قرآن را قانون اساسی زندگی قرار دهیم / ضرورت جبران کم‌‌توجهی حوزه به قرآن
کد خبر: 3957639
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۲
حجت‌الاسلام حسینی:

قرآن را قانون اساسی زندگی قرار دهیم / ضرورت جبران کم‌‌توجهی حوزه به قرآن

معاون فرهنگی مجتمع عالی حکمت و مطالعات ادیان جامعة‌ المصطفی العالمیه با بیان اینکه نباید به قرآن صرفاً به عنوان یک متن دینی بنگریم، بلکه آن را قانون اساسی زندگی قرار دهیم، تصریح کرد: کم‌توجهی در حوزه علمیه به قرآن وجود دارد و باید جبران شود.

قرآن را قانون اساسی زندگی قرار دهیم/ کم‌‌توجهی حوزه به قرآن جبران شود حجت‌الاسلام والمسلمین سیدتقی حسینی، معاون فرهنگی مجتمع عالی حکمت و مطالعات ادیان جامعة‌المصطفی العالمیه در گفت‌وگو با ایکنا، گفت: مجموعه المصطفی(ص) به برکت خون شهدا و مجاهدت امام(ره) و مردم شکل گرفته و بحمدلله زیر مجموعه‌های متعدد در داخل و خارج کشور دارد که مؤسسه حکمت در زیرمجموعه مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) یکی از این بخش‌ها است.

وی در مورد تأثیر قرآن کریم و به ویژه حفظ در طلاب جوان بیان کرد: مطابق آنچه در فرمایشات ائمه و آیات قرآن بیان شده و ما هم به تجربه یافته‌ایم، قرآن کریم مانند آب پاک و دریاست و کسی که وارد این دریا اعم از حفظ و قرائت و تدبر در مفاهیم شود حالات روحی خوبی به دست می‌آورد و این از برکات وجودی قرآن است بدون اینکه ما بخواهیم کار خاصی هم انجام دهیم.

وی افزود: مسابقات و جلسات و جشنواره‌ها شروعی برای حرکت طلاب و تشویق و ترغیب است زیرا کسی که وارد وادی قرآن شود، خود به خود انس و رابطه‌ای عاطفی با این کتاب مبین پیدا می‌کند که جداکردن او از قرائت و حفظ دشوار می‌شود.

حسینی تصریح کرد: علوم و فنون قرآنی یکی از رشته‌های تخصصی در دنیای امروز است و حفظ یکی از شاخه‌های این علوم و فنون است و این حفظ و مراوده با قرآن باعث درک بیشتر مفاهیم و معارف قرآن هم خواهد شد لذا اینکه گفته شود حفظ در قدیم موضوعیت داشته زیرا باید به صورت شفاهی به نسل‌های متعدد منتقل می‌شده و امروز این ضرورت از بین رفته است، حرف درستی نیست.

معاون فرهنگی مؤسسه حکمت و ادیان المصطفی(ص) بیان کرد: در قدیم هم مکتوبات به اندازه خود وجود داشته، بنابراین خود حفظ و حمل قرآن موضوعیت دارد زیرا هر کسی به اندازه خود می‌تواند از قرآن بهره ببرد و یکی از بهترین بهره‌ها هم حفظ است. در روایت بیان شده که حاملان و عاملان قرآن عارفان اهل بهشت هستند و تعلیم و تعلم قرآن شرط برتری معنوی انسان برشمرده شده است.

حسینی اضافه کرد: حفظ قرآن هم تکریم و اهمیت دادن به قرآن به عنوان سخن خداوند و از طرف دیگر عاملی برای کسب معرفت و معنویت است، بنابراین همواره کسانی باید در جامعه به حفظ قرآن مشغول باشند تا تکریم کلام الهی صورت بگیرد و اگر قرآن در جامعه حاضر باشد بهتر از این است که صرفاً در مساجد قرار بگیرد.

قرآن محور علوم در حوزه شود

وی در پاسخ به این سؤال که در المصطفی(ص) با راه‌اندازی رشته‌های قرآن و علوم توجه خوبی به قرآن صورت می‌گیرد ولی در بدنه حوزه علمیه کمتر شاهد محوریت قرآن در دروس و علوم هستیم، چرا و این کار چه آسیب‌هایی دارد؟ اظهار کرد: اگر ما عمق مطلب را درک نکنیم به اهدافمان نمی‌رسیم؛ یکی از منابع اصلی دینی در اسلام، قرآن است و به قرآن نباید صرفاً نگاه علمی و یا به عنوان مهارت داشته باشیم بلکه باید به آن به عنوان قانون اساسی توجه کنیم.

حسینی تصریح کرد: اگر نگاه قانون اساسی به قرآن داشته باشیم در این صورت قطعاً تحولات زیادی در جوامع اسلامی رخ می‌دهد همانطور که امام خمینی(ره) با تکیه بر قرآن و روایات باعث ایجاد انقلاب و تأثیرات بین‌المللی شدند و اگر امروز هم قرآن را وارد زندگی مردم کرده و کاربردی کنیم، تحولات خوبی را شاهد خواهیم بود و به ویژه این مسئله باید درون حوزه و طلاب هم رخ دهد.

حسینی بیان کرد: متأسفانه آنطور که باید و شاید توجه به قرآن در حوزه وجود ندارد، البته در جامعة المصطفی(ص) عنایت خاصی به این کتاب الهی است که هم باعث برکت و هم جهت‌دهی به جوانان است اما باید بیش از این در مسیر کاربردی‌تر کردن قرآن و احادیث بکوشیم و اگر این بی‌توجهی نبود امروز وضعیت بسیار بهتری داشتیم. درباره اینکه این بی‌توجهی چرا وجود دارد باید خود بزرگان حوزه توضیح بدهند.

وی برگزاری جشنواره سالانه قرآن و حدیث المصطفی(ص) را گامی برای انس بیشتر طلاب با قرآن توصیف و تأکید کرد: قطعاً برکات معنوی این حرکت  سبب رشد و پیشرفت این مجموعه شده است.

انتهای پیام
captcha