نظام حکمرانی امور خیر ارزیابی می‌شود / آمار دقیقی از تعداد خیریه‌ها وجود ندارد
کد خبر: 3955915
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۸
حجت‌الاسلام شرفخانی:

نظام حکمرانی امور خیر ارزیابی می‌شود / آمار دقیقی از تعداد خیریه‌ها وجود ندارد

رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه تعداد ۷۸ مقاله به دبیرخانه سومین همایش ملی خیر ماندگار ارائه شده است، گفت: به دلیل پراکندگی مراکز ارائه مجوز خیریه، در حال حاضر هیچ آمار دقیقی از تعداد مؤسسات خیریه و سازمان‌های مردم‌نهاد وجود ندارد.

 به گزارش ایکنا، سومین همایش ملی خیر ماندگار در هفت محور شامل «مباحث نظری»، «تجربه‌های جهانی»، «تجربه‌های ملی»، «نقش نهاد‌های بازیگر عرصه خیر»، «آسیب‌ها و چالش‌های حکمرانی امور خیر در ایران»، «حکمرانی مطلوب امور خیر و نیکوکاری در ایران» و «ایده‌های نو برای حکمرانی امور خیر در ایران» به همت بنیاد خیریه راهبری آلاء، دانشگاه اصفهان، سازمان اوقاف و امور خیریه و خبرگزاری ایکنا طی روز ۱۲ اسفندماه برگزار می‌شود.

این همایش با موضوع «مطالعه و ارزیابی نظام حکمرانی امور خیر در ایران» طی روز سه‌شنبه، ۱۲ اسفندماه در محل سالن اجتماعات سازمان اوقاف و امور خیریه و به‌ شکل حضوری و مجازی برگزار خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد شرفخانی، رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت‌وگو با ایکنا، در رابطه با برگزاری سومین همایش ملی خیر ماندگار، اظهار کرد: سازمان اوقاف و بنیاد خیریه راهبری آلاء در راستای گفتمان‌سازی و تولید دانش در حوزه امر خیر، سومین همایش ملی خیر ماندگار را با مشارکت نهادهای علمی و اجرایی برگزار می‌کنند.

وی در مورد ویژگی‌ها و محورهای سومین همایش ملی خیر ماندگار، گفت: این همایش با تمرکز موضوعی بر «مطالعه و ارزیابی نظام حکمرانی امور خیر در ایران» برگزار می‌شود که دارای هفت محور مباحث نظری، مطالعه و ارزیابی تجربه‌های جهانی، تجربه‌های ملی، نقش نهادهای بازیگر عرصه خیر، آسیب‌ها و چالش‌های حکمرانی امور خیر، حکمرانی مطلوب امور خیر در ایران و ایده‌های نو است. همچنین، برای هر محور نیز موضوعات تخصصی تعریف شده است.

رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف با اشاره به اینکه مقالات پذیرفته شده در پایگاه استنادی جهان اسلام(ISC) و سیویلیکا نمایه می‌شوند، افزود: برای کاربردی‌تر شدن همایش و مشارکت خیریه‌ها و خیران، محوری به‌عنوان ایده‌ها و تجربه‌های موفق امور خیر نیز طراحی شده است.

شرفخانی درباره موضوعات همایش‌های گذشته نیز اظهار کرد: سال ۱۳۹۵ اولین همایش ملی خیر ماندگار با موضوع ارزیابی تجربه و تاریخ خیر در ایران و سال ۱۳۹۷ دومین همایش ملی خیر ماندگار با موضوع چالش‌های نیکوکاری در ایران برگزار شد و امسال نیز همانطور که اشاره شد، همایش با موضوع «مطالعه و ارزیابی نظام حکمرانی امور خیر در ایران» طی ۱۲ اسفندماه در محل سالن اجتماعات سازمان اوقاف و امور خیریه و به‌صورت حضوری و مجازی برگزار خواهد شد.

نظام حکمرانی امور خیر ارزیابی می‌شود / آمار دقیقی از تعداد خیریه‌ها وجود ندارد

وی ادامه داد: تقویت و ارتقای جایگاه پژوهش و نوآوری و تولید علم نافع در حوزه امر خیر و وقف، ایجاد فرصت تجمع و گفت‌وگوی دست‎اندرکاران، عالمان و اندیشمندان در حوزه امر خیر و وقف، زمینه‎سازی استقرار نظام جامع پژوهش و نوآوری در حوزه امر خیر و وقف و همچنین، شناسایی امور خیر بر زمین مانده و هدایت فعالیت‎های خیریه به امر دانش‎بنیان از اهداف بلندمدت سومین همایش ملی خیر ماندگار است.

رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف ترویج پژوهش در حوزه امر خیر و وقف، تولید علم بومی در حوزه امر خیر و وقف، شناسایی پژوهش‎گران حوزه امر خیر و وقف، تبدیل پژوهش‎های علمی به پروژه‎های اجرایی، زمینه‎سازی برای یارگیری و تشکیل اجتماعات علمی، انتشار آثار، تولیدات علمی و مستندات پژوهشی و تسهیل دسترسی پژوهشگران به منابع را اهداف کوتاه‌مدت این همایش دانست.

شرفخانی تصریح کرد: در مجموع تعداد ۷۸ مقاله به دبیرخانه همایش ارائه شده و با توجه به شرایط شیوع ویروس کرونا و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده در قالب تعداد شش پیش‌همایش و ۱۲ سخنرانی که به‌صورت مجازی برگزار شده، تعداد ۱۲ مقاله از سوی اساتید دانشگاهی در محورهای همایش در فضای مجازی به علاقه‌مندان ارائه و گواهی حضور به مشارکت‌کنندگان اعطا شده است.

وی درباره سابقه فعالیت‌های خیریه و نیکوکارانه در ایران گفت: فعالیت‌های خیریه و نیکوکارانه از دیرباز در ایران رواج داشته است که با ورود اسلام و توصیه مؤکد قرآن کریه به ویژه در مدل‌های اسلامی آن مانند وقف بیش ‌از پیش گسترش یافت. این فعالیت‌ها تا چند دهه پیش به‌صورت سنتی و قائم به فرد انجام می‌شد، اما با ظهور ساختارهای نوین اداری در کنار تداوم فعالیت‌های فردی، امور خیر نیز نهادینه شده و به‌صورت ساختارهای رسمی دولتی و یا مؤسسات خیریه خصوصی توسعه یافت.

رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف ادامه داد: از سال ۱۳۳۷ با تصویب وزارت عدلیه، شهربانی مرجع صدور مجوز مؤسسات خیریه می‌شود که این امر تا به امروز از سوی نیروی انتظامی ادامه یافته است. در حال حاضر در کنار نیروی انتظامی، وزارت کشور، سازمان بهزیستی، وزارت ورزش و جوانان، سازمان محیط زیست و شهرداری نیز نسبت به صدور مجوز تأسیس مؤسسات خیریه و سازمان‌های مردم‌نهاد مبادرت می‌ورزند.

شرفخانی افزود: به دلیل این پراکندگی و اختلاف در مراکز ارائه مجوز خیریه، در حال حاضر هیچ آمار دقیقی از تعداد مؤسسات خیریه و سازمان‌های مردم‌نهاد وجود ندارد. صرفاً تخمین زده می‌شود که حدود ۲۰ هزار مؤسسه خیریه ثبت شده در ایران وجود دارد. در نتیجه آمار دقیقی از تعداد مؤسسه‌های فعال به‌دلیل عدم وجود آمار و عدم وجود سازوکار نظارت وجود ندارد. عدم وجود سازوکار نظارت برای مؤسسات خیریه باعث شده است تا موارد اندک فساد مالی، اخلاقی و سیاسی عده‌ای محدود، چهره خیریه‌ها و خیرین را مورد سوءظن قرار دهد.

وی گفت: با این‌ حال هر ساله منابع عظیمی در حوزه خیریه و خیران جذب و هزینه می‌شود که فقط می‌توان بعضی از این مقادیر را از جست‌وجو در مصاحبه‌ها و نشریات متوجه شد. همین آمار غیررسمی نشان از حجم زیاد این منابع می‌دهد.

رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف بیان کرد: با توجه به تاریخ بلند و گستره عمومی فعالیت‌های نیکوکارانه، حجم زیاد منابع مالی و انسانی در این حوزه، گسترش مطالعات علمی در این حوزه در جهان، این امر در ایران به‌ندرت مورد توجه پژوهشگران و اندیشمندان قرار گرفته است؛ از این‌ رو پژوهش و فرهنگ‌سازی در حوزه امور خیر از مسائل مهم و دارای اولویت امروز جامعه ایران است.

شرفخانی یادآور شد: سعی‌ بر آن است که با تولید و به‌کارگیری دانش در حوزه امر خیر، منابع محدود خیریه‌ها و خیرین، عالمانه و بهینه هزینه شود و با فرهنگ‌سازی در این حوزه بتوانیم مشکلات و معضلات جامعه را بهتر برطرف کنیم.

انتهای پیام
captcha