تأکید وزیر ارشاد بر سرعت‌ دادن به اجرای پروژه‌های نیمه‌تمام قرآنی
کد خبر: 3955637
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۵

تأکید وزیر ارشاد بر سرعت‌ دادن به اجرای پروژه‌های نیمه‌تمام قرآنی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم، ضمن تأکید بر سرعت‌ دادن به اجرای پروژه‌های قرآنی نیمه‌تمام،‌ گفت: امیدوارم بتوانیم طی شش ماه آینده، مسیر دسترسی و دستیابی به پروژه‌های تعریف‌شده را به گونه‌ای پیش ببریم که به فرجام برسد.

 تأکید بر سرعت‌دهی اجرای پروژه‌های نیمه تمام قرآنی

به گزارش ایکنا؛ پنجاه و هشتمین جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم، عصر امروز چهارم اسفندماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. از جمله موضوعات این جلسه، رونمایی از «سند ملی توسعه وقف قرآنی»، «محتوای آموزشی تولید شده در دوره‌های آموزشی ارتقاء دانش و مهارت تخصصی کارکنان حوزه تبلیغ و ترویج قرآن کریم» و «مجموعه مطالعات و دوره‌های تخصصی طراحی شده توسعه نظام تبلیغ و ترویج قرآن کریم» بود. 

در بخشی از این جلسه، سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنانی در مورد مجموعه‌های رونمایی شده در این جلسه، گفت: این رونمایی‌ها نوید خوبی برای تحقق پروژه‌هایی است که مبنایی و زیرساختی تعریف شده بود. در جلسات قبل گفته شد که اگر بتوانیم اهتمام مضاعفی داشته باشیم و فاز یک و مرحله اول پروژه‌های مبنایی و زیرساختی را به سرانجام برسانیم،‌ مطلوب خواهد بود.

وی به سند ملی توسعه وقف قرآنی اشاره کرد و افزود: وقف قرآنی اهمیت قابل توجهی دارد. اگر بتوانیم کمیت موقوفات قرآنی را به عنوان یک هدف‌گذاری بالا ببریم و درصد آن نسبت به کل موقوفات کشور را ارتقاء دهیم، کار اثرگذاری خواهد بود. ضمن اینکه اگر بتوانیم نیت‌های جدید متناسب با زمان را به موقوفات قرآنی اضافه کنیم نیز کار مطلوبی انجام گرفته است. حتماً کارهای قابل توجهی را می‌شود به خیرین و واقفین پیشنهاد داد و در کنار این موارد، باید مدل‌های موفق برای الگوسازی در عرصه وقف را نیز عرضه کنیم. سند ملی وقف اگر بخواهد گردش کار بیشتری داشته باشد،‌ باید در این موارد به رشد قابل توجهی برسد. وقف یکی از حوزه‌های پایه است که از تعالیم قرآنی نشئت گرفته و در خدمت معارف و علوم قرآنی است.

وزیر ارشاد تصریح کرد: تحلیل، بررسی و آسیب‌شناسی مراسم و محافل قرآن که سازمان تبلیغات اسلامی انجام داده نیز اقدام ارزشمندی است؛ بخش اول و کلان کار آماده شده است. دفتر اول جلسات خانگی است، محافل خانگی قرآن بستر قابل توجهی برای اشاعه انس با الفاظ و مفاهیم قرآن کریم بوده است. قطعاً کاری که در آن کلان‌پروژه انجام گرفته است، به ما برای افق‌شناسی مسیر تبلیغ و ترویج قرآن کریم کمک خواهد کرد.

صالحی اظهار کرد: کارهای جهاد دانشگاهی که امروز دو مورد از آن عرضه شده است؛ یکی در حوزه خبر قرآنی است که بحث مهم و قابل توجهی است. این موضوع قابل توجه و جدید است و بر اساس آن می‌توانیم به این پرسش پاسخ دهیم که چگونه یک رسانه قرآنی و خبرنگاران قرآنی موفق‌تر داشته باشیم. کار دیگر جهاد دانشگاهی، آسیب‌شناسی جشنواره‌ها بوده که آن هم ارزشمند است.

تأکید وزیر ارشاد بر سرعت‌ دادن به اجرای پروژه‌های نیمه‌تمام قرآنی

وی بیان کرد: امیدوارم بتوانیم طی شش ماه آینده، مسیر دسترسی و دستیابی به پروژه‌هایی که تعریف شده بود را به گونه‌ای پیش ببریم که به فرجام برسد. دبیرخانه اهتمام مضاعفی خواهد داشت و عزیزان ما در سازمان‌ها توجه به این نکته خواهند داشت که پرونده نیمه تمامی از خود به جا نگذاریم و تعهدات خود را با سرعت بیشتر و البته حفظ کیفیت در دوره باقی‌مانده، به سرانجام برسانیم و به نقطه‌ای برسد که از قبل، تعهد به آن داده شده است. در فضای قرآنی، وفای به عهد و تعهدات اهمیت دارد.

رئیس کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم اظهار کرد: اگر خروجی‌هایی که تاکنون وجود داشته است، بتواند در قالب یک مجموعه هم‌نواخت و هم‌گرا عرضه شود، می‌تواند یک پرونده مشخص‌تری را ایجاد کند تا مشخص شود هم کمیسیون تاکنون چکار کرده است و هم اعضا بتوانند آن را بعدها ارجاع دهند. به نظر می‌آید آنچه تاکنون انجام شده، از جمله اثرهای رونمایی شده در این جلسه و آنچه در آینده انجام خواهد شد، یکی از قدم‌های مثبت و قابل توجه و قابل ارجاع برای آینده در فعالیت‌های قرآنی باشد.

صالحی اظهار کرد: ‌اقداماتی که انجام می‌شود، قرار نبوده است کتابخانه‌ای باشد و در همین حد باقی بماند. کاری که در کمیسیون و مجموعه‌های از این قبیل انجام می‌شود،باید مقدمه اقدام و عمل باشد؛ اینکه اقدام و عمل‌ها چگونه خواهد بود، باید در دبیرخانه و مجموعه‌های مرتبط مورد پیگیری باشد و فرایندهای مشخص‌تری از آن داشته باشند.

انتهای پیام
captcha