تربیت شاگردانی قرآنی بدون هیچ چشم‌داشت
کد خبر: 3957827
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۰
یادی از استاد علی اربابی همزمان با چهاردهمین سال درگذشت /

تربیت شاگردانی قرآنی بدون هیچ چشم‌داشت

استاد علی اربابی، به حق خادم‌القرآن، در 17 اسفند 85 پس از تحمل مدت‌ها رنج بیماری به دیار باقی شتافت، اما همیشه یاد او در ذهن شاگردانش که اکنون اساتید بنامی هستند، زنده و جاودانه بوده است.

به گزارش ایکنا، 14 سال از درگذشت ابوالشهید استاد علی اربابی، به حق خادم‌ القرآن می‌گذرد؛ استاد تلاوت قرآن تهران، که شاگردان زیادی از جای جای این شهر در جلسه آموزشی وی در امامزاده پنج ‌تن لویزان گرد هم می‌آمدند تا از آن جلسه با نشاط از نکات آموزشی استاد بهره‌مند شوند.

17 اسفند 85 استاد اربابی پس از تحمل ماه‌ها درد و رنج و مبارزه با بیماری صعب‌العلاج به دیار باقی شتافت و هر ساله شاگردان این استاد در حسینیه امامزاده پنج تن لویزان و منزل ایشان گرد هم می‌آمدند و با قرائت قرآن و هدیه کردن ثواب آن به روح ایشان، یاد او را گرامی می‌داشتند، اما از ابتدای اسفند سال گذشته، به دلیل شیوع کرونا، شاگردان از گرد هم جمع شدن در منزل استاد محرومند. در ادامه گزارشی اجمالی از زندگی این استاد ارائه می‌شود. 


بیشتر ببینید:


استاد علی اربابی در سال 1318 در تهران در خانواده‌ای مذهبی متولد شد. او با تشویق والدین و هدایت و راهنمایی‌ آنها، از 10 سالگی فراگیری قرآن را در مکتب‌خانه‌ آغاز کرد و بدین ترتیب قدم در وادی یادگیری قرآن گذاشت.  

او در سال 1347 در محضر استاد خلیل الرحمن، که به منظور آموزش قرائت قرآن از مدینه به ایران آمده بود، تلمذ کرد و  احکام قرائت و تجوید را فرا گرفت و سپس با حضور در جلسات استاد مولایی (ابراهیم پورفرزیب) به میدان فنی قرائت وارد شد. همچنین ضمن تحصیل علوم و فنون قرائت قرآن به آموزش نوجوانان نیز مشغول شد.

این خادم‌القرآن با عشق و علاقه ذاتی که به یادگیری قرآن داشت و با پیگیری مجدانه به ضبط و جمع‌آوری تلاوت‌های اساتید بزرگ مصری چون مصطفی اسماعیل، استاد محمود علی‌البناء و احمد رزیقی پرداخت تا امکان یادگیری فنون قرائت قرآن را برای علاقه‌مندان به ویژه جوانان و نوجوانان فراهم آورد و در طول 37 سال تلاش در مسیر تعلیم قرآن، ده‌ها مربی، استاد و قاری قرآن تربیت کرد.

او علاقه خاصی به ساحت مقدس قرآن کریم داشت و این عشق، همواره در زندگی شخصی و خانوادگی او متبلور بود، به طوری که با فروتنی و صداقتی که داشت، همواره مورد علاقه و احترام شاگردان و سایر اساتید علوم قرآنی بود و جامعه قرآنی متفق‌القول دلیل ماندگاری استاد اربابی را دوری از غرور و تربیت شاگردان بدون هیچ چشم‌داشتی می‌دانستند.

علی اربابی، کارمند بازنشسته صنایع دفاع بود و قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل فعالیت گسترده برای آموزش قرآن کریم، در سازمان صنایع نظامی با مشکلاتی مواجه و مجبور به ترک این سازمان شد. پس از پیروزی انقلاب به اتفاق چند تن از استادان قرآن کریم به عضویت شورای قرآن درآمد و از سال 1362 به مدت 10 سال در سازمان دارالقرآن الکریم سازمان تبلیغات اسلامی به فعالیت پرداخت.

استاد اربابی از خانواده شهدا(پدر شهید امیر اربابی) و جزو قاریان، استادان و داوران ممتاز بین‌المللی قرآن است. وی در کارنامه‌‌اش به منظور تلاوت قرآن سفرهای تبلیغی به کانادا، بنگلادش، تانزانیا و عربستان داشت. همچنین داوری مسابقات را در سطح استانی، کشوری و بین‌المللی عهده‌دار بود و حاصل این تلاش‌ها تربیت حدود 400 قاری است که هر کدام از مربیان بنام کشورند.

از برنامه‌های قرآنی استاد علی اربابی می‌توان به برگزاری جلسات آموزش قرائت قرآن (روخوانی، تجوید و صوت و لحن) از سال 1340 و برگزاری 30 جلسه قرآن در 30 شب ماه مبارک رمضان به اتفاق نوجوانان و بزرگسالان و برخی دوستان (که در این جلسات جداگانه ختم قرآن صورت می‌گرفت) اشاره کرد.

استاد اربابی، در سال 1378 در نمایشگاه بین‌المللی قرآن به دریافت عنوان خادمان قرآن کریم در حوزه آموزش مفتخر شد.

دو روز پس از درگذشت استاد اربابی، رهبر معظم انقلاب اسلامی با ارسال پيامی درگذشت او را تسليت گفتند. متن پیام بدین شرح است:

«باسمه تعالی

رحلت قاری و استاد گرانقدر تلاوت، آقای حاج علی اربابی، که عمری را در خدمت به قرآن سپری کرد و با تقدیم شهید والامقام در زمره سرمایه‌گذاران انقلاب و اسلام و صابران محتسب قرار گرفت، به خانواده محترم و شاگردان آن مرحوم و جامعه قرآنی تسلیت می‌گویم.

سیدعلی خامنه‌ای

20/12/1385»

ایکنا شماره بیست‌ودوم نشریه تخصصی «رایحه» را ویژه خادم‌القرآن، استاد مرحوم علی اربابی به تاریخ یکم اردیبهشت‌ ۱۳۸۶ منتشر کرد. (فایل الکترونیکی آن را اینجا دریافت کنید.)

انتهای پیام
captcha