حداد عادل: نوروز نگهبان فرهنگ مشترک ملت‌هاست
کد خبر: 3958047
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۶
گزارش ایکنا از همایش ظرفیت‌های حوزه تمدنی نوروز

حداد عادل: نوروز نگهبان فرهنگ مشترک ملت‌هاست

حداد عادل در همایش ظرفیت‌های حوزه تمدنی نوروز گفت: نوروز وسیله خوبی برای وحدت و همبستگی و ایستادگی در برابر نظام سلطه و نگهبانی از فرهنگ مشترک همه ملت‌هاست.

حدادعادل: اتحادیه نوروز تشکیل شود/ لیوال: نوروز را با تغییر در اکوسیستم منطقه جشن بگیریمبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ همایش بین‌المللی ظرفیت‌های فرهنگی - اجتماعی حوزه تمدنی نوروز صبح امروز ۱۷ اسفند با حضور غلامعلی حدادعادل، رئیس بنیاد سعدی، عبدالغفور لیوال، سفیر افغانستان در ایران، سرور بختی، رئیس مؤسسه فرهنگی اکو و عابد اکبری رئیس مؤسسه ابرار معاصر تهران در سالن همایش کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه طباطبایی آغاز شد.

غلامعلی حدادعادل در این مراسم با اشاره به منشأ نجومی نوروز گفت: نوروز دارای یک ساعت آسمانی بوده و این گردش خورشید و اوضاع و احوال نجومی است که نوروز را اعلام می‌کند و به صورت قراردادی نیست که یک مؤسسه تحت شرایط اجتماعی، یک مبدأ را برای سال آغاز اعلام کند.

وی افزود: ایرانیان و سایر مردم از چندین سال پیش با دانش نجومی به این پدیده توجه داشته‌اند و زمان دقیق رسیدن خورشید و عبور آن را می‌شناختند و پیش‌بینی می‌کردند و به همین دلیل سال خود را در این لحظه قرار داده و جشن می‌گرفتند.

حدادعادل ادامه داد: این منشأ نجومی مستقل از تفاوت‌های سیاسی، اجتماعی، قومی و مذهبی بوده و مردم از هر اعتقاد، تبار و مرام سیاسی و طبقه اجتماعی که باشند، نوروز برای همه است و از این جهت، جشن بی‌نظیری در جهان محسوب می‌شود و اگر آغاز سال کشور‌های منطقه را با آغاز سال دیگر کشور‌ها مقایسه کنیم، بهانه‌های آغازین سال‌های دیگر بهانه‌های خاصی است که همه آن را لمس نمی‌کنند و به یک عده تعلق می‌گیرد و به برخی تعلق نمی‌گیرد، اما نوروز متعلق به همه است.

رئیس بنیاد سعدی در ادامه گفت: نوروز با چنین ریشه و پیشینه‌ای به عنوان نماد یک فرهنگ مشترک در میان ملت‌هاست. فرهنگی که در عین مستقل بودن، قابلیت پیوند با هر فرهنگی را دارد، زیرا تعارضی با فرهنگ‌های دیگر ندارد و به همین دلیل است که ما سازگاری دلپذیری با فرهنگ ایرانی و اسلامی احساس می‌کنیم.

وی تصریح کرد: نوروز آغاز فصل رویش و نو شدن زندگی و منشأ حیات است، برای اینکه زندگی همه موجودات زنده به رویش برمی‌گردد. در این چرخه زندگی می‌بینید که همه مسائل به رویش و زمین برمی‌گردد و نوروز آغاز چنین تحولی است.

حدادعادل گفت: ایرانیان بسیار خوش ذوق بوده‌اند که آغاز سال خود را چنین مناسبت طبیعی قرار دادند و این نشان از عمق فرهنگ کشور‌هایی است که نوروز را آغاز سال خود قرار داده‌اند. سابقه نجومی ملت‌ها و از جمله ایران بسیار طولانی است و در حدود ۸۰۰ سال پیش تقویم جلالی را ایجاد کردند که در مقایسه با سایر تقویم‌ها دقیق‌ترین است و نشان‌دهنده تسلط آن‌ها در نجوم است.

وی با بیان اینکه در بستر و بهانه نوروز هزاران آیین در کشور‌ها شکل گرفته است، بیان کرد: از دورافتاده‌ترین روستا‌ها و بزرگترین شهرها، سنت‌ها گل می‌کند. آداب و رسوم مختلف، لحظه تحویل سال، دید و بازدید‌ها و رفتار‌های انسانی و دوستانه که مایه دلخوشی همه مردم می‌شود، هر کدام آیینی دارد و رنگین‌کمان دلپذیری از آیین‌های نوروزی به وجود آمده که چشم همه را خیره می‌کند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی نوروز را منبع الهام شاعران و هنرمندان خواند و تصریح کرد: نوروز یک رمز برای فرهنگ مشترک میان ملت‌های منطقه است و بجاست که همه ملت‌هایی که نوروز در فرهنگشان ریشه دارد یک وحدت و اتحادیه‌ای حول محور نوروز تشکیل دهند. این رمز وحدت می‌تواند بستری برای انواع همکاری‌ها باشد و ما می‌توانیم همبستگی‌های ملت‌ها را با نام نوروز شکل دهیم.

وی ادامه داد: در روزگاری که قدرت‌های فرامنطقه‌ای و برخی قدرت‌های منطقه‌ای درصدد هستند اتحادیه‌ای با اراده و منافع خود و مغایر طبیعت ملت‌ها ایجاد کنند. نوروز وسیله خوبی برای وحدت و همبستگی و ایستادگی در برابر نظام سلطه و نگهبانی از فرهنگ مشترک همه ملت‌هاست.

انتهای پیام
captcha