انقلاب اسلامی سخنان بر حق خود را به صراحت بیان می‌کند
کد خبر: 3957625
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۵
آیت‌الله حسینی‌بوشهری:

انقلاب اسلامی سخنان بر حق خود را به صراحت بیان می‌کند

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در آیین اختتامیه بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی پژوهشی شیخ طوسی گفت: جنس شعارهای انقلاب اسلامی با فطرت انسان‌ها در سراسر جهان سازگاری دارد؛ آزادی، عدالت و معنویت، جزو این شعارهاست و روحانیت وظیفه دارد تا در این زمینه نقش‌آفرین باشد. انقلاب اسلامی، سخنان بر حق خود را به صراحت بیان می‌کند و یکی از این موارد، موضع صریح مقام معظم رهبری درباره برجام است.

به گزارش خبرنگار ایکنا، آیت‌الله سیدهاشم حسینی‌بوشهری امروز در آیین اختتامیه بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی پژوهشی شیخ طوسی ویژگی‌ها، شعارها و دستاوردهای انقلاب اسلامی را تشریح کرد و افزود: این جشنواره نشان‌دهنده اهتمام جامعةالمصطفی(ص) العالمیه به پژوهش و پژوهشگری است و من از برگزارکنندگان آن سپاسگزاری می‌کنم.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه، بررسی ابعاد بین‌المللی گام دوم انقلاب اسلامی را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: وظایف روحانیت را در عرصه بین‌الملل در زمینه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بسیار مهم می‌دانیم. جامعةالمصطفی عهده‌دار تربیت و برنامه‌ریزی برای عزیزانی است که داوطلب یادگیری معارف ناب اسلامی هستند و مردم را به سوی حقیقت هدایت می‌کند.

آیت‌الله حسینی بوشهری ابراز کرد: برخلاف بیشتر بیانیه‌های مقام معظم رهبری، مخاطب اصلی و مستقیم این بیانیه، دستگاه‌های حکومتی نیستند و جوانان و نخبگان، مخاطبان اصلی آن به شمار می‌روند. مقام معظم رهبری با چنین بیانیه‌ای قصد دارند نسلی را مورد خطاب دهند که در کوران انقلاب حضور نداشته و عهده‌دار دستیابی به تمدن به نوین اسلامی است.

وی با توجه به نظر مقام معظم رهبری درباره «جوان» خاطرنشان کرد: طبق نظر معظم له، هر کسی که توانایی فعالیت داشته باشد، جوان به شمار می‌رود. یکی از بارزترین مصادیق این تعریف، شهید سلیمانی بود که در عرصه‌های گوناگون حضور داشت و بسیار کوشا بود.

آیت الله حسینی بوشهری افزود: کسانی، فارغ از قدرت‌های شرق و غرب، پایه‌گذار تمدن نوینی بودند و در پیروزی انقلاب اسلامی مجاهدت کردند. اکنون نیز نسل بعدی موظف به پیگیری منویات رهبران انقلاب اسلامی و مجاهدان این عرصه است.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز کرد: این بیانیه، بیانیه تمدنی است و مقام معظم رهبری منشور تمدنی را به خوبی ترسیم کرده‌اند. پیش از پیروزی انقلاب، با مرور درس‌ها و سخنان ایشان، درمی‌یابیم که معظم له با در نظر گرفتن آینده تمدنی، به انقلاب اسلامی می‌نگریستند. اسلام روزی باید جهانی شود. رسالت پیامبر (ص) نیز جهانی بود و مخاطب آن، جهانیان تشنه حقیقت هستند. تدریس مقام معظم رهبری در درس خارج فقه نیز نشان‌دهنده جهت‌گیری تمدنی ایشان است.

آیت الله حسینی بوشهری در ادامه، درباره بیانیه گام دوم انقلاب اظهارکرد: درباره این بیانیه باید دو کار مهم انجام شود که وظیفه روحانیت است، زیرا روحانیت مخاطب پیام مقام معظم رهبری به شمار می‌رود. روحانیت جزو فرهیختگان جامعه برشمرده می‌شود و رسالت اصلی آن، تبیین اسلام است.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: یکی از این دو وظیفه، تحلیل محتوایی بیانیه است؛ گاهی ممکن است برخی افراد ماهیت انقلاب اسلامی را از یاد ببرند. در چنین شرایطی، باید گذشته، حال و آینده را برای این دسته از مردم به خوبی ترسیم کنیم.

وی افزود: نکته دوم این است که باید پیشنهاد ساختاری برای تحقق بیانیه ارائه کرد. وضعیت کنونی ما ظرفیت لازم را برای تحقق تمدن نوین اسلامی مورد نظر مقام معظم رهبری را ندارد که لازم است چنین ظرفیتی را پدید آوریم. باید ساختار را به گونه‌ای مناسب طراحی کنیم.

آیت‌الله حسینی بوشهری این بیانیه را نظریه انقلاب اسلامی برشمرد و اذعان کرد: نظریه انقلاب اسلامی ویژگی‌هایی دارد که باید به آن توجه کرد. تعریف انقلاب اسلامی، توجه به شعار‌های انقلاب اسلامی و بررسی تطابق این شعارها با فطرت انسانی جهانیان، ویژگی‌های انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن، از مواردی است که باید همواره مورد توجه فرهیختگان باشد.

وی با اشاره به مشکلاتی که بر سر انقلاب اسلامی قرار داشته است، تصریح کرد: هنر رهبران و پشتیبانان انقلاب بوده است که بیش از چهار دهه از پیروزی انقلاب می‌گذرد و با اقتدار، مسیر رو به پیشرفت را ادامه می‌دهیم.

آیت‌الله حسینی بوشهری توکل به خدا را رمز پیروزی در این مسیر دانست و تصریح کرد: باید به پیروزی نهایی و دستیابی به اهداف عالی انقلاب امید داشته باشیم.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به شعارهای انقلاب اسلامی، خاطرنشان کرد: جنس شعارهای انقلاب اسلامی با فطرت انسان‌ها در سراسر جهان سازگاری دارد؛ آزادی، عدالت و معنویت، جزو شعارهای انقلاب اسلامی است که فطرت همگان آن‌ها را می‌پذیرد. روحانیت وظیفه دارد که در این زمینه نقش آفرین باشند.

وی در ادامه ویژگی‌های انقلاب اسلامی را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: انقلاب اسلامی صریح است و سخنان بر حق خود را به صراحت بیان می‌دارد. یکی از موارد صراحت لهجه، موضع مقام معظم رهبری در زمینه برجام است.

آیت‌الله حسینی‌بوشهری در ادامه، امنیت، حفظ تمامیت ارضی ایران، دستیابی به رتبه‌های برتر علمی در زمینه‌های مختلف، ارتقای بینش سیاسی ملت، ایستادگی در برابر ستمگران و افزایش معنویت و اخلاق در جامعه را از دستاوردهای بی‌نظیر انقلاب اسلامی دانست و تصریح کرد: دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی، آغازگری عصر جدید برای دستیابی به تمدن نوین اسلامی است.

انتهای پیام
captcha