فضای مجازی بستر مناسبی برای تمام آموزش‌های قرآنی نیست
کد خبر: 3950415
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۱

فضای مجازی بستر مناسبی برای تمام آموزش‌های قرآنی نیست

مدیر مؤسسه نورالانوار ملکوت گفت: فضای مجازی برای انتقال اطلاعات و برخی آموزش‌ها مثل حفظ قرآن مناسب و مطلوب است و در شرایط موجود گریزی از آن نیست، ولی آن دسته از آموزش‌های قرآنی که حالت عملی و کارآموزی دارد، نیازمند ارتباط نزدیک و چهره به چهره است.

فضای مجازی بستر مناسبی برای تمام آموزش‌های قرآنی نیست

اکرم جمشیدیان، مدیر مؤسسه نورالانوار ملکوت، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، در خصوص فعالیت‌های این مؤسسه در فضای مجازی، اظهار کرد: مؤسسه ما تاکنون بیست و پنج دوره تربیت مربی قرآن برگزار کرده که از سال گذشته به واسطه شیوع کرونا، تمام مراحل این دوره شامل ثبت‌نام، آزمون ورودی، کلاس‌های آموزشی و آزمون‌ها به صورت مجازی در حال برگزاری است.


بیشتر بخوانید:


وی افزود: شخصاً معتقدم که آموزش چهره به چهره حرف اول را می‌زند. از زمانی که دوره تربیت مربی قرآن را به صورت مجازی برگزار می‌کنیم، هیچ گونه ارتباط چهره به چهره با افراد شرکت‌کننده در این دوره‌ها نداشته‌ایم، درحالی که آزمون نهایی به این صورت است که افراد باید در مؤسسه حضور پیدا کرده و نحوه تدریس خود را به صورت عملی نشان دهند. تجربه ما نشان می‌دهد که در خصوص دوره‌هایی مثل تربیت مربی قرآن، آموزش مجازی نتیجه دلخواه را به همراه ندارد و این نوع دوره‌ها بیشتر ارتباط نزدیک و چهره به چهره را می‌طلبد.

مدیر مؤسسه نورالانوار ملکوت تصریح کرد: اصل آموزش مجازی را نفی نمی‌کنم و با توجه به شرایطی که پیش آمده، گریزی از این نوع آموزش‌ها نیست، ولی معتقدم آموزش صحیح و نتیجه‌بخش، آموزش حضوری است. اگر کسی بخواهد مثلاً در زمینه حفظ قرآن فعالیت کند و آموزش ببیند، شاید تفاوت میان آموزش حضوری و غیرحضوری در این خصوص درصد کمی را شامل شود، ولی انتقال تجربه‌ای که باید در دوره‌های کارورزی و کارآموزی مثل تربیت مربی قرآن اتفاق بیفتد، بیشتر نیازمند آموزش حضوری است. تلاش ما بر این بوده که در آموزش مجازی دوره تربیت مربی قرآن همه مطالب بیان شود، ولی این نوع آموزش حس واقعی تدریس را به همراه ندارد. معتقدم در کنار آموزش مجازی، درس‌های عملی و کارآموزی باید به صورت حضوری آموزش داده شود.

جمشیدیان اضافه کرد: مؤسسه نورالانوار ملکوت سال‌هاست که یک پایگاه اطلاع‌رسانی و یک کانال در فضای مجازی دارد و در حال حاضر،‌‌ به جز دو کلاس که با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی به صورت حضوری برگزار می‌شود، سایر کلاس‌ها و فعالیت‌های مؤسسه به صورت مجازی است. امسال در ماه رمضان، تفسیر سوره یاسین را به صورت کلیپ‌های سه دقیقه‌ای در کانال مؤسسه ارائه دادیم که استقبال خوبی از آن به عمل آمد. در واقع فضای مجازی برای اطلاع‌رسانی و انتقال برخی اطلاعات مناسب است، ولی معتقدم یک معلم و مربی قرآن باید توانایی اداره کلاس را به صورت حضوری آموزش ببیند.

وی ادامه داد: مخالف فعالیت در فضای مجازی نیستم، چون با توجه به شرایطی که وجود دارد، ‌اگر مؤسسات قرآنی در این فضا فعالیت نکنند، همه فعالیت‌های آنها تعطیل می‌شود. در شرایط موجود، چاره‌ای جز آموزش غیرحضوری نیست و این نوع آموزش برای فعالیت‌هایی مثل حفظ قرآن مشکلی ایجاد نمی‌کند، ولی در شرایط عادی و در خصوص دوره‌های کارآموزی، اولویت با آموزش حضوری است. ضمن اینکه موفقیت و تأثیرگذاری آموزش‌های غیرحضوری به جذابیت کارهای ارائه شده برای مخاطب بستگی دارد.

انتهای پیام
captcha