قرآن را به یک گروه خاص در جامعه محدود نکنیم / شهر مجازی قرآن در ابعادی جهانی راه‌اندازی شود + فیلم
کد خبر: 3957952
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۰
حجت‌الاسلام عاملی در افتتاحیه مسابقات بین‌المللی:

قرآن را به یک گروه خاص در جامعه محدود نکنیم / شهر مجازی قرآن در ابعادی جهانی راه‌اندازی شود + فیلم

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه قرآن کریم به گروه یا جناح فکری و سیاسی خاصی تعلق ندارد و برای هدایت آحاد جامعه نازل شده است، اظهار کرد: ضرورت طراحی شهر مجازی قرآنی به عنوان پلتفرمی جهانی برای بازنمایی هنرهای قرآنی، تفسیر، تلاوت، مسابقات، تاریخ قرآن، تاریخ اندیشمندان اسلام، بازی‌های دیجیتال و ... بیش از هر زمان دیگر احساس می‌شود.

قرآن را به یک گروه خاص در جامعه محدود نکنیم / شهر مجازی قرآن در ابعادی جهانی راه‌اندازی شودبه گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدسعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی عصر شنبه، ۱۶ اسفندماه در مراسم افتتاحیه سی‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: باید از سازمان اوقاف و امور خیریه، هیئت داوران و همه دست اندرکاران برگزاری این مسابقات که توفیق خدمت به قرآن را پیدا کرده‌اند، تشکر کنم، خدمت به قرآن توفیق بزرگی است که آثار آن در دنیا و آخرت متجلی می‌شود.

وی در ادامه گفت: قرآن یک پیام جهانی برای همه بشریت است، همانطور که قرآن می‌فرماید: «وَ مَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا كَافَّةً لِلنَّاسِ بَشِيرًا وَنَذِيرًا»، متأسفانه خیلی اوقات قرآن را به انحصار جامعه مسلمانان در می‌آوریم در حالی که قرآن هم برای مسلمانان است و هم غیر مسلمانان. هدایت و راهنمایی مخصوص همه جهانیان است، وجود عبارت «رحمة للعالمین» و 72 بار تکرار «رب‌العالمین» در قرآن، همین را نشان می‌دهد. قرآن، ذکری برای همه بشر و فراگیر بودن کلام خداوند با تکرار واژگانی همچون «ناس» و «بشر» تأکید شده است.

عاملی تصریح کرد: تصور نکنیم در دنیای سکولار امروز مسیر بازگشت قرآن وجود ندارد؛ انسان مسیری را می‌رود، شکست می‌خورد، سرخورده می‌شود و باز به خدا باز می‌گردد، اما ما باید مراقب باشیم، جامعه را لایه‌بندی نکنیم، قرآن را ویژه گروهی خاص تلقی نکنیم. قرآن هم برای فضای مجازی است و هم فیزیکی. قرآن برای همه عالَم‌هاست؛ عالم انسانی، حیوانی، جماد و نبات و ... همه عالم ذی‌شعور است، اما ما زبان تسبیح آن‌ها را درک نمی‌کنیم. خود جامعه انسانی هم عالم‌های متفاوتی دارد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: برای ترویج قرآن باید انسان را از پیوست‌هایش جدا کنیم؛ پیوست‌هایی مثل انسان آسیایی، انسان اروپایی، انسان آفریقایی و ...، انسان را بر اساس درآمد تقسیم‌بندی نکنیم، قرآن برای همه طبقات اجتماعی است. جامعه را به جریانات سیاسی پیوند نزنیم، قرآن برای همه جریانات سیاسی است. حتی پیوست‌های دینی گاهی ما را غافل می‌کند که موضوع دین، «انسان» است. امام علی(ع) به مالک اشتر فرمود: «انسان‌ها نسبت به تو دو دسته‌اند، یا در دین برادر تواند یا در خلقت همانند تو»، نباید پیوست‌های جمعیتی مانند زن و مرد و پیر و جوان ایجاد کنیم، حتی به سوابق افراد هم کاری نداشته باشیم، چراکه توبه می‌تواند محوکننده سوابق باشد. بگذاریم پیام قرآن به همه جامعه برسد.

به گزارش ایکنا، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در این مراسم با نمایش تصاویر و نموداری از تفاوت نسلی با اشاره به لزوم استخراج الگوی زندگی در پیوند با ایمان و عمل اجتماعی اظهار کرد: نکته مهم دیگر خطاب به جامعه قرآنی است؛ اگر قرآن را برای جامعه تلاوت و تفسیر می‌کنید، چقدر جامعه را می‌شناسید؟ امروز با چهار نسل مواجهیم، اول، نسل گرم که نسلی جهادگر، اهل پایداری، تعاملی و با انگیزه است. دیگری، نسل سرد است که نسلی بی‌حال، بی‌روح، پرخاشگر و گم‌گشته است. سوم، نسل ریسک است که اهل خطرپذیری و حرکت بی‌محابا و دچار آسیب‌هایی همچون اعتیاد است. چهارم، نسل تردید است که خوب و بد را از هم تشخیص نمی‌دهد. الگوهای نسلی تغییر کرده است، اما در هیچ‌کدام از این نسل‌ها، ایمان به نقطه صفر نرسیده است، بلکه ایمان نه تنها در نسل گرم بلکه در سه نسل دیگر مثل آتش زیر خاکستر وجود دارد و باید با زبان هر کدام و با مختصات هر کدام، آیات الهی را برایشان تبیین کرد.

قرآن را به یک گروه خاص در جامعه محدود نکنیم / شهر مجازی قرآن در ابعادی جهانی راه‌اندازی شود

رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور تصریح کرد: برای توسعه فرهنگ قرآنی باید از همه ظرفیت‌های اجتماعی و فضای مجازی استفاده کنیم، به این منظور، ضرورت طراحی شهر مجازی قرآنی یعنی ایجاد پلتفرم جهانی برای بازنمایی هنرهای قرآنی، خوشنویسی قرآنی، تفسیر قرآنی تلاوت قرآن، مسابقات قرآن، تاریخ قرآن، تاریخ اندیشمندان اسلام، بازی‌های دیجیتال و ... ضروری است. فضای مجازی، فضای قدرت‌های کوچک نیست، بلکه قدرتی در سطح ملی و جهانی برای حضور در آن لازم است. دکتر خاموشی، رئیس سازمان اوقاف این ظرفیت را دارد که این فضا را ایجاد کند.

وی در پایان تأکید کرد: تدوین چشم‌انداز میان‌مدت و بلندمدت برای مسابقات و انطباق آن با اسناد بالادستی فرهنگی و قرآنی کشور، توجه به اجرای این مسابقات متناسب با عنوان «بزرگترین رویداد جهان اسلام»، تدوین آیین‌نامه داوری مسابقات با رویکرد تعاملی با کشورهای اسلامی و توسعه مسابقات قرآنی بانوان جهان از دیگر ملزومات قرآنی کشور است.

انتهای پیام
captcha