قرآنیان کشور آماده مأموریت‌های بزرگ شوند
کد خبر: 3959145
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۱
عباس سلیمی:

قرآنیان کشور آماده مأموریت‌های بزرگ شوند

پیشکسوت قرآنی گفت: قرآنیان کشور آماده مأموریت‌های بزرگ شوند؛ اهالی قرآن باید بیش از دیگران تلاوت را مصداق ببخشند، زیرا تلاوت، قرائت توأم با تدیر و تفکر و عمل به آیات الهی است، همانطور که در روایات بیان شده نزدیکترین افراد به قرآن، عاملان به آن هستند، ولو اینکه حافظ قرآن نباشند.

قرآنیان کشور آماده مأموریت‌های بزرگ شوندبه گزارش ایکنا، محفل انس با قرآن کریم همزمان با مبعث نبی مکرم اسلام(ص) با حضور سیدجواد حسینی از قاریان بین‌المللی، سیدامیرعلی ناصری و محمدسعید علم‌خواه از قاریان نوجوان و سخنرانی عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی در مؤسسه آل‌البیت(ع) قم برگزار شد.

در این مراسم که حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد شهرستانی، نماینده آیت‌الله العظمی سیستانی در ایران، آیت‌الله مسعودی‌خمینی و نمایندگان بیوت مراجع تقلید حضور داشتند، سیدکریم موسوی، مبتهل بین‌المللی همچنین گروه تواشیح و مدیحه‌سرایی عترت قم به ارائه برنامه پرداختند.

سلیمی طی سخنانی به تحسین ایجاد مرکز حفظ قرآن در مؤسسه آل البیت(ع) پرداخت و با بیان اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، 250 رتبه اول در مسابقات بین‌المللی از سوی قاریان و حافظان کشورمان، کسب شده است افزود: براساس قول خداوند در قرآن کریم، نعمات الهی قابل احصاء و شمارش نیستند، در آیه 18 سوره نحل فرمود: «وَإِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَا إِنَّ اللَّهَ لَغَفُورٌ رَحِيمٌ» تا چه رسد به شکرگزاری نعماتی چون پرورش قاریان و حافظان ... «از دست و زبان که برآید / از عهده شکرش به درآید».

این مؤذن و قاری پیشکسوت بیان کرد: خداوند دو نعمت را با منت به بشر عطا کرده است؛ نعمت نبوت و امامت؛ لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِی ضَلَالٍ مُبِينٍ (آل‌عمران/164) و ان‌شاءالله با ظهور حضرت حجت، امامت هم در دوره آخرالزمان برای بشریت تحقق می‌آید همان طور که قرآن در آیه 5 سوره قصص فرمود: «وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ».

وی با تبریک عید مبعث تصریح کرد: پیامبر آمد تا با صبح طلوع، جهل و خرافه دفع شود و رایحه حلاوت بندگی به ارمغان آید؛ آمد تا تیرگی پوست بلال‌ها ملاک زراندوزی و ریاست‎‌طلبی برخی افراد و اشراف نباشد و به مصداق آیه 13 حجرات، تقوا، ملاک برتری میان عرب و عجم و سیاه و سفید باشد.

سلیمی اضافه کرد: پیامبر آمد تا هیچ دخترک معصوم و بی‌گناهی زنده به گور نشود؛ تاریخ از یاد نخواهد برد داستان مرد غضبناک و سنگدل عرب را که چندین دختر خود را زنده به گور کرد و حتی از آخرین دخترش که سال‌ها ولادت او از سوی همسرش مخفی نگه داشته شده بود نیز نگذشت و به طرز فجیعی و در حالی که دختر التماس می‌کرد، او را به گور سپرد. پیامبر وقتی این ماجرا را در مسجد مدینه شنید، گریان شد و فرمود«مَن لَم يَرحَمْ لا يُرحَمْ».

درس مبعث برای مدعیان حقوق بشر و حقوق زن

وی افزود: این ماجرا را گفتم تا مدعیان حقوق بشر و حقوق زنان و فمنیسیم بداند چه کسی مدافع حقوق بشر و زنان است؛ پیامبر اینگونه به زنان و دختران هویت بخشید که این پدیده‌های عجیب جاهلی از آن سرزمین رخت بر بست. ما امروز مبعث را جشن می‌گیریم تا بگوییم امروز روز آزادی و کرامت بشریت است و نه فقط روز عید مسلمین؛ بنابر این نباید به لفظ پیامبر اسلام بسنده کنیم، زیرا حضرت محمد(ص) پیامبر همه بشریت و جهانیان و کافة للناس و رحمة للعالمین است.

سلیمی گفت: باید جهانی بودن پیامبر را در معرض دید جهانیان بگذاریم و بدانیم اسائه و به آتش کشیدن قرآن، از سوی مزدورهای نابخرد و کشیدن کاریکاتور آن حضرت از سوی برخی افراد بی‌ریشه خدشه‌ای بر عظمت و بزرگی آن حضرت وارد نخواهد کرد.

معاون فرهنگی و امور زائران آستان حضرت عبدالعظیم(ع) در ادامه با بیان اینکه اهالی قرآن در دوره امروزین رسالت سنگینی بر عهده دارند، تصریح کرد: پیامبر فرمودند: من، قرآن و اهل بیتم اولین کسانی هستیم که به صحرای محشر وارد می‌شویم، سپس امتم وارد خواهند شد و من از امتم سؤال خواهم کرد که با قرآن و اهل بیت(ع) چه کردید؟ ما باید برای آن روز و آن سؤال خود را آماده کنیم.

2 ماموریت اساسی پیامبر(ص)

سلیمی با اشاره به تعابیر قرآنی «وَأُمِرْتُ أَنْ أَكُونَ مِنَ الْمُسْلِمِينَ وَأَنْ أَتْلُوَ الْقُرْآنَ» در آیات 91 و 92 نمل به عنوان دو مأموریت اساسی پیامبر اضافه کرد: میان تلاوت و قرائت تفاوت وجود دارد، تلاوت قرائتی توأم با فهم و تدبر و اندیشه در آیات الهی است که منجر به عمل کردن به آن می‌شود. پیامبر فرمودند: مَن قَرأَ القرآنَ و لَم يَعمَل بهِ حَشَرَهُ اللّه يَومَ القِيامَةِ أعمى.

وی با بیان اینکه قرآنیان باید آماده ماموریت‌های بزرگتر شوند، ادامه داد: در روایت بیان شده است که شایسته‌ترین و نزدیکترین افراد به قرآن کسانی هستند که به قرآن عمل می‌کنند ولو حافظ قرآن نباشند و دورترین افراد به قرآن کسانی هستند که به قرآن عمل نکنند، ولو اینکه حافظ آن باشند. بنابر این مهمترین وظیفه امروز ما قرآنی‌ها، ادای حق تلاوت قرآن است. همان طور که قرآن کریم در آیه 121 بقره فرمود: الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يَتْلُونَهُ حَقَّ تِلَاوَتِهِ أُولَئِكَ يُؤْمِنُونَ بِهِ وَمَنْ يَكْفُرْ بِهِ فَأُولَئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ. یا براساس روایت وقتی از حق تلاوت پرسیده شد معصوم(ع) فرمودند: یتبعونه حق اتباعه یا در جایی دیگری فرمودند: يا مَعاشِرَ قُرّاءِ القرآنِ، اِتَّقُوااللّه عزّ و جلّ فيما حَمَلَكُم مِن كتابِهِ فإنّي مَسئولٌ و انتم مسئولون...

پیامد کارهای زشت از سوی منتسبان به قرآن

سلیمی در پایان اضافه کرد: امام صادق(ع) خطاب به شقرانی فرمودند: «ان الحسن من کل احد حسن و انه منک احسن لمکانک منا و ان القبیح من کل احد قبیح و انه منک اقبح؛ کار خوب از هر کسی باشد خوب است، اما از منتسبان به اهل بیت(ع) و قرآن کریم خوب‌تر و کار زشت و قبیح از هرکسی سر بزند، قبیح است ولی اگر از سوی منتسبان به قرآن و اهل بیت(ع) باشد، زشت‌تر و قبیح‌تر است. 
انتهای پیام
captcha