1000 خیّر مدرسه‌ساز تجلیل شدند / نیاز کشور به 50 هزار کلاس درس جدید
کد خبر: 3955900
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۰

1000 خیّر مدرسه‌ساز تجلیل شدند / نیاز کشور به 50 هزار کلاس درس جدید

در بیست و دومین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز کشور از تلاش‌های هزار خیر مدرسه‌ساز کشور تقدیر شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، بیست و دومین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز کشور با هدف تکریم از هزار خیر مدرسه‌ساز، امروز سه‌شنبه پنجم اسفند‌ماه با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، محمد‌باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش و جمعی از خیرین کشور برگزار شد. در این مراسم خیرین استان‌ها نیز به صورت آنلاین حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم، مهراله رخشانی‌مهر، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، گفت: طی سال‌های گذشته 30 درصد مدارس کشور از سوی خیرین ساخته شده بود و  طی چهار سال اخیر این رقم به 50 درصد رسیده است. اکنون اسامی 30 هزار خیر در سامانه خیر ثبت و ضبط شده است که با تعریف طرح «آجر به آجر»، امسال با کمک‌های خُرد بیش از 700 هزار نفر دیگر نیز در امر مدرسه‌سازی مشارکت کرده‌اند.

1000 خیر مدرسه ساز تجلیل شدند/ آنها در فکر ساختن 50 هزار کلاس دیگر هستند

وی از افزایش مشارکت دولت در پروژه‌ها نیز سخن گفت و اعلام کرد: از سال 96 تاکنون اعتبارات عمرانی دولت شش برابر رشد داشته و سهم اعتبارات مدرسه‌سازی از یکم و نیم درصد سال 96 به پنج درصد افزایش یافته است.

رخشانی‌مهر ادامه داد: از سال 96 تاکنون شاهد کاهش مدارس نیازمند تخریب هستیم که گواه ما در این زمینه زلزله اخیر  سی سخت است که از 160 مدرسه که در معرض زلزله بودند، شش مدرسه نیازمند تخریب است.

وی از مجهز شدن بیش از 145 هزار کلاس درس به سیستم‌های گرمایشی استاندارد و رشد دو و نیم برابری استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی مدارس کشور نیز خبر داد و اعلام کرد: اعتبارات استاندارد‌سازی هر ساله دو و نیم برابر شده است و امروز دغدغه کمتری نسبت به مدارس نیازمند تخریب و بازسازی را داریم و کمتر نگران مدارس دارای بخاری نفتی هستیم و اگر احیاناً مدارسی با بخاری نفتی وجود دارد، به این دلیل است که در آن مناطق زیرساخت لازم برای تغییر شرایط وجود ندارد.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور تصریح کرد: باید تلاش کنیم سرانه مراکز آموزشی را بالا ببریم. در سال 95 برای اولین بار ردیف بودجه ویژه سیستان و بلوچستان ایجاد شده که امسال بودجه آن افزایش یافت.

وی در ادامه گفت: دغدغه ما از این به بعد مدارس عشایری با جمعیت دانش‌آموزی پایین یعنی زیر 20 یا 15 نفر است. با توجه به بهود استانداردهای مدارس کشور، افکار عمومی خواهان بهبود شرایط مدارس عشایری هستند. دیگر کسی از ما نمی‌پذیرد که مسئله مدارس عشایری را با چادر و مدارس سنگی حل کنیم. البته به متخصصان فراخوان داده‌ایم تا طرح‌های خود را برای مدارس عشایری ارائه کنند. همچنین تفاهم‌نامه ایجاد هزار کلاس درس با بنیاد برکت برای مدارس عشایری و ساخت 100 کلاس درس در مناطق صعب‌العبور سیستان و بلوچستان با سپاه صورت گرفته است.

در ادامه این مراسم تجلیل، ناصر قفلی، خیر مدرسه‌ساز و رئیس جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور، گفت: دولت آورده خود را در بحث مدرسه‌سازی افزایش داده و آورده خیرین نیز از یک هزار میلیارد به دو هزار و 500 میلیارد افزایش یافته است که موجب شده 40 هزار مدرسه نیمه‌کاره یا ساختشان تمام شود یا در سال آینده به اتمام برسند و این افتخار بزرگی است که با یک جهش بزرگ، دولت و خیرین پای کار آمدند.

به 50 هزار کلاس درس نیاز داریم

وی اعلام کرد: 50 هزار کلاس درس نیاز داریم که البته اگر حد خوب را در نظر بگیریم، به 300 هزار کلاس درس دیگر نیاز داریم که در اینجا از رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور خواهش می‌کنم کمک‌ها را ادامه دهند. باید کاری کنیم که بچه‌ها در شرایط متناسب و حداقل نیمه‌استاندارد درس بخوانند؛ هیچ کودکی نباید بدون کلاس درس بماند.

ارتباط با استاندار گیلان و یزد، یکی از خیران استان خوزستان و نماینده خیرین کرمان تداوم‌بخش این برنامه بود و در ادامه، محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش کشورمان طی سخنانی، اظهار کرد: همه ما می‌خواهیم بچه‌هایمان شاداب، فعال، بانشاط، سالم، عزیز، توانمند و مستقل باشند. دوست دارم فرزندانمان آینده باشکوهی داشته باشند و خوب زندگی کنند و از سلامت جسمی و روانی برخوردار باشند. ایمان و باور داشته باشند توانایی محافظت از ارزش‌ها را داشته باشند، اخلاق حسنه داشته باشند، در برابر سختی‌ها مقاوم باشند و توانایی حل مسائل را داشته باشند.

1000 خیر مدرسه ساز تجلیل شدند/ آنها در فکر ساختن 50 هزار کلاس دیگر هستند

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: دنیایی که کودکان در آن زندگی می‌کنند، سرشار از پیچیدگی‌ها و سختی‌ها است و مدرسه جایی است که باید این آرزوهای خوب که برای بچه‌هایمان داریم، در آن محقق شود. مدرسه نه یک مکان که یک ظرفیت برای پیگیری همه این اهداف بلند است. این مدرسه است که مناسب‌ترین فرصت را برای تحقق این خواسته‌ها فراهم می‌کند و دانش‌آموزان را در بهترین دوره زندگی از حیث عمق، ماندگاری و سرعت یادگیری در درون خود به آغوش می‌گیرد.

وی افزود: مدرسه انسان را بارور و توانمند می‌کند. آینده یک جامعه را با آدم‌های با کیفیت آن می‌توان پیش‌بینی کرد و مدرسه اصلی‌ترین مکان انسان‌سازی است که معماری هویت و شخصیت کودکان را انجام می‌دهد. مدرسه تنها یک سازه نیست، بلکه سازوکاری برای سامان دادن به ارتباط آد‌م‌ها و تقویت و توسعه همکاری، همدلی، انسجام و ... است که در مدرسه ساخته می‌شود.

حاجی میرزایی خیرین مدرسه‌ساز را انسان‌های دوراندیش و زیرکی دانست که دست بر روی نقطه‌ای مهم و تأثیرگذار گذاشته‌اند و سفره پربرکتی را گشوده‌اند.

وی تصریح کرد: اینکه 30 درصد مدارس ساخته شده به همت خیرین انجام شده و طی هشت سال اخیر سهم خیرین در مساجد مشارکتی 40 درصد است، نشان می‌دهد خیرین وزن مهمی در آموزش و پرورش دارند.

مهم این است که همه مردم ایران مدرسه‌ساز باشند

وزیر آموزش و پرورش در پایان سخنانش گفت: طرحی را آغاز کرده‌ایم که همه مردم ایران در ساخت مدرسه مشارکت کنند. حق همه آحاد مردم است که در ساختن جامعه مؤثر باشند. اصلاً مهم نیست که چقدر پول اهدا می‌کنند، مهم این است که همه مردم ایران مدرسه‌ساز باشند تا درک بیشتری از نقش مدرسه داشته باشند.

در ادامه مراسم، تندیس خیر مدرسه‌ساز، اکبر ابراهیمی به وی اهدا شد و از کتاب‌های خیرین مدرسه‌ساز که به توصیف زندگی خیرین می‌پردازد رونمایی شد.

تجلیل از ناصر قفلی، رئیس جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور، حمیدرضا شاه‌حسینی، نائب رئیس جامعه خیرین کشور، محمدرضا جعفری، مدیرعامل جامعه خیرین مدرسه‌ساز و محمدرضا اسپرورین، اکبر ابراهیمی، کاظم قلم‌چی، علی فخاری و زهره میردامادیان، اعضای عضو جامعه خیرین مدرسه‌ساز، بخش دیگری از این مراسم بود.

همچنین در استان‌های کشور نیز طی مراسمی به صورت همزمان از خیرین مدرسه‌ساز هر استان تقدیر به عمل آمد. 

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور سخنران بعدی این مراسم تجلیل بود. وی با اعلام این خبر که لایحه رتبه‌بندی معلمان در دستور کار دولت است و تا دو هفته آینده نهایی می‌شود، گفت: احساس می‌کنم روزها و ماه‌های بسیار خوبی در پیش روی ما است. اکنون کشورهایی که پول‌های ما را مسدود کرده‌اند، مثل کره و ژاپن سفرایشان با ما ملاقات می‌کنند و می‌گویند که پول‌هایمان را آزاد می‌کنند.

محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور نیز ضمن تشکر از خیرین مدرسه‌ساز و اعلام این مطلب که تا زمانی که می‌تواند در کنار آنها خواهد بود، گفت: از خیرین بزرگوار، ارزنده و گران‌سنگ مدرسه‌ساز باید قدردان باشیم که سازمان برنامه و بودجه و دولت را به موتور جتی برای مدرسه‌سازی وصل کرده‌اند.

به گزارش ایکنا، سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور لوح‌هایی هنری برای تجلیل از خیرین تهیه کرده است که به نمایندگی از جامعه خیرین به تعدادی از آنها در این مراسم اهدا شد.

در ادامه نیز ربیعی، سخنگوی دولت که خود به نام پسر بزرگش کار مدرسه‌سازی می‌کند، گفت: دوره‌هایی در تاریخ هر کشور هستند که به بقیه سال‌های زندگیمان سایه می‌اندازند. در این دوره‌های تاریخی، بیش از هر دوره دیگری نیاز به با هم بودن داریم؛ نیاز به آدم‌هایی که می‌شود به آنها اتکا کرد. شاید این دوره آزمونی برای نسل ما باشد که چگونه برای بچه‌های نسل آینده جامعه‌ای بسازیم که به درستی زندگی کنند.

وی اضافه کرد: معتقدم ما نیازمند میانجی‌های اجتماعی هستیم که سایه‌سار سایر افراد شوند؛ نباید اجازه دهیم آدم‌ها به هم تنه بزنند و از هم رد شوند، بلکه به آدم‌هایی نیاز داریم که پل شوند. امروز به نهادهای اجتماعی میانجی نیازمندیم و موفقیت ما به وجود همین میانجی‌ها وابسته است.

ربیعی با اشاره به رشد قابل توجه تعداد ثمن‌ها در کشور و وجود 22 هزار تشکل مردم‌نهاد، گفت: اگر کاری کنیم که هر ایرانی یک کاشانه محبت باشد، آن‌زمان یک جامعه مهربان خواهیم داشت.

معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری به نمایندگی از بانوان خیر مدرسه‌ساز نیز طی سخنانی تصریح کرد: تشکر از مخلوق، تشکر از خالق است. تکریم، یادآوری و قدردانی از این زحمات منشأ امید و رویش‌های نوینی است که می‌تواند آینده را روشن و مسیر راه را ترسیم کند.

وی گفت: باید موضع مدرسه‌سازی را با هوشمند‌سازی نظام آموزش کشور سازگار کنیم. نگاه سنتی نگاه خوبی است که مدرسه را به عنوان یک سازه و معماری بسازیم، اما امروز هوشمند‌سازی مدارس اتفاق مهمی است و باید دسترسی دانش‌آموزان به مدارس مجازی که همان تبلت‌ها است، مورد توجه باشد.

ابتکار از آموزش و پرورش خواست به خیرین توجه کند و گفت: در بسیاری از نقاط می‌شود راه‌کارهای نوین و خلاقانه‌ای را داشت که از کار و فعالیت خیرین در خود مدارس قدردانی شود؛ مثلاً نام مدرسه به نام خیر باشد یا داخل مدرسه سازه‌هایی را به یاد خیرین ایجاد کنیم.

خیرین مدرسه‌ساز عدالت جنسیتی را در نظر بگیرند

وی در پایان تأکید کرد: خیرین عدالت جنسیتی را در نظر بگیرند و زمانی که می‌خواهند برای ساخت یا هوشمندسازی مدارس فعالیت کنند، به سهم مساوی که زنان در آموزش باید از آن برخوردار باشند، توجه کنند.

تجلیل از خدیجه نیزاری، رئیس شورای بانوان خیر مدرسه‌ساز کشور، زهرا گیتی‌نژاد، مدیر مؤسسه مهر گیتی، شادی جمیلی، خیر مدرسه‌ساز و مهشید خاکباز‌نژاد و تجلیل از  خیرین حقوقی فعال در امر مدرسه‌سازی نیز پایان‌بخش این مراسم بود.

انتهای پیام
captcha