شیراز؛ میزبان همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی / آموزش مجازی در ایام نوروز تعطیل است
کد خبر: 3957620
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۰
رضوان حکیم‌زاده خبر داد؛

شیراز؛ میزبان همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی / آموزش مجازی در ایام نوروز تعطیل است

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از برگزاری سومین همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی در سال ۱۴۰۰ به میزبانی استان فارس خبر داد.

به گزارش ایکنا از فارس، رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش عصر پنج‌شنبه، ۱۴ اسفندماه در حاشیه دومین روز از همایش ملی آموزش در دوران کرونا که به‌ میزبانی استان فارس برگزار شد، از اجرای سومین همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی در سال آینده خبر داد و گفت: به یاری خدا این همایش به میزبانی استان فارس برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه در این همایش از پوستر جشنواره هویت کودکان ایران اسلامی در دوره پیش‌دبستانی رونمایی خواهد شد، افزود: این همایش در دو بخش علمی و تجربی برگزار می‌شود. در بخش علمی با بررسی صاحب‌نظران و متخصصان موضوعی راجع به راهکارهایی صحبت می‌شود که بتوانیم تعلق هویت ایرانی اسلامی را از همان کودکی در وجود فرزندانمان نهادینه کنیم.

حکیم‌زاده ادامه داد: در بخش تجربی نیز تجربیاتی که معلمان موفق ما در زمینه قصه، شعر، عکس و فیلم کوتاه داشته‌اند به نمایش گذاشته می‌شود و مجالی را فراهم می‌کند تا سایر مربیان در سراسر استان بتوانند از تجربه‌های ارزشمند آنان استفاده کنند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در ایام نوروز جریان عادی آموزش در فضای مجازی تعطیل است، گفت: معلمان و دانش‌آموزان مجبور نیستند فعالیت‌های عادی و روزمره را که در مدرسه انجام می‌د‌ادند، ادامه دهند.

وی از طرح‌ریزی برنامه خلاقانه «عید و هنر و داستان» برای دوره ابتدایی طی ایام نوروز خبر داد و افزود: در سال‌های گذشته این طرح تنها عید و داستان بود امسال دانش‌آموزان می‌توانند در زمینه‌های نقاشی، عکاسی، داستان‌خوانی، فیلم به شکل مستند یا داستانی خلاقیت‌های خود را بروز دهند.

حکیم‌زاده به موضوعات این طرح هم اشاره کرد و گفت: دانش‌آموزان می‌توانند آثار خود را در قالب موضوعاتی چون دلتنگی برای مدرسه، دنیای با کرونا، دنیای بدون کرونا، ترویج همدلی و مدرسه‌سازی آثار خلاقانه خود را ارسال کنند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با ذکر این نکته که تکالیفی به شکل سنتی برای ایام عید در نظر گرفته نشده است، گفت: قرار نیست دانش‌آموزان طی ایام نوروز تکالیف خاصی انجام دهند، اما امیدواریم که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کنار خانواده‌ها در بستر فعالیت‌های داستانی و هنری خلاقیت‌های خود را به منصه ظهور برسانند و آثارشان را بعد از تعطیلات به مدارس ارائه دهند.

نحوه ارزیابی نهایی دانش‌آموزان

وی همچنین در خصوص نحوه ارزیابی نهایی دانش‌آموزان، گفت: امسال با هماهنگی وزارت بهداشت ارزیابی حضوری از میزان یادگیری دانش‌آموان در دوره ابتدایی خصوصاً در پایه‌های اول و دوم خواهیم داشت.

حکیم‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود به برگزاری همایش ملی آموزش در دوران همه‌گیری کرونا اشاره کرد و آن را فرصتی برای غنیمت شمردن زمان و برنامه‌ریزی درست برای آینده نظام آموزشی کشور برشمرد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش همچنین با اشاره به تأثیر شیوع کرونا بر نظام آموزشی و دوگانه فرصت‌ها و چالش‌های آن، گفت: کرونا به‌صورت ناگهانی بر همه نظام‌های آموزشی در سراسر دنیا تحمیل شد و از زمانی که آموزش عمومی شد تا زمان شیوع کرونا هرگز درب‌های مدارس در این سطح و گستردگی بسته نشده بود.

وی با یادآوری اینکه بلایای طبیعی، جنگ‌ها و سایر بحران‌ها همواره آموزش را در بخشی از سرزمین‌ها متوقف می‌کرد، اما با شیوع کرونا برای اولین بار در سراسر جهان درب‌های مدارس بسته شد، بیان کرد: پس از اندکی با درک خطرات دور ماندن کودکان از مدرسه و آموزش حضوری، به‌ویژه در دوره ابتدایی و پیش دبستانی، درب‌های مدارس در برخی از کشورها باز شد اما در کشور ما و معدودی از کشورهای جهان این تعطیلی همگانی هنوز ادامه دارد.

تأثیر کرونا بر آموزش

حکیم‌زاده همچنین تأثیر کرونا در تغییر نقش‌ها در ارکان اصلی آموزش را یادآور شد و افزود: کرونا همه نقش‌های قبلی این ارکان در فضای سنتی همچون برنامه‌ریزی، ارائه مطالب و ارزیابی‌ها را به‌صورت شتابان تغییر داد و همه را به دنیای فناوری پرتاب کرد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: کرونا علاوه بر تغییر نقش‌ها و روش‌های ما به‌ویژه در حوزه آموزش، پرورش و فعالیت‌های تربیت بدنی را نیز تغییر داد که این امر ناشی از تفاوت آموزش حضوری و مجازی است.

وی با اشاره به عدم آمادگی لازم در نظام آموزشی و سایر ارکان آن برای این تغییرات، گفت: در ابتدای این همه‌گیری تلاش شد تا همان تدریس سنتی در فضای مجازی نیز اعمال شود که موجب بروز مشکلات زیادی شد، چراکه با این بحران روش تدریس، دریافت بازخوردها که حاصل رابطه مستقیم و چشمی با مخاطبان در آموزش حضوری بود تغییر کرد و با گذر زمان متوجه شدیم که از این فضای جدید می‌توان برای درک بهتر رابطه‌ها و ارزیابی‌ها استفاده کرد و یکی از فرصت‌های مهم کرونا نیز همین بازگشت به ارزیابی‌های تکوینی بود.

حکیم‌زاده در ادامه به دوگانه چالش و فرصت‌های ایجاد شده در نظام آموزشی ناشی از شیوع کرونا اشاره کرد و افزود: در فضای جدید با انفرادی شدن آموزش، توجه به تفاوت‌های فردی دانش‌آموزان امکان بروز و ظهور پیدا کرد و از سوی دیگر چالشی که به‌وجود آمد، ایجاد تفاوت در فرصت‌های یادگیری در بین خانواده‌های برخوردار و کمتر برخوردار بود که در فضای مجازی تشدید شد.

وی بیان کرد: با توجه به اتکای زیاد دانش‌آموزان، به‌ویژه در دوره  ابتدایی در امر یادگیری به خانواده‌ها، در آموزش حضوری کودکانی که از حمایت والدین بی‌بهره بودند از حمایت معلم بهره‌مند می‌شدند، در حالی که در فضای مجازی فرزندان خانواده‌های کمتر برخوردار به دلیل مشکلات مختلف اقتصادی و فرهنگی و ... بیشتر از حمایت والدین بی‌بهره شدند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به دوگانه چالش و فرصت شیوع کرونا برای معلمان نیز گفت: امکان بروز خلاقیت‌ها برای همه فرهنگیان در سراسر کشور در فضای مجازی و ایجاد زمینه اشتراک‌گذاری محتوای آموزشی برای همه معلمان از فرصت‌های این رویداد بود و در کنار آن نیز چالش‌هایی همچون برداشته شدن چارچوب زمان و مکان و برهم خوردن نظم زندگی معلمان در آموزش مجازی به‌وجود آمد.

وی با اشاره به ایجاد دوگانه چالش و فرصت برای خانواده‌ها، اظهار کرد: در همه‌گیری کرونا والدین به میدان آموزش وارد شده و از سوی دیگر نیز به‌دلیل عدم آشنایی به نحوه ارائه نقش خود در آموزش مجازی با چالش روبه‌رو شدند.

حکیم‌زاده گفت: در این اتفاق برای نظام آموزشی نیز فرصت‌ها و چالش‌هایی به‌وجود آمد که از جمله آن می‌توان به آشکار شدن جایگاه ویژه مدرسه در امر تعلیم و تربیت و ارزش‌های آموزش حضوری برای جامعه، کوچ سریع نظام آموزشی به زیست‎بوم جدید فناوری، افزایش شایستگی‌های فناورانه معلمان و ایجاد شبکه ارتباطی از صف تا ستاد در نظام آموزشی کشور اشاره کرد.

وی اظهار کرد: در کنار این موارد چالش‌هایی همچون از بین رفتن فرصت فراگیری مهارت‌های مختلفی همچون دوست‌یابی، همکاری در فعالیت‌های اجتماعی و... توسط دانش‌آموزان در آموزش مجازی، آشکار شدن فاصله دیجیتالی بین دانش‌آموزان، انزوا و کم تحرکی بیش از حد دانش‌آموزان در فضای مجازی، افت سطح تحصیلی و سطح سواد دانش‌آموزان اشاره کرد.

آموزش پساکرونا ترکیبی خواهد بود

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در ادامه به آینده نظام آموزشی در دوران پسا کرونا اشاره کرد و گفت: عصر پسا کرونا قطعاً همانند دوران کرونا و پیش از آن نخواهد بود، چراکه آموزش آینده آموزش ترکیبی خواهد بود و روش‌های ما تغییر پیدا کرده و باید تلاش کنیم تا از فناوری‌ها برای ارتباط بیشتر استفاده کنیم و این امکان ایجاد شده را نباید از دست دهیم.

حکیم‌زاده همچنین با اشاره به حضور دانش‌آموزان در فضای مجازی، بیان کرد: چالش اساسی ما این است که با پایان دوران کرونا باید این فضا را همچون گذشته برای دانش‌آموزان محدود کنیم یا خیر. با توجه به غیر منطقی بودن بازگشت به دوران پیش از کرونا در استفاده از فضای در فرایند آموزشی، ما باید قادر باشیم قابلیت‌های فناوری را با ویژگی‌های دانش‌آموزان همچون تمایل به خلاقیت، هیجان‌طلبی و بسیاری از ویژگی‌ها تطبیق دهیم و در همین راستا برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده تا با آموزش مناسب، وقت دانش‌آموزان را در فضای به شکل مناسبی مدیریت کنیم.

وی تصریح کرد: توسعه حرفه‌ای فردی و گروهی از طریق منابع یادگیری ایجاد شده در دوران کرونا، ایجاد ارتباط بیشتر و ارائه جذاب و خلاقانه آموزش‌ها و مفاهیم و همچنین ایجاد فضایی پویاتر و با نشاط‌تر با بهره‌گیری از فضای مجازی در دوران پس از کرونا در مدارس از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که باید به آن‌ها توجه کرد.

آمادگی کامل برای بازگشایی مدارس در سال آینده

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش همچنین در برنامه تلویزیونی «نگاه روز» شبکه فارس نیز ضمن اعلام آمادگی کامل برای بازگشایی مدارس در سال آینده در هر شرایطی، گفت: لازم است در آینده پس از کرونا نیز از فضای فنآوری و ظرفیت‌هایی مانند صداو‌سیما که با راه‌اندازی مدرسه تلویزیونی کمک شایانی در شرایط ایجاد شده داشتند، بهره ببریم.

حکیم‌زاده از خانواده‌ها خواست تا با معلمان همراه باشند و انتظارات بیش از حد نداشته باشند چراکه نگرانی و دغدغه‌های بیش از حد آن‌ها ممکن است بازخوردهای منفی به کودکان هم منتقل کند و باید باورشان نسبت به توانمندی‌هایشان را حفظ کنیم و اگر مشکلی دارند، خانواده‌ها صبوری کنند و آرامش خود را حفظ کنند.

وی همچنین ضمن تشکر از تلاش‌های ارزشمند معلمان، گفت: نقش معلم فقط ارائه آموزش نیست و ارزیابی میزان یادگیری بسیار مهم است خصوصا باید به یادگیری دانش‌آموزانی که می‌دانند از طرف خانواده‌ها حمایت نمی‌شوند بیشتر اهمیت دهند و مواظب حفظ سلامت خود نیز باشند.

انتهای پیام
captcha