چگونه فشارهای اقتصادی روزهای کرونایی پدران را کاهش دهیم + فیلم
کد خبر: 3955479
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۲
سیما فردوسی تشریح کرد؛

چگونه فشارهای اقتصادی روزهای کرونایی پدران را کاهش دهیم + فیلم

یک روانشناس معتقد است؛ فشارهای اقتصادی می‌تواند انسان‌ها را از پا درآورد و سلامتی انسان را به خطر بیندازد؛ پس در این روزهای کرونایی که کسب و کارها از رونق افتاده است، بانوان می‌توانند همراه همسران خود باشند و با مدیریت تعادل مخارج در خانواده و آموزش آن به فرزندان از بروز و ظهور توقعات بیش از حد و خارج از توان همسر و پدر در خانواده جلوگیری کنند.

فردوسی///

به گزارش ایکنا، طی یک سال گذشته با شیوع ویروس کووید ۱۹ سبک زندگی افراد با تغییرات متعددی مواجه شده است. اعمال محدودیت در رفت و آمدهای خانوادگی، تعطیلی برخی مشاغل، ارائه آموزش‌های مجازی به دانش‌آموزان و دانشجویان و ... پیامدهای مختلفی برای خانواده به همراه داشت و روال طبیعی و سابق زندگی افراد را بر هم زده است. شرایط جدید کرونایی اگر با مدیریت و برنامه‌ریزی همراه باشد می‌تواند به فرصتی بهینه در ابعاد مختلف برای خانواده‌ها تبدیل شود اما این مهم نیاز به آموزش خانواده برای قرار گرفتن در مسیر صحیح دارد.

یکی از موضوعاتی که ممکن است در ایام شیوع کرونا به تهدیدی برای خانواده‌ها تبدیل شود، مسئله فشارهای اقتصادی است که بر خانواده تحمیل می‌شود. این موضوع اگر با درک و فهم به جا و درست اعضای خانواده همراه نباشد، ممکن است شیرازه خانواده را بر هم زند و فشار روحی و روانی سنگینی بر سرپرست خانواده وارد کند.

بدین جهت خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در راستای رسالت آموزشی خود اقدام به ارائه بسته‌های آموزشی برای خانواده‌ها در محورهای مختلف کرده است که طی آن سیما فردوسی‌پور، روانشناس بالینی و کارشناس خانواده به بیان نکاتی مهم در موضوع آموزش خانواده‌ها می‌پردازد.

در ادامه، دومین قسمت از این بسته‌های آموزشی با موضوع «مدیریت مشکلات اقتصادی خانواده» از سوی سیما فردوسی، روانشناس بالینی و خانواده ارائه می‌شود.

«مثبت‌اندیشی و امید در زندگی موضوع بسیار مهمی است. همه انسان‌ها باید امید داشته باشند؛ چراکه امید انسان را خوشحال، سر حال و مثبت‌نگر کرده و به سمت اهداف حرکت می‌دهد. امید به انسان انگیزه می‌دهد و اگر ما امید نداشته باشیم، هیچ انگیزه‌ای در ما فعال نخواهد شد.

برای انجام هر کاری انگیزه لازم است. انگیزه نیروی درونی انسان است که او را به سمت هدف حرکت می‌دهد. پس اگر می‌خواهیم انگیزه داشته باشیم، باید امید داشته و نیاز به رسیدن به هدف را احساس کنیم. در این صورت انگیزه در ما پویا و فعال شده و به سمت هدف حرکت می‌کنیم.

البته رسیدن به هدف، پایان کار نیست. انسان می‌تواند اهداف زیادی ر ا در زندگی داشته باشد و آن اهداف را با تلاش و کوشش به ثمر رساند. در ایام شیوع کرونا بسیاری از افراد مشکلات اقتصادی پیدا کرده‌اند. این مشکلات اقتصادی یکی از مسائلی است که به نوعی انسان‌ها همیشه با آن دست به گریبان هستند. البته ما باید سعی کنیم که در این ایام تقاضاهای خود را در خانواده متعادل کنیم.

خانمی که می‌داند همسرش در ایام کرونا با مشکلات اقتصادی مواجه است و نمی‌تواند بیشتر از این فعالیت کرده و وضعیت اقتصادی خانواده را بالاتر ببرد، باید تقاضاهای خود را پایین آورده و مدیریت اقتصاد داشته باشد.

برخی از افراد هستند که مشکلات اقتصادی برای آن‌ها مهم نیست و در هر شرایطی هر تقاضایی که دارند را مطرح می‌کنند که این عملکرد صحیح نیست. بانوان باید منطقی فکر کنند؛ چراکه حتماً علاقه ندارند که همسرانشان خدایی ناکرده دست به کار غیرقانونی بزنند و لقمه حرام به خانه بیاورند.

بانوانی که همواره بین حلال و حرام تمیز قائل می‌شوند، چگونه از همسران خود انتظار دارند که برای تأمین مسائل اقتصادی خانواده دست به هر کاری بزنند. خانم‌ها باید سعی کنند، فشار اقتصادی به خانواده وارد نکنند و تقاضاهای ایشان متعادل باشد.

حضرت فاطمه(س) می‌فرمایند: «من از خدای خود شرمنده می‌شوم، اگر از همسرم تقاضایی داشته باشم که در حد توان او نباشد». این جمله معانی بسیار زیادی دارد. بانوان نباید همسران خود را خجالت‌زده و سرافکنده کنند. بسیاری از افراد هستند که در همین ایام کرونا به دلیل اینکه حال خوبی ندارند، به مسائل اقتصادی در سطح بالا می‌پردازند. برای مثال برخی از بانوان به یکباره به همسران خود گوشزد می‌کنند که من در محیط خانواده احساس حمایت و پشتیبانی لازم را ندارم و از همسران درخواست می‌کنند که سند خانه را به نام آن‌ها کنند. این مسائل از حال بد نشئت می‌گیرد.

اگر بانوان به زندگی خود اطمینان داشته باشند و عشق و محبت در زندگی آن‌ها جریان داشته باشد و قلبشان برای هم بتپد و اگر بدانند هر آنچه که دارند، متعلق به کل اعضای خانواده است، چنین درخواست‌هایی را مطرح نمی‌کنند.

فشارهای اقتصادی می‌تواند انسان‌ها را از پا درآورد و سلامتی انسان را به خطر بیندازد. پس بانوان باید همواره همراه همسران خود باشند. یعنی اگر از خود درآمدی دارند، در وضعیت اقتصادی خانواده مشارکت داشته باشند و اگر درآمدی نداشته و به کارهای درون منزل می‌پردازند، محیط خوب و آرامی را در منزل فراهم کنند تا همسر و فرزندان بتوانند در این محیط آرام به خوبی زندگی کرده و در کار بیرون از منزل موفق باشند.

اعضای خانواده به فضایی آرام و مستعد برای ترقی و پیشرفت احتیاج دارند. بانوان باید سعی کنند که در مسائل اقتصادی نیز برای همسران خود همانند یک مشاور اقتصادی باشند. البته این بدان معنا نیست که مایحتاج روزانه خود را نیز طلب نکنند، بلکه به معنای حفظ تعادل در خواسته‌هاست. بانوان مطمئن باشند که هرگاه تعادل را در همه امور خود رعایت کنند، با هیچ مشکلی در حفظ خانواده مواجه نخواهند شد.

تقاضاهای زیاد، ایجاد مشکلات اقتصادی، قرض‌های فراوان و وام‌هایی که حتی قدرت بازپرداخت آن برای خانواده وجود ندارد، فکر انسان را مشغول می‌کند. بانوان باید ارضای نیازهای خود را به تعویق بیندازند. ان‌شاالله پس از کرونا، وضعیت اقتصادی خانواده‌ها بهتر می‌شود، چراکه در حال حاضر محدودیت‌های زیادی وجود دارد و آقایان نمی‌توانند بیشتر از این کار کرده و درآمد داشته باشند. اما در آینده وضعیت بهتر می‌شود و آقایان و بانوانی موفق هستند که بتوانند وضعیت اقتصاد خانواده خود را مدیریت کنند.

امروز بسیاری از خانواده‌ها گرفتاری داشته و با مشکلات فراوانی مواجه هستند که این سختی‌ها در زمان خود و با راهکارهایی که وجود دارد، برطرف خواهد شد. اما هسته اصلی صحبت بنده راجع به افرادی است که در خانواده توقعات و فشار زیادی را ایجاد کرده و درآمد و خرج و مخارج زندگی را در نظر نمی‌گیرند. این افراد نمی‌دانند که در چه زمانی باید ارضای نیازهای خود را به تعویق انداخته و انعطاف بیشتری داشته باشند و همراهان خوبی برای همسران خود باشند. البته بانوان ایرانی با مدیریت خیلی خوبی که دارند، به خوبی از عهده این مهم برمی‌آیند».

انتهای پیام
captcha