روزی آموزش‌های قرآنی رتبه اول را در سبد خانوار داشت و خانواده‌ها دغدغه این نوع آموزش‌ها را برای فرزندان خود داشتند، در حال حاضر دیگر شاهد این وضعیت نیستیم، حداقل در مورد اکثریت افراد جامعه این موضوع صدق می‌کند.

وی ادامه داد: این وضعیت نتیجه ضعف، مشکلات و عدم برنامه‌ریزی صحیح از سوی مسئولان فرهنگی و قرآنی کشور است. اگرچه تهاجم فرهنگی وجود دارد، ولی مسئولان و خود مردم نیز در این زمینه سست شده‌اند. با این حال، هنوز خانواده‌های زیادی هستند که به مباحث قرآنی اهمیت می‌دهند و روز به روز به این تعداد افزوده می‌شود. اگر مردم با هر سلیقه و گرایشی بدانند که فرزندانشان آموزش‌ها و اخلاق و منش صحیحی در مؤسسات قرآنی کسب می‌کنند، حتماً به سراغ این مجموعه‌ها می‌روند، چنانکه در حال حاضر با وجود همه مشکلات، این گرایش وجود دارد.

انتهای پیام
captcha