کتاب «پشت مطبخ» رونمایی شد
کد خبر: 3958301
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۳

کتاب «پشت مطبخ» رونمایی شد

کتاب «پشت مطبخ» با موضوع معرفی 20 غذای اصیل اصفهانی از سوی اداره توسعه فرهنگ سلامت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان رونمایی شد.

اصفهان از تمام ابعاد خاص است / کتاب «پشت مطبخِ» رونمایی شد

به گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، روز گذشته 17 اسفند، مراسم رونمایی از کتاب «پشت مطبخ» با موضوع گردشگری خوراک، کتاب‌های سلامت روان کودک با عنوان «یک قصه در پنج روایت» و گشایش نمایشگاه عکس از غذاهای اصیل اصفهانی برگزار شد. 

محمد عیدی، معاون فرهنگی شهردار و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان در این مراسم گفت: به دلیل علاقه به نمادشناسی کتاب‌های زیادی درباره شیوه‌های طبخ در ایران دیده‌ام، اما هیچ‌کدام به اندازه کتاب «پشت مطبخ» رویکردی روایت‌گونه همراه با شیوه آموزش لذت‌بخش نداشته است.

وی پوشش و خوراک را دو نماد هویتی قدرتمند برای هر ملت دانست و گفت: خوراکی‌هایی مانند پیتزا و بیسکویت به جز اینکه پاسخی به نیاز اولیه انسان برای غذا خوردن است، جهانی از پارادایم‌های فکری را ایجاد می‌کند. به همین دلیل اکنون مکتبی به نام «مک‌دونالیزم» وجود دارد که حاصل نوعی از سلایق فکری و ذائقه‌ای است که در جهان رواج پیدا کرده است.

معاون فرهنگی شهردار اصفهان با اشاره به رونمایی از کتاب‌های سلامت روان کودک بیان کرد: در ایران کتاب کودک زیاد داریم، اما در دنیا این متخصصان بزرگ هستند که در این وادی قلم می‌زنند و هرکسی به خود اجازه نمی‌دهد در حوزه کودک نظر دهد. خرسندم که اداره توسعه فرهنگ سلامت با انتشار این کتاب‌ها بر مسئله مهمی در جامعه ما که عدم درک متقابل میان والدین و فرزندان است انگشت تأکید گذاشته است.

عیدی با بیان اینکه حفظ سلامت جامعه یکی از وظایف بلدیه یا شهرداری‌ها است که در قانون اول مشروطه به آن اشاره شده، ادامه داد: اگر به این وظیفه عمل نکنیم، طوفان مشکلات جامعه ما را با خود می‌برد. خرسندم که شورای شهر اصفهان بر شبکه‌سازی محله‌ای به منظور توانمندسازی و مهارت‌افزایی شهروندان برای ایجاد فضای گفت‌وگویی در شهر تأکید دارد و امیدوارم بتوانیم به وظایفی که شورای شهر بر عهده ما گذاشته است به خوبی عمل کنیم.

وی ادامه داد: در کتاب عرفانی به نام «مهیدات عین‌القضات همدانی» آمده که او اولویت حواس پنجگانه را به حس سامعه می‌دهد، در حالی که همواره گمان می‌کردم دیدن و گفتن مهم‌ترین حواسی باشد که خداوند به انسان عطا کرده است. ایشان می‌گویند خداوند انسان را به اندازه شنیده‌هایش تکلیف می‌کند؛ پس شنیدن بیش از سخن گفتن اهمیت دارد و از همین حیث است که مولانا با «بشنو» آغاز سخن می‌کند و می‌‌گوید: «بشنو از نی چون حکایت می‌کند». 

کوروش محمدی، رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان نیز به مشکلات جدی در حوزه سلامت روان و آسیب‌های اجتماعی در جامعه اشاره و اظهار کرد: امیدواریم تلاش‌های اداره توسعه فرهنگ سلامت سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری به مصون ماندن جامعه از این آسیب‌ها کمک کند.

وی افزود: کاهش سرمایه اجتماعی و به دنبال آن کاهش حس تعلق شهروندی و مسئولیت اجتماعی یکی از مشکلات جدی اصفهان است و به همین دلیل اداره توسعه فرهنگ سلامت را بازویی در کنار سایر دستگاه‌های متولی مانند اداره‌کل بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی می‌بینیم که به پر کردن خلأهای موجود در حوزه سلامت می‌پردازد.

فریده روشن، رئیس کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز تأکید کرد: امروز اثرات برنامه‌های سازمان‌هایی مانند اداره توسعه فرهنگ سلامت در فرهنگ‌سازی را در جامعه و در میان شهروندان می‌بینیم، هرچند نیاز جامعه به این برنامه‌ها بسیار بیشتر از اینها است.

وی افزود: خوشبختانه شهرداری اصفهان به هنر، هنرمند، ورزشکار، ورزش‌دوست و میراث ملموس و ناملموس توجه دارد. به‌ندرت اتفاق می‌افتد گردشگری به ایران سفر کند و از اصفهان بازدید نکند و این به ‌دلیل سرمایه‌های ارزشمند اصفهان، منابع انسانی و هنرمندانی است که اصفهان امروزی را ساخته‌اند. بنابراین شهر اصفهان از تمام ابعاد خاص است و برنامه‌ریزی برای آن باید خاص باشد، پس در برنامه‌ریزی‌ها باید سیاست‌گذاری مناسب و همه‌جانبه داشته باشیم.

وی افزود: ارسال ماسک‌های قلم‌زنی برای شهرهای خواهرخوانده اصفهان در جهان و کلانشهرهای ایران از جمله اقدامات ارزشمند اداره توسعه فرهنگ سلامت سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری در جهت تقویت تعاملات و ارتباطات اصفهان با جهان بود.

روشن با بیان اینکه جوامع گوناگون بر اساس فرهنگ، ذائقه و تعاملات اجتماعی غذاهای مختلف و متفاوتی دارند، ادامه داد: تهیه کتاب پشت مطبخ در روزگاری که بسیاری از غذاهای اصیل ما منسوخ شده اقدام بسیار ارزشمندی بود. در اصفهان غذاهای سنتی وجود داشته که شاید نام آنها را هم نشنیده باشیم، اما در فرمول آنها به ارزش غذایی و سلامت غذا بسیار توجه شده است.

اصفهان از تمام ابعاد خاص است / کتاب «پشت مطبخِ» رونمایی شد

اصفهان از تمام ابعاد خاص است / کتاب «پشت مطبخِ» رونمایی شد

انتهای پیام
captcha