عوامل بازدارنده گرایشات قرآنی رصد شود
کد خبر: 3958085
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۴
توپچی:

عوامل بازدارنده گرایشات قرآنی رصد شود

علی‌اکبر توپچی، پیشکسوت قرآنی با اشاره به اینکه چرا هنگامی که مثل امروز شاهد برگزاری بزرگ‌ترین اتفاق قرآنی در سطح کشور و بین‌المللی هستیم، اما واکنش‌هایی را از شبکه‌های صدا و سیما و بسترهای فضای مجازی شاهد نیستیم، تصریح کرد: این به دلیل این است که برنامه‌ها از لحاظ جذابیت، کم‌رنگ هستند. می‌توان گفت ما در معرفی، آموزش و فضاسازی و محتواهای فعالیت‌های قرآنی، گوشه‌نشین می‌شویم و تنها با افرادی خاص ارتباط داریم.

به گزارش ایکنا، سومین جلسه مجازی آموزش کارشناسان قرآنی مناطق مختلف شهر تهران، از مصوبات شورای اندیشه‌ورز قرآنی سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران به همت فرهنگسرای قرآن، امروز، 17 اسفندماه، با تدریس علی‌اکبر توپچی، مدرس و قاری قرآن، از طریق سامانه مؤسسه آموزش شهر برگزار شد.


بیشتر بخوانید:

حُسن خلق؛ مهمترین ویژگی‌ رفتاری یک مدیر

نقش هدایتگری قرآن پیش از هر فردی باید در معلم قرآن نمایان شود


توپچی با اشاره به مباحث گفته شده در جلسات گذشته با تأکید بر اینکه خداوند خود حافظ قرآن است، اظهار کرد: ما می‌توانیم در مسیر حفظ قرآن قرار گیریم نه اینکه خود را حافظ قرآن بدانیم. قرآن نیاز به ما نداشته و ندارد. این ما هستیم که به قرآن نیاز داریم، شرط خدمتگزاری به قرآن، بهره‌مندی از قرآن است.

وی با تأکید بر ویژگی مدیران قرآنی در سه حوزه شناخت، احساسات، عواطف و گرایش‌ها و رفتار‌ها اضافه کرد: یک معلم و مبلغ قرآنی باید سعی کند که این ویژگی‌ها را پیدا کند و به موازاتی که به این معارف و خصلت‌ها دست پیدا می‌کنیم و به موازات اینکه از نورانیت قرآن بهره‌مند می‌شویم، می‌توانیم به جامعه، نورانیت دهیم.

توپچی با اشاره به اینکه اخلاق، رفتار، نوع اعتقادات ما می‌تواند تأثیرگذار باشد، افزود: اما آفات‌، این راه را تهدید می‌کند که از جمله آن می‌توان به ناهمگونی رفتار و گفتار و عمل نکردن به دستورات، دروغ‌گویی و کذب و کتمان حقیقت و ... اشاره کرد.

وی با اشاره به بخشی از محتوای کتاب «پایبندی به قرآن کریم: یافته‌های پیمایش حیات قرآنی در شهر تهران» که از سوی نشر تلاوت سازمان دارالقرآن الکریم منتشر شد، افزود: در این کتاب پایبندی به قرآن در شش حوزه 1- باورهای معطوف به قرآن(اعتقادات و باورهای عمومی مردم نسبت به قرآن و اعجاز و اعتقاد به حقانیت قرآن و اعتقاد به عدم تحریف قرآن)، 2- عواطف معطوف به قرآن(احساسات، تجربه‌ها، حالات، عُلقه‌ها و تعصبات نسبت به موضوعات قرآنی)، 3-پیامدهای معطوف به قرآن و اعتقادات(نقش قرآن در پرهیز از مفاسد اخلاقی و ضرورت آموزش و تعلیم قرآن)، 4- اعمال معطوف به قرآن(وضو هنگام قرائت قرآن، استخاره و...)، 5- فراغت معطوف به قرآن(میزان مطالعه‌هایی که در حوزه قرآن انجام می‌شود و استفاده از قصص و داستان‌های قرآنی و سخنرانی قرآنی و ورود به عرصه نرم‌افزارهای قرآنی و ...) و 6- آگاهی‌های قرآنی (متشکل از اطلاعات عمومی قرآن و بخشی هم مرتبط با میزان تسلط بر قرائت قرآن، روخوانی و روانخوانی و ترجمه قرآن در سطوح مختلف)، بررسی شده است و این موضوعات در پیمایش کلی مورد ارزیابی قرار گرفته است.

این پیشکسوت قرآنی اضافه کرد: براساس پیمایش این کتاب در حوزه باورهای معطوف به قرآن بیش از 90 درصد از مردم معتقدند به اینکه قرآن حقیقت محض است و این کلام خدا است و این باور جدی در اعتقادات مردم است. در حوزه عواطف معطوف به قرآن حدود 80 درصد از پاسخگویان به این پیمایش، به مسائل قرآنی پایبند هستند و در بخش اعتقادت و التزام به مسائل‌ قرآنی قریب به 65 درصد از مردم به آن معتقد هستند. همچنین در بخش اعمال معطوف به قرآن، حدود 20 تا 25 درصد توجه دارند، در بخش فراغت‌های معطوف به قرآن و مطالعه در حوزه قرآن  قریب به 12 درصد در  این عرصه ورود پیدا می‌کنند و در بخش ششم این پیمایش و بررسی‌ها حدود 12 درصد در زمینه روخوانی قرآنی و سه تا چهار درصد در روان‌خوانی قرآن و حدود یک تا دو درصد در زمینه فصیح‌خوانی قرآن ورود دارند و متأسفانه بیشتر عزیزان جامعه مخاطب این پیمایش در خواندن قرآن ضعیف بودند. تنها یک درصد می‌توانستند، قرآن را فصیح بخوانند. این تلنگر، سنگ بزرگی به همه دست اندرکاران برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی است.

علی اکبر توپچی

توپچی با اشاره به دستاوردهای انقلاب در زمینه قرآن بیان کرد: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی چند مورد عنوان بین‌المللی قرآنی چون استاد مروت، استاد خدام حسینی و ... را داشتیم، اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی حدود 200 عنوان اول تا سوم بین‌المللی در میان جهان اسلام و کشورهای اسلامی داریم که این نشان‌دهنده اهتمام به آموزش‌های قرآنی بوده است، اما توقع ما ببیشتر از این است چون جامعه دینی هستیم.

این خادم قرآن اضافه کرد: در مجموع این آمارها، بیانگر این است که کارکردها نسبت به برنامه‌های قرآنی نیازمند توجه بیشتر است، البته بحث تلاوت و قرائت قرآن در جامعه خوب است، اما شاید نظام‌های آموزشی در حوزه قرآن مقداری دچار مشکل هستند و در این بخش ضعیف عمل می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه چرا هنگامی که مثل امروز شاهد برگزاری بزرگ‌ترین اتفاق قرآنی در سطح کشور و بین‌المللی هستیم، اما واکنش‌هایی را از شبکه‌های صدا و سیما و بسترهای فضای مجازی شاهد نیستیم، تصریح کرد: شاید این به دلیل این است که برنامه‌ها از لحاظ زیبایی و جذابیت، کم‌رنگ هستند. می‌توان گفت ما در معرفی، آموزش و فضاسازی و محتواهای فعالیت‌های قرآنی، گوشه‌نشین می‌شویم و تنها با افرادی خاص ارتباط داریم و افراد خاصی را جذب می‌کنیم.

توپچی با اشاره به عواملی که در درون سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران و جامعه می‌تواند حالت بازدارندگی و کند کردن گرایش‌های مردم را به فعالیت‌های قرآنی داشته باشد، اظهار کرد: تعلق به حیات دنیا و زیبایی‌های دنیایی و پیروی از هوای نفس، تمایلات و مطامع دنیای، از جمله عوامل بازدارنده و کندکننده گرایش‌های دینی و قرآنی است.

وی ادامه داد: از دیگر وظایف ما مبلغان دینی که باید در اولویت باشد، این است که دین و قرآن را به درستی به مردم بشناسیم تا دچار خود کم‌بینی نشویم. عدم شناخت قرآن باعث کم کردن اعتماد به قرآن و بازماندگی می‌شود و خودباختگی ایجاد می‌کند که این از عوامل تبلیغات دشمنان قرآن چه دولت‌ها واندیشمندان علیه دین و قرآن است.

این خادم قرآن اضافه کرد: وجود رفتارهای نامناسب میان مدعیان قرآن و خود قرآن، رفتارهای ناهمگون ما و تندی‌ها و خشونت‌های ما در دوری مردم از قرآن مؤثر است. از دیگر عامل بازدارنده تعامل مردم با قرآن کریم ناکارآمد نشان دادن دین در اجرا است، عدم پاسخگویی به شبهات و مطالب مهم و مطرح در جامعه با وجود تعدد سؤالات، ضد نشان دادن تعالیم دین با علم و مفاهیم عقلانی از دیگر عوامل دوری مردم از قرآن است.

توپچی تأکید کرد باید عوامل بازدارنده و کندکننده گرایش‌های دینی و قرآنی در میان مردم جامعه رصد و جمع‌بندی شود و راه‌حل‌های آن نیز سنجیده و به آن عمل شود.

وی با تأکید بر اینکه قرآن برای هدایت عموم مردم آمده است «أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ هُدىً لِلنَّاسِ» بیان کرد: قرآن اندیشه‌ای است که هر انسان بما هو انسان، مخاطب اوست لذا باید به سمتی برویم که انسان‌سازی را در هر مرحله تبیین کنیم، چراکه رویکرد قرآن انسان‌سازی است و ساخت جامعه منوط به ساخت انسان است. نباید دایره جذب قرآن را تنگ قرار داد، همانطور که قرآن، عموم مردم را مخاطب قرار می‌دهد، ما هم در برنامه‌های قرآنی برای عموم مردم اصالت و احترام قائل باشیم و طوری برنامه‌ریزی کنیم که عموم مردم مخاطب باشد و نه اینکه به فکر افراد خاص برویم.

این مدرس قرآن تأکید کرد: ما مبلغان و مروجان و معلمان قرآنی عوامل و موانع تحقق اهداف قرآنی درون‌سازمان را شناسایی کنیم، چرا که فرهنگسراها باید برای عموم مردم برنامه داشته باشند.

انتهای پیام
captcha