کتابشناسی پیرامون شخصیت حضرت ابوطالب(ع) صورت گیرد / برپایی 25پیش‌نشست علمی
کد خبر: 3954522
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۵
رئیس جامعةالمصطفی العالمیه:

کتابشناسی پیرامون شخصیت حضرت ابوطالب(ع) صورت گیرد / برپایی 25پیش‌نشست علمی

رئیس جامعةالمصطفی العالمیه گفت: باید تلاش کنیم درباره شخصیت بزرگواری حضرت ابوطالب‌(ع)، الگو‌سازی کنیم و کتابشناسی پیرامون شخصیت بزرگوار ایشان از سوی جامعه نخبگانی صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین علی عباسی عصر امروز در دیدار دست اندرکاران و برنامه‌ریزان همایش بین‌المللی «حضرت ابوطالب(ع)؛ حامی پیامبر اعظم(ع)» با تأکید بر لزوم الگوسازی از شخصیت حضرت ابوطالب(ع) در ابعاد گوناگون، اظهارکرد: در آثار و کتب سده‌های مختلف، به شخصیت حضرت ابوطالب(ع) پرداخته شده و ضروری است کتاب‌شناسی درباره این شخصیت انجام گرفته و اقدامات لازم به منظور چاپ آثاری که همچنان به صورت خطی باقی مانده است و منتشر نشده‌اند، صورت پذیرد.

وی برگزاری همایش حضرت ابوطالب‌(ع) را اقدامی شایسته با هدف توجه به شخصیت‌های مؤثر و قابل الگوگیری در تاریخ اسلام برشمرد و ابراز کرد: حضرت ابوطالب‌(ع) از مهم‌ترین شخصیت‌های اثرگذار در دهه اول ظهور اسلام بود که به دلایل مختلف، به ویژه رقابت‌های قبیله‌ای و دشمنی برخی خلفای عباسی و اموی، مورد بی‌مهری قرار گرفت و همین امر موجب شد خدمات ارزنده ایشان کمتر دیده شود.

حجت‌الاسلام عباسی با تأکید بر لزوم پرداختن به ابعاد مختلف زندگی حضرت ابوطالب‌(ع)، گفت: لازم است همه ابعاد شخصیتی و خدمات ارزنده حضرت ابوطالب (ع) مورد توجه قرار گیرد. خدمات این شخصیت اثرگذار به اسلام، چه پیش از بعثت و چه پس از آن نباید مورد غفلت واقع شود.

وی ادبیات و هنر را از ابزار‌های مهم بیان ویژگی‌های الگو‌های بشری دانست و افزود: بسیاری از ویژگی‌های شخصیت حضرت ابوطالب(ع) قابلیت و ارزش بالایی برای تبدیل شدن به آثار هنری ارزشمند در قالب‌های مختلف مانند شعر، داستان، فیلم و مجموعه‌های تلویزیونی دارد. در غرب شاهدیم خدمات برخی افراد که شاید در حقیقت چندان هم تأثیرگذار نبودند، با استفاده از این ابزار‌ها به نماد تبدیل می‌شود. جا دارد ما نیز که از این ظرفیت‌های تاریخی بهره‌مند هستیم، از این ظرفیت‌ها بهره‌برداری بیشتری کنیم.

رئیس جامعه المصطفی با تأکید بر آمادگی جامعةالمصطفی برای مشارکت در برگزاری همایش بین‌المللی حضرت ابوطالب(ع)، شناسایی و معرفی پژوهشگران، ارزیابی علمی آثار، ترجمه، برگزاری پیش‌نشست، ارتباط با شخصیت‌های علمی بین‌المللی را از ظرفیت‌های المصطفی برای همکاری در برگزاری این همایش عنوان کرد.

همچنین در ابتدای این دیدار، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد احمدی‌تبار، قائم‌مقام دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) در دفتر قم، ضمن ابراز خرسندی از دیدار با رئیس جامعةالمصطفی، گزارشی از روند برگزاری همایش بین‌المللی «حضرت ابوطالب (ع)؛ حامی پیامبر اعظم (ص)» ارائه کرد.

وی خاطرنشان کرد: این همایش برای برگزاری در سال ۱۳۹۸ برنامه‌ریزی شده بود که در اثر شیوع کرونا با تأخیر روبه‌رو شد و در سال جاری، همزمان با سالروز وفات حضرت ابوطالب‌(ع) برگزار خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمدی‌تبار، با اشاره به دعوت و مشارکت علما و پژوهشگران اهل سنت در این همایش بین‌المللی، ابراز کرد: بیش از ۲۵ پیش‌نشست علمی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی مختلف در سراسر کشور برگزار شد. همچنین ارتباط با پژوهشگران دانشگاه‌های خارج کشور صورت گرفت و از این دانشگاه‌ها، تاکنون آثار خوبی نیز دریافت شده است.

قائم‌مقام دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت‌(ع) در دفتر قم با اشاره به شکل‌گیری کمیته مقاومت به همت این مجمع، ابراز کرد: حضرت ابوطالب‌(ع) به عنوان یکی از چهره‌های برتر در جهان اسلام در حوزه مقاومت مطرح است و تلاش می‌شود در این همایش، در کنار ویژگی‌های دیگر ایشان، در این باره نیز الگوسازی لازم صورت گیرد.

انتهای پیام
captcha