تهیه محتوای مناسب؛ شرط موفقیت مؤسسات قرآنی در فضای مجازی
کد خبر: 3950074
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۸

تهیه محتوای مناسب؛ شرط موفقیت مؤسسات قرآنی در فضای مجازی

مدیر مؤسسه فلق رایانه اصفهان گفت: مؤسسات قرآنی باید به سمت فعالیت در فضای مجازی و تقویت آموزش‌های غیرحضوری بروند که لازمه این کار، تهیه محتوای مناسب است، در این صورت می‌توانند مخاطبان زیادی جذب کنند و موفقیت آنها حتمی خواهد بود.

تهیه محتوای مناسب؛ شرط موفقیت مؤسسات قرآنی در فضای مجازی

حامد کمال، مدیر مؤسسه فلق رایانه اصفهان، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، در خصوص استفاده این مؤسسه از بستر فضای مجازی برای تبلیغ و ترویج آموزه‌های دینی و قرآنی، اظهار کرد: مؤسسه فلق رایانه اصفهان صاحب یک صفحه در شبکه اینستاگرام است که فعالیت‌های خود مثل برگزاری دوره‌های آموزشی را از طریق آن اطلاع‌رسانی می‌کند و همچنین دارای یک پایگاه اطلاع‌رسانی است که محصولات تولیدی خود را از این طریق معرفی کرده و به فروش می‌رساند. علاوه بر این، از شبکه‌های اجتماعی نیز برای تبلیغ محصولات استفاده می‌کند و دوره‌های آموزشی نیز به تقاضای سازمان‌ها و مراکز مختلف از طریق نرم‌افزارهای آموزش آنلاین در فضای مجازی برگزار می‌شود.

وی در خصوص محصولات تولیدی این مؤسسه، گفت: ما تاکنون پنجاه عنوان فلش‌کارت درباره موضوعات قرآنی و آسیب‌های اجتماعی تولید کرده‌ایم که هر کدام شامل 27 کارت با عکس و متن مخصوص است و معمولاً مؤسسات قرآنی و مدارس این فلش‌کارت‌ها را تهیه کرده و براساس آنها برای قر‌آن‌آموزان و دانش‌آموزان مسابقه برگزار می‌کنند. در حال حاضر نیز به واسطه شیوع کرونا، بروشورهایی مخصوص فضای مجازی تولید کرده‌ایم که مدارس و مؤسسات برای برگزاری مسابقه می‌توانند از این بروشورها استفاده کنند.

مدیر مؤسسه فلق رایانه اصفهان اضافه کرد: یک‌سری دفترچه‌های یادداشت حاوی استیکرهای فضای مجازی همراه با آیات یا احادیثی که می‌تواند تناسب موضوعی با این استیکرها داشته باشد، تولید کرده‌ایم، مثلاً در مورد استیکر خشم به آیه‌ای اشاره شده است که از انسان‌ها می‌خواهد به سوی بهشت سرعت بگیرند و کسانی می‌توانند این کار را انجام دهند که خشم خود را فرو برند. این باعث می‌شود که افراد هنگام ارسال استیکرها در فضای مجازی، به آیه یا حدیث متناسب با آن نیز دقت کنند. دفترچه یادداشت‌های دیگری نیز تولید شده که طرح‌های مخصوص کودکان دارد و کتاب‌هایی هم با موضوع خانواده و فضای مجازی با محوریت آسیب‌های این حوزه و ارائه راهکار منتشر کرده‌ایم. با توجه به اینکه در کشور ما شبکه‌های اجتماعی ابتدا مورد استفاده قرار گرفتند و بعد فرهنگ استفاده صحیح از آنها در دستور کار قرار گرفت، ما با توجه به دوره‌های برگزار شده، آسیب‌ها را شناسایی کردیم و برای آنها راهکار ارائه دادیم که استقبال بسیار خوبی از این مجموعه به عمل آمده است.

کمال ادامه داد: مؤسسه فلق رایانه رأساً نسبت به برگزاری دوره‌های آموزشی اقدام نمی‌کند، بلکه این دوره‌ها را بنا به درخواست سازمان‌ها، مؤسسات آموزشی و مدارس برگزار می‌کند. ضمن اینکه این مؤسسه کانال اختصاصی در پیامرسان‌های ایرانی ندارد و با توجه به اینکه اینستاگرام شبکه‌ای پرمخاطب است و نیاز داریم فعالیت‌هایمان را به اطلاع آن دسته از کاربرانی که در پیامرسان‌های ایرانی حضور ندارند برسانیم، این شبکه را برای اطلاع‌رسانی انتخاب کردیم.

وی بیان کرد: مؤسسه فلق رایانه فعالیت خود را از سال 1386 آغاز کرد و اکنون 13 سال از فعالیت آن می‌گذرد، در واقع تداوم فعالیت‌ها نشان‌دهنده پایداری اقتصاد مؤسسه و تأثیرگذاری فعالیت آن بوده است. با توجه به اینکه سامانه پیامکی مؤسسه در پشت محصولات تولیدی درج شده است، می‌توانیم از مخاطبان خود بازخورد دریافت کنیم و این بازخورد معمولاً استقبال از محصولات بوده، چنانکه حجم فروش محصولات نیز نشان‌دهنده این موضوع است. همچنین در مسابقاتی که به پیشنهاد مؤسسه براساس محصولات تولیدی آن برگزار می‌شود، تعداد زیادی از افراد شرکت می‌کنند و چون مشابه فلش‌کارت‌های تولیدی ما در کشور وجود ندارد، استقبال از آنها بسیار زیاد است و تاکنون نزدیک به 300 هزار بروشور در موضوعات مختلف چاپ کرده‌ایم.

مدیر مؤسسه فلق رایانه اصفهان در خصوص استفاده مؤسسات قرآنی از بستر فضای مجازی، گفت: من چهار سال پیش که به عنوان بازرس اتحادیه مؤسسات قرآنی فعالیت می‌کردم، این بحث را مطرح کردم که مؤسسات باید به سمت فعالیت مجازی بروند، چون افراد به دلیل مسائل اقتصادی فرصت حضور فیزیکی در کلاس‌های آموزشی را ندارند. ضمن اینکه فضای مجازی بستری کم‌هزینه است و افراد با استفاده از آن می‌توانند وقت خود را مدیریت کنند. اکنون بحثی وجود دارد با عنوان «محاسن بیماری کرونا»، یعنی اگر بیماری کرونا نبود، آیا به این شکل گسترده از فضای مجازی استفاده می‌شد یا خیر. اکنون که این امکان فراهم است، مؤسسات باید به تقویت آموزش‌های غیرحضوری بپردازند و اگر در حال حاضر، آموزش‌ها مثل زمان جنگ به‌صورت غیرحضوری دنبال می‌شود، نباید به این مسئله نگاه منفی داشت، بلکه یک فرصت و ظرفیت محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر مؤسسات محتوای آموزشی مناسبی تهیه کنند، قطعاً مخاطبان بیشتری جذب می‌کنند، در صورتی که اکثراً محتوای واقعی را به فضای مجازی می‌برند. بنابراین محتوا باید تقویت و بستر لازم و مطمئن برای آموزش فراهم شود تا همه بتوانند از آن استفاده کنند، چون در حال حاضر برای آموزش بسترهای مختلفی وجود دارد که با نقص‌ها و کاستی‌هایی همراه است. پیامرسان‌هایی که در حال حاضر وجود دارند، بستر آموزش محسوب نمی‌شوند، ولی در عین حال می‌توان از آنها بهره برد، مثلاً فایل صوتی یا عکس‌نوشته یا کلیپ‌های آموزشی را از طریق آنها ارسال کرد.

کمال افزود: ممکن است تهیه کلیپ‌های آموزشی هزینه داشته باشد، ولی این کار برای یک بار انجام می‌شود و شاید دیگر لازم به استفاده از استاد برای آموزش نیز نباشد، ضمن اینکه در زمان و برخی هزینه‌های دیگر نیز صرفه‌جویی می‌شود. اگرچه برای استفاده از نرم‌افزارهای آموزش آنلاین باید هزینه‌ای پرداخت شود، ولی این هزینه بسیار ناچیز است و اگر محاسن فضای مجازی را در نظر بگیریم، یکی از آنها همین کاهش هزینه و استفاده از زمان است. اگرچه آموزش‌های حضوری تأثیر بیشتری دارد، ولی در فضای مجازی مخاطب بیشتری را می‌توان درگیر آموزش کرد. در مجموع می‌توان گفت اگر از این فضا استفاده کنیم، بُرد کرده‌ایم، وگرنه عده دیگری این فضا را به دست گرفته و ذائقه مخاطبان را عوض می‌کنند.

انتهای پیام
captcha