همسو با اهداف قرآنی هستیم
کد خبر: 3958099
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۲
گزارش ایکنا از نشست جشنواره پویانمایی استاپ موشن؛

همسو با اهداف قرآنی هستیم

دبیر جشنواره استاپ موشن در پاسخ پرسش خبرنگار ایکنا گفت: تلاش می‌کنیم تا همسو با آرمان‌های قرآنی حرکت کنیم تا نتایجی که به دست می‌آوریم ماندگارتر باشد.

به گزارش ایکنا، نشست خبری نخستین جشنواره بین‌المللی پویانمایی استاپ موشن با حضور حجت‌الله ناظری دبیر جشنواره، بهنام بهادری دبیر هنری و محمدرضا زنگنه مجری امروز 17 اسفند در سالن مهر حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این جلسه ناظری در سخنانی اظهار کرد: استاپ موشن یکی از تکنیک‌های انیمیشن‌سازی است که در آن شی را فریم به فرم حرکت داده و تصویر آن را توسط دوربین – موبایل یا تبلت ضبط می‌کنند. از توالی این تصویر به نظر می‌رسد که شی به خودی‌خود در حال حرکت است. عروسک‌هایی با مفاصل متحرک و یا عروسک‌های ساخته شده با خمیر و یا لگو در این تکنیک کاربرد زیادی دارد. در مواردی به جای عروسک از اشیای دیگری مانند انسان، وسایل خانه، گیاهان و... استفاده می‌شود. با توجه به دسترسی  و استفاده آسان کودکان و نوجوانان به ابزار ارتباطی مانند تبلت و تلفن همراه این آثار می‌توانند در خانه، مدرسه و دیگر مکان‌ها با توجه به خلاقیت و نوآوری کودکان و نوجوانان تولید شود.

وی افزود: استاپ‌موشن در شرایط آماتوری نیاز به صرف هزینه‌ای ندارد. فقط ذهن خلاق کودک و نوجوان و همچنین توجه به مضامین و تمرین در چگونگی ساختار مناسب فیلم  منجر به تولید یک اثر مطلوب خواهد شد. تولید استاپ‌موشن بسیار آسان است و جهت آموزش علاقمندان فیلم‌های بسیار کوتاه در این زمینه توسط دبیرخانه  تولید و منتشر می‌شود. در ضمن سعی داریم به واسطه این رویداد، خانواده‌ها را با فضای سالم مجازی آشنا کنیم تا بتواند بهتر از این فضا بهره ببرند. در این راستا نیز سه هدف را برای خود مشخص کرده‌ایم.

دبیر جشنواره اعلام کرد: این رویداد سه بخش؛ اصلی، ویژه و آزاد دارد. موضوعات بخش اصلی عبارتند از؛ قرآن و سبک زندگی، نماز و ارتباط با خدا، پاکیزگی و نظم، راستگویی، سپاسگزاری، مسئولیت‌پذیری و امانتداری. در بخش ویژه نیز؛ مقاومت و شهید حاج قاسم سلیمانی موضوعات مدنظر هستند.

وی درباره قالب‌های جشنواره گفت: عروسکی، خمیری، کات‌اوت (کاغذ- مقوا، پارچه)، اشیا و پیکسلیشن قالب‌هایی هستند که آثار در آنها ارائه می شوند. درضمن کودک (5 تا 12 سال)، نوجوان (12 تا 20 سال) و بزرگسال گروهی سنی جشنواره را تشکیل می‌دهند.

ناظری افزود: در شرایطی که کرونا بسیاری از کودکان و نوجوانان را خانه‌نشین کرده است، تلاش کرده‌ایم به ‌واسطه این رویداد هنری تا حدودی برای آن سرگرمی صحیح ایجاد کنیم. هدف دوم به آموزش و کشف استعدادهای جدید مربوط می‌شود که به واسطه این رویداد پیش می‌آید. در نهایت تولید انیمیشن‌ها در فضای مجازی یکی دیگر از هدف‌های موردنظر ما را تشکیل می‌دهد. خوشبختانه با استقبال خوبی که از این رویداد به عمل آمد فکر می‌کنم در رسیدن به این خواسته موفق هم بوده‌ایم.

دبیر جشنواره ادامه داد: امام بیانه‌ای در سال 67 درباره هنر داده‌اند که برای برگزار کننده‌‌های این رویداد چراغی راه است تا بتوانیم بهتر مسیر مورد نظر خود را طی کنیم. در بخشی از بیانیه امام(ره) آماده است «تنها هنری مورد قبول قرآن است که صیقل‌دهنده اسلام ناب محمدی باشد». متاسفانه این روزهای در فضای مجازی به شدت محروم هستیم. این فقر نیز از آنجا به وجود می‌آید که کار درخور توجهی در این حوزه انجام نداده‌ایم.

همکاری معاونت قرآن و عترت

وی با تشکر از معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: از معاونت قرآن و عترت، کمال تشکر را دارم؛ به‌ویژه از دکتر فقهی‌زاده تشکر ویژه دارم که به ما کمک کردند در نخستین قدم بتوانیم با اقتدار قدم برداریم.

ناظری ادامه داد: در هیت انتخاب این جشنواره علاوه بر من بهنام بهادری و مریم نقیبی نیز حضور داشته‌اند. در هیئت انتخاب نیز عبدالله علی مراد، بهرام عظیمی، امیر مشهدی عباس و امیررضا نافی داوری آثار را بر عهده دارند. لازم به ذکر است اسامی برگزیدگان 22 اسفند در اختتامیه این جشنواره اعلام خواهد شد.

در ادامه این مراسم بهادری نیز در سخنانی تصریح کرد: تعریف فارسی، برای کلمه استاپ موشن نداریم برای همین تا زمانی‌که نامی برای آن انتخاب نشده از همین عنوان استفاده می‌کنیم. در دنیا دو فستیوال تخصصی در این حوزه وجود دارد، البته در جشنواره‌های انیمیشن بخشی برای استاپ‌موشن در نظر گرفته شده است. در چنین شرایطی می‌توانیم ادعا کنیم جشنواره ما اولین فستیوالی استاپ موشن خانگی است که در دنیا برگزار می‌شود.

وی درباره تعداد آثار هم گفت: با توجه به محدودیت‌هایی که کرونا به وجود آورد و همچنین زمان کمی که در اختیارمان بود این جشنواره هم در بخش ملی و هم در بخش بین‌المللی با استقبال خوبی رو‌به‌رو شد. در بخش ملی 431 از به دستمان رسید از این تعداد 88 فیلم از 19 استان برای حضور در این جشنواره پذیرفته شدند. درباره انتخاب آثار باید اضافه کنم که تمامی فیلم طی سه مرحله بازبینی شده و سپس در اختیار هیئت داوران قرار گرفت تا به این واسطه بتوانیم کیفیت کار خود را بالا ببریم. دلیل حساسیتمان نیز این بوده  که کودک و نوجوان مخاطب این کار هستند برای همین باید کارها با حساسیت‌ بالایی انتخاب می‌شدند.

بهادری درباره بخش بین‌الملل همچنین توضیح داد: در این بخش معمولاً زمانی شش‌ماهه نیاز است که کارها از سراسر دنیا به جمع آوری شود اما در زمانی سه ماهه با 1326 اثر از 96 کشور مواجه شدیم به دفتر جشنواره ارسال شد. از این تعداد 44 اثر برای حضور در جشنواره انتخاب شدند. این تعداد اثر نیز از 25 کشور انتخاب شده‌اند.

تعداد آثار

وی درباره جوایز هم گفت: 10 جایزه در بخش ملی و 10 جایزه نیز در بخش بین‌الملل اهدا خواهد شود. در این میان یک جایزه نیز از سوی هیئت داوران به عنوان جایزه ویژه هیئت داوران اهدا می‌شود.

در بخش پرسش و پاسخ این جلسه، ایکنا دو سوال از دبیران جشنواره پرسید. ابتدا اینکه این جشنواره در دوره دوم آیا قادر خواهد بود که صرف برگزاری این رویداد منتج به اتفاقی در عالم هنر شده یا اینکه صرفاً محلی است برای نمایش و جایزه دادن به فیلم‌ها. سوال دوم، آیا معاونت قرآن و عترت برای همکاری با این جشنواره الزاماتی را برای این فستیوال درنظر گرفته است؟

ناظری در جواب بیان کرد: در جواب به پرسش اول، باید بگویم ما در دوره اول نمایش دهنده هستیم و از سال دوم بحث آموزش را پیش خواهیم کشید. نکته دیگر اینکه هر حرکت پویایی مستلزم استمرا و تدوام است. نکته دیگر نباید ما را با برخی از اتفاقات در فضا مجازی مقایسه کنید، چون فضایی که در اختیار ما قرار دارد امکان رقابت با آنها را ندارد!

وی در انتهای این گزارش تاکید کرد: درباره همکاری معاونت قرآن و عترت باید ابتدا بگویم. مدیریت این مرکز دغدغه کار فرهنگی و ارزشی دارد، اما جدا از این موضوع مطمئناً از آنها خواست‌هایی داشتند که آن نیازها همسو با اهداف ما نیز بود. این نکته را در آیتم‌هایی که برای جشنواره درنظر گرفته شده به خوبی می‌توان مشاهده کرد.

انتهای پیام
captcha