وظیفه مؤسسات قرآن ترویج سبک زندگی اسلامی نیست
کد خبر: 3956995
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۹

وظیفه مؤسسات قرآن ترویج سبک زندگی اسلامی نیست

مدیر مؤسسه قرآن و عترت بینه گفت: ترویج سبک زندگی قرآنی و اسلامی کاری تخصصی و کارشناسی است که بسیاری از مؤسسات قرآن از عهده آن برنمی‌آیند و وظیفه اصلی آنها، آموزش خواندن قرآن کریم به‌عنوان گام اولیه آشنایی با قرآن است.

مؤسسات قرآنی از عهده ترویج سبک زندگی اسلامی برنمی‌آیند

مرتضی بشیری، مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت بینه در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، درباره اقدامات این مؤسسه برای ترویج سبک زندگی قرآنی، اظهار کرد: زمانی که طرح تخصصی آموزش قرائت قرآن کریم را در سال 89 تدوین کردیم، در کنار آموزش‌های مربوط به قرائت، بخشی نیز با عنوان معارف قرآن کریم شامل مباحث اعتقادی و اخلاقی، احکام و مسائل روز تدوین شد و بر این اعتقاد بودیم که قاری و تلات‌کننده قرآن، به لحاظ اعتقادی و اخلاقی نیز باید سرآمد باشد. از این سرفصل‌ها آزمون گرفته می‌شد و حتی افرادی بودند که اگرچه قرائت خوبی داشتند، ولی چون در بخش معارف به سطح مطلوبی نرسیده بودند، عذر آنها را می‌خواستیم یا مصر بودیم که حتماً باید در این زمینه به سطح مطلوبی دست پیداکنند و اگر موفق به این کار نمی‌شدند، امکان ارتقا برای آنها وجود نداشت. بنابراین، این طرح را می‌توان در راستای سبک زندگی اسلامی ارزیابی کرد.


بیشتر بخوانید:


وی افزود: شاید گفتن این حرف به عنوان مجری و مسئول این طرح درست نباشد، ولی با توجه به بازخوردهایی که از افراد دور و نزدیک مرتبط با این طرح دریافت کردیم، نشان می‌دهد که فارغ‌التحصیلان این مؤسسه به لحاظ اخلاقی و رفتاری عملکرد مناسبی دارند و آفت‌هایی که بعضی از قرآن‌آموزان دچار آن هستند، در آنها وجود ندارد یا بسیار کمتر است.

مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت بینه درباره نقش مؤسسات قرآن در ترویج سبک زندگی قرآنی، گفت: مؤسسات قرآن می‌توانند در این زمینه فعالیت کنند، ولی به هر حال کار سختی است و بیشتر آموزش‌های مربوط به فنون قرائت و تلاوت و حفظ قرآن را بر عهده دارند و تعداد مؤسساتی که در زمینه مفاهیم، تفسیر و تدبر در قرآن فعالیت می‌کنند، اندک است. به‌نظر می‌رسد ترویج سبک زندگی اسلامی بیشتر وظیفه مراکزی مثل حوزه‌های علمیه است که پیوند و ارتباط میان آموزه‌های قرآنی با زندگی فردی و اجتماعی را برقرار کنند. در واقع ترویج سبک زندگی اسلامی کاری تخصصی و کارشناسی است که از عهده بسیاری از مؤسسات قرآن برنمی‌آید.

بشیری اضافه کرد: معنای این سخن این نیست که مؤسسات قرآن باید موضوع سبک زندگی اسلامی را به دست فراموشی بسپارند. آنها باید بخشی از آموزش‌های خود را به این موضوع اختصاص دهند و معمولاً نیز این کار را انجام می‌دهند، ولی این کارها حکم نمک در آش را دارد و مؤسساتی که بتوانند تخصصی به این موضوع بپردازند، تعدادشان کم است و شاید مراکز دیگر وظیفه بیشتری در این زمینه داشته باشند.

وی بیان کرد: در طبقه‌بندی آموزش‌های قرآنی، آموزش‌های اولیه شامل روخوانی، روان‌خوانی، ترتیل و تلاوت، اولین گام برای آشنایی با قرآن محسوب می‌شود. در بیانات مقام معظم رهبری نیز آمده است که اگر قرآن را همانند ساختمان عظیمی تجسم کنیم، سردر آن همان تلاوت است و اگر این سردر و ورودی زیبا نباشد، کسی وارد ساختمان نمی‌شود. این ورودی که عموم مردم با آن سروکار دارند، باید اولین وظیفه مؤسسات قرآن باشد و چون دایره‌ای وسیع و همگانی دارد، اگر مؤسسات از عهده این وظیفه برآیند، کار بزرگی انجام داده‌اند. اگر به بدنه جامعه مراجعه کنید، می‌بینید هنوز بسیاری از افراد نمی‌توانند قرآن را بخوانند. بنابراین، تحقق گام بعدی شامل تفکر و تدبر در قرآن، مستلزم تحقق درست گام اول است.

انتهای پیام
captcha