ترویج فعالیت‌های قرآنی با نگاه جهادی میسر است
کد خبر: 3958139
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۹
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم:

ترویج فعالیت‌های قرآنی با نگاه جهادی میسر است

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با بیان اینکه همه حرکت‌های قرآنی نیازمند آموزش و همه حرکت‌های جهادی نیاز به نگاه‌های آرمانی دارد،‌ گفت: باید ضمن تعامل میان سازمان‌های قرآنی و گروه‌های جهادی علاوه بر سازندگی‌های اجتماعی به سازندگی‌ها و رفع مشکلات قرآنی و فرهنگی نیز توجه شود که در این خصوص باید از ظرفیت‌های بسیج، گروه‌های جهادی سازمان بسیج سازندگی نیز استفاده شود؛ لذا لازم است خانه‌های قرآنی و مؤسسات قرآنی با نگاه جهادی به فعالیت‌های قرآنی ورود پیدا کرده و قدم بردارند و موجب ریشه‌کنی بی‌سوادی قرآنی در جامعه شوند.

به گزارش ایکنا، مراسم امضای تفاهم‌نامه سازمان دارالقرآن الکریم و سازمان بسیج سازندگی کشور در خصوص طرح جهادگران قرآنی با حضور سردار محمد زهرایی، رئیس سازمان بسیج سازندگی و حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی اخوان‌صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن به‌منظور توسعه فعالیت‌های قرآنی و گسترش برنامه‌های قرآنی با استفاده از ظرفیت‌های دو مجموعه و به خصوص سازمان بسیج سازندگی در سازمان دارالقرآن الکریم صبح امروز برگزار شد.
 
این نشست با تلاوت محمدکاکاوند آغاز شد و سپس حجت‌الاسلام مهدی اخوان‌صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم طی سخنانی با اشاره به ظرفیت‌های سازمان دارالقرآن الکریم در حوزه آموزش، تعلیم و تربیت و مؤسسات و خانه‌های قرآن پرداخت و افزود: سازمان دارالقرآن الکریم در بدو تأسیس به نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم و ترویج برنامه‌های آموزشی و عمومی قرآن در سطح جامعه پرداخته و امروز با توسعه فعالیت‌های سازمان، بیش از 10 هزار جلسه خانگی قرآن و بالغ بر 15 هزار موسسه قرآنی تأسیس شده است.
 
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم به حضور و شرکت بیش از شصت هزار نفر در دوره‌های آموزشی تربیت معلم، تربیت مدرس و حضور بیش از هشتاد هزار نفر در آزمون‌های تخصصی حفظ قرآن کریم و ظرفیت‌های ایجاد شده در سازمان دارالقرآن الکریم در حوزه فعالیت‌های آموزشی و تخصصی اشاره کرد و افزود: تاکنون بالغ بر هشت هزار نفر در کشور مدارک تخصصی حفظ قرآن کریم را که همتراز با مدارک کارشناسی تا دکتری علوم قرآنی است، دریافت کرده‌اند.
 
وی افزود:‌ این آزمون‌ها مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و از سوی سازمان دارالقرآن الکریم برگزار می‌شود. استفاده از ظرفیت‌های مردمی در حوزه فعالیت‌های قرآنی ازجمله حوزه‌هایی است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و این مسئله در حدیث «خیرالناس من تعلم القرآن و علمه» در کلام رسول خدا اشاره شده است و ما باید از ظرفیت‌های بسیج در این زمینه استفاده کنیم تا رهنمود‌ها و منویات مقام معظم رهبری در حوزه فعالیت‌های قرآنی را جامه عمل بپوشانیم.
 
اخوان‌صباغ در ادامه گفت: همه حرکت‌های قرآنی نیازمند آموزش و همه حرکت‌های جهادی نیاز به نگاه‌های آرمانی دارد. به‌همین منظور باید ضمن تعامل میان سازمان‌های قرآنی و گروه‌های جهادی علاوه بر سازندگی‌های اجتماعی و... به سازندگی‌ها و رفع مشکلات قرآنی و فرهنگی نیز توجه شود که در این خصوص باید از ظرفیت‌های بسیج، گروه‌های جهادی سازمان بسیج سازندگی نیز استفاده شود؛ لذا لازم است خانه‌های قرآنی و مؤسسات قرآنی با نگاه جهادی به فعالیت‌های قرآنی ورود پیدا کرده و قدم بردارند و موجب ریشه‌کن کردن بی‌سوادی قرآنی در جامعه شوند. ریشه‌کنی بی‌سوادی و کم‌سوادی قرآنی از جمله انتظارات همیشگی قرآنی رهبر انقلاب است که این نگاه منجر به تربیت و رشد جامعه اسلامی خواهد شد.

در ادامه سردار زهرایی، رئیس سازمان بسیج سازندگی ضمن ابراز خرسندی از حضور در سازمان دارالقرآن الکریم و فعالیت‌های قرآنی صورت گرفته اظهار کرد: بسیج مولود انقلاب و محلی برای تبدیل تهدید‌ها به فرصت‌هاست و هر جایی که انقلاب اسلامی مورد تهدید قرار می‌گیرد، بسیج وارد می‌شود. بسیج از متن جامعه شکل گرفته است و تعیّن بخش مردم‌سالاری دینی است. بسیج شکل گرفته از یک شبکه عظیم مردمی است و این بهترین فرصت برای اتصال شبکه مردمی و سازمان‌های قرآنی کشور است.

وی افزود:‌ همانگونه که در بروز صدمات طبیعی، اجتماعی و... دلسوزی و همدردی و همدلی بسیج در میان مردم وجود دارد، باید در حوزه فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی نیز دغدغه و دلسوزی و همدلی وجود داشته باشد تا جامعه به سمت رشد و تعالی حرکت کند.
 
سردار زهرایی با تأکید بر اینکه باید مؤلفات زندگی و رفتار‌های زندگی‌مان بر اساس تعالیم قرآن و عترت باشد و این به وقوع نخواهد پیوست مگر اینکه نسبت به مسائل قرآنی دغدغه‌مند باشیم و دغدغه‌مند رفتار کنیم؛ گفت: برای ایجاد دغدغه در میان شبکه عظیم نیروی انسانی، از فرصت گروه‌های جهادی باید بهره برد و گروه‌های جهادی حلقه وصل میان امت و امام هستند و باید فعالیت بیشتری داشته باشند و بسیج در این زمینه تلاش خود را خواهد کرد. بهره‌گیری از ۴۲ هزار گروه جهادی که بالغ بر ۷۰۰ لشکر در تخصصات مختلف می‌باشد، بیانگر ظرفیت عظیم بسیج سازندگی است.

رئیس سازمان بسیج سازندگی اظهار کرد:‌ بهره‌گیری از ظرفیت صندوق‌های قرض‌الحسنه که بالغ بر ۲۴۰۰۰ هزار صندوق است از دیگر ظرفتی‌های بسیج است. در حال حاضر یک میلیون و صد هزار نفر عضو این صندوق‌ها هستند و این حرکت‌های مردمی برای رفع مشکلات مختلف اجتماعی تشکیل شده است. به همین منظور برای بومی کردن فعالیت‌های قرآنی که موجب انتفاع بیشتر جامعه می‌شود باید با برنامه‌ریزی و ارائه محتوای آموزشی و اجرایی در حوزه فعالیت‌های قرآنی از طریق سازمان دارالقرآن صورت گرفته و به بسیج سازندگی ارائه شود؛ لذا برای جامه عمل پوشاندن به دستورات قرآن و عملیاتی شدن منویات مقام معظم رهبری، نیازمند اراده، عمل، برنامه مستمر، تدوین برنامه‌های اقدام سالیانه و نظارت و پایش هستیم.

در پایان این نشست، تفاهم‌نامه همکاری میان سازمان دارالقرآن الکریم و سازمان بسیج سازندگی در حوزه گروه‌های جهادی منعقد شد.
انتهای پیام
captcha