توانایی در گفت‌وگو و مناظره لازمه تبلیغ دین در فضای مجازی است
کد خبر: 3951138
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۱

توانایی در گفت‌وگو و مناظره لازمه تبلیغ دین در فضای مجازی است

یک استاد حوزه علمیه گفت: برای تبلیغ دین در فضای مجازی باید به ابزارهایی مجهز شد که ما را در زمینه گفت‌وگو و مناظره توانمند می‌کند و از جمله این ابزارها می‌توان به قوت استدلال و آشنایی با زبان‌های بین‌المللی اشاره کرد.

توانایی در گفت‌وگو و مناظره، لازمه تبلیغ دین در فضای مجازی است

حجت‌الاسلام حمید الهی‌دوست، مدیر گروه تفسیر و علوم قرآنی مرکز آموزش‌های تخصصی حوزه علمیه اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا، در خصوص چرایی اهمیت و ضرورت تبلیغ دین در فضای مجازی، اظهار کرد: اسلام یک دین جهانی و بین‌المللی، فرازمانی و فرامکانی محسوب می‌شود و آموزه‌های آن نیز تا قیامت پابرجاست. از طرف دیگر، عصری که در آن زندگی می‌کنیم، عصر ارتباطات و انفجار اطلاعات است و در زمانه‌ای با این ویژگی، شبهات زیادی در فضای مجازی دست به دست می‌شود، بنابراین مبلغان باید در این فضای پربیننده، پرنفوذ و در دسترس حضور یافته و با شبهات مقابله کنند. در واقع این دو عامل، یعنی جهانی بودن دین اسلام و عصر ارتباطات، ضرورت ورود به فضای مجازی را ایجاب می‌کند و هر جا ارتباطاتی وجود دارد، این شبهات نیز هست و باید به آنها پاسخ داده شود.

وی درباره اصول و الزامات تبلیغ دین در فضای مجازی، گفت: در قرآن، آیه‌ای وجود دارد که می‌فرماید: «ادْعُ إِلَى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ؛ با حكمت و اندرز نيكو به راه پروردگارت دعوت كن و با آنان به شيوه‏‌اى كه نيكوتر است مجادله نماى»(آیه 125/ نحل). در واقع، استدلال و برهان و جدال احسن و موعظه، شیوه‌هایی است که قرآن برای تبلیغ دین بیان می‌کند. در آیه دیگری نیز می‌فرماید: «...وَ قُولُوا قَوْلًا سَدِيدًا؛ و سخنى استوار گوييد»(آیه 7/ احزاب). از این آیه این‌طور برداشت می‌شود که پاسخ‌ها به شبهات باید محکم باشد.

این استاد حوزه علمیه اضافه کرد: قرآن در جای دیگر می‌گوید: «فَقُولَا لَهُ قَوْلًا لَيِّنًا لَعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ أَوْ يَخْشَى؛ و با او سخنى نرم گوييد، شايد كه پند پذيرد يا بترسد»(آیه 44/ طه). براساس این آیه، سخن گفتن باید محترمانه و به‌دور از بی‌ادبی، تهمت و توهین باشد. وقتی کسی برهان و استدلال قوی در اختیار دارد، نیاز ندارد که بدزبانی کند و عصبانیت و تندی به خرج دهد و با ادبیاتی آرام، متقن و متین با طرف مقابل خود مواجه می‌شود. در واقع برای تبلیغ دین در فضای مجازی باید به ابزارهایی مجهز شویم که ما را در زمینه گفت‌وگو و مناظره توانمند می‌کند. علاوه بر قوت استدلال و برهان، ابزار دیگری که می‌توان از آن نام برد، آشنایی با زبان‌های بین‌المللی است. بعضاً شبهاتی به زبان‌های دیگر نیز وجود دارد و علاوه بر این، ممکن است در ترجمه واژه‌ها دقت نشود. بنابراین، مبلغان باید با زبان‌های بین‌المللی آشنا باشند و این امر می‌تواند باعث موفقیت آنها در امر تبلیغ شود.

حجت‌الاسلام الهی‌دوست به جذابیت قالب‌های ارائه مفاهیم دینی در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: امروز زبان هنر مورد توجه است و از طریق ساخت انیمیشن و فیلم‌های کوتاه، بهتر می‌توان آموزه‌ها و مفاهیم دینی را انتقال داد. البته این کار نیازمند تخصیص امکانات و تجهیزات و برپایی مراکز مخصوص است.

وی در ارزیابی فعالیت‌های مربوط به تبلیغ دین در فضای مجازی، بیان کرد: امکانات ما در مقایسه با امپراتوری خبری در جهان بسیار محدود است، بنابراین فعالیت‌های تبلیغی باید مدیریت شود، از کارهای تکراری جلوگیری به‌عمل آید و نوعی تقسیم کار شکل بگیرد. در واقع مراکزی باید برنامه‌ریزی و تقسیم کار در این حوزه را عهده‌دار شوند. اگرچه تبلیغ دین در فضای مجازی نیازمند کارهای خودجوش نیز است، ولی اگر این فعالیت‌ها مدیریت و ساماندهی و نیز حمایت شود، می‌توان از آنها بهره‌برداری حداکثری داشت.

انتهای پیام
captcha