5 مهارت برای ارتقای سواد رسانه‌ای
کد خبر: 3956717
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۸
افراسیابی تشریح کرد؛

5 مهارت برای ارتقای سواد رسانه‌ای

معاون امور محتوایی مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی پنج مهارت سواد رسانه‌ای را تشریح کرد.

مهارت‌های سواد رسانه‌ایبه گزارش خبرنگار ایکنا، محمدصادق افراسیابی، معاون امور محتوایی مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی، امروز 10 اسفندماه، در کلاس آموزش سواد رسانه‌ای و فضای مجازی با بیان اینکه هرچه زمان می‌گذرد سواد رسانه‌ای از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود، گفت: باید خانواده خود را طوری تربیت کنیم که در این فضای عمیق و اقیانوس گسترده رسانه‌ای غرق نشود.

وی در ادامه به بیان مهارت‌های سواد رسانه‌ای پرداخت و گفت: نخستین مهارت، رژیم مصرف رسانه‌ای است؛ این مهارت به ما می‌آموزد که به اندازه کافی و متناسب با سن از فضای مجازی مصرف کنیم. یک کودک تفاوت بین واقعیت و مجاز را نمی‌داند، باید دقت کرد که چه انیمیشن و عروسکی برای کودکان خود تهیه کنیم.

افراسیابی بیان کرد: کودک تا شش سالگی تقلید‌گر است، اما 6 تا ۹ سالگی دیگر کودک تقلید نمی‌کند و واژگان را عیناً تکرار می‌کند. در این سال‌ها دایره واژگانی کودک تکمیل نشده و باید مراقب بود که کودک چه لغاتی را در دایره واژگانی خود قرار می‌دهد. هنگامی که کودک مشغول مشاهده برنامه‌ای است و در مورد واژه‌ای سوال می‌پرسد، پدر و مادر باید به درستی و با دقت به او توضیح دهند.

معاون امور محتوایی مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی با بیان اینکه سواد رسانه‌ای بسیار مهم است، اما باید برای سواد مالی نیز وقت گذاشت گفت: افراد باید مدیریت فروش، مصرف و مباحث مرتبط با زندگی را مشخص کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه مهارت دوم سواد رسانه‌ای تفکر نقادانه است، گفت: در برابر پیامی که رسانه می‌دهد نباید رویکرد منفعلانه‌ داشت. امروز بسیاری از ما در زمین دشمن بازی می‌کنیم چراکه خبری را دشمن علیه یک شخصیت یا یک مقام به نام یک گروه داخلی تولید می‌کند، بسیاری از ما بدون تفکر می‌پذیریم و ممکن است که بسیاری از افراد آن را بدون صحت سنجی وایرال می‌کنند. وقتی این خبر دست به دست می‌چرخد عملاً به برنامه دشمن کمک می‌کند.

افراسیابی ادامه داد: دشمن دنبال تشدید تعارض‌ها و اختلافات است و رمز پیروزی ما اتحاد است، وقتی کینه و کدورت بین افراد به وجود آمد، دیگر یک ملت نیستیم بلکه چندین ملت هستیم و این زمانی است که اخبار نادرست دشمن دانا را باور کنیم و اخبار جعلی را بدون صحت سنجی قبول کرده و آن را پخش کنیم.

وی مهارت سوم سواد رسانه‌ای را اخلاق کاربری دانست و گفت: اگر مطلب نادرستی در فضای مجازی مطرح می‌شود باید با استدلال، بحث و گفت‌وگو حرف صحیح را مطرح کنیم و اگر کسی حرف نادرستی مطرح کرد به او حمله نکنیم و با اخلاق خوب در فضای رسانه‌ای با دیگران گفت‌وگو کنیم.

این مدرس سواد رسانه‌ای مهارت چهارم را تجزیه و تحلیل محتوا دانست و اظهار کرد: این مهارت بسیار پیچیده است، در فضای رسانه نیازمند مهندسی معکوس هستیم. باید اجزای پیام را شناخته و یک پیام رسانه‌ای مانند انیمیشن، خبر و فیلم را به ارکان آن تجزیه کنیم.

وی تصریح کرد: مهارت پنجم، تولید محتواست که بالاترین نقطه سواد‌رسانه‌ای است و مخاطب باید بتواند محتوای مفید، سالم و جذاب تولید کند و آن را به گونه‌ای بارگذاری کند که فریبنده نباشد.
انتهای پیام
captcha