نگاهی کوتاه بر آموزه‌های قرآنی برای سبک زندگی سالم
کد خبر: 3957732
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۰

نگاهی کوتاه بر آموزه‌های قرآنی برای سبک زندگی سالم

عضو هیئت‌ علمی دانشگاه معارف قرآن و عترت(ع) اصفهان معتقد است؛ قرآن در همه موارد اعم از تغذیه، لباس، استراحت و زینت، دستورات بهداشتی مطرح کرده است و از هر نظر، به سالم‌سازی سبک زندگی انسان توجه دارد.

قرآن سلامت روح و جسم را وابسته به هم می‌داند

حسن حکمیون، عضو هیئت ‌علمی دانشگاه معارف قرآن و عترت(ع) در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، درباره دیدگاه قرآن در خصوص ابعاد مختلف سلامت انسان، اظهار کرد: قرآن جامع همه نیازهای انسان است و اولین موردی که درباره سلامت او مطرح می‌کند، بارش باران است که باعث می‌شود غذای مورد نیاز انسان از زمین بروید. قرآن از انسان می‌خواهد که از این غذاها تناول کند، ولی از اسراف بپرهیزد، این خودش یک دستور بهداشتی و مربوط به سلامتی است.

وی افزود: قرآن در وهله بعدی خطاب به انسان می‌گوید در خشکی و دریا، جانورانی وجود دارند که می‌‌توانی از گوشت‌شان به عنوان غذا استفاده کنی، ولی در عین حال از خوردن مردار آنها نهی می‌کند و این کار را گناه می‌شمرد، چون باعث مسمومیت و مرگ‌ومیر می‌شود. در آموزه‌های دینی نیز آمده است که برای استفاده از گوشت حیوانات، آنها را ذبح شرعی کنید، یعنی رو به قبله بایستید، به حیوان آب دهید، بسم‌الله بگویید و به اذن خدا، سر حیوان را ببرید. سپس چهار رگ اصلی بدن را بزنید و اجازه دهید تا تمام خون از بدن حیوان خارج شود، چون اگر خون در بدنش بماند، آلوده می‌شود و مصرف گوشت آن حیوان مضر خواهد بود. از گوشت حیوانات دریایی نیز می‌توان استفاده کرد، مشروط بر اینکه به طرز صحیح صید شوند، یعنی در آب خفه نشوند.


بیشتر بخوانید: 


عضو هیئت ‌علمی دانشگاه معارف قرآن و عترت(ع) بیان کرد: قرآن در همه موارد اعم از غذا، لباس، استراحت و زینت، دستورات بهداشتی مطرح کرده است و از هر نظر، به سالم‌سازی سبک زندگی انسان توجه دارد، چنانکه برای سلامت جسم و رعایت نظافت و بهداشت اهمیت زیادی قائل است، انسان را از خوردن برخی خوراکی‌ها منع می‌کند و از او می‌خواهد تا در خوردن خوراکی‌های مجاز زیاده‌روی نکند.

حکمیون تصریح کرد: آموزه‌های قرآن در خصوص سلامت روحی بیشتر از سلامت جسمی است و مهم‌ترین این آموزه‌ها شامل ایمان به خدا و اطاعت از اوامر اوست که در رأس آنها، نماز و سپس پرداخت زکات و خدمت به مردم قرار دارد. قرآن یکی از راهکارهای تأمین سلامت روحی را الگوگیری از رفتار و سبک زندگی پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) می‌داند. در مجموع می‌توان گفت قرآن به صورت توأمان به سلامت جسم و روح توجه دارد و هیچ کدام را مستقل از دیگری در نظر نمی‌گیرد. یکی از ابعاد وجودی انسان‌های مؤمن نیز این است که به ابعاد مختلف سلامتی توجه می‌کنند و باور دارند که قرآن شفادهنده، آرامش‌بخش و حافظ انسان از بلایا و خطرات است.

انتهای پیام
captcha