به گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجتالاسلام محمد قطبی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، امروز 26 اسفند با بیان اینکه با فهم دقیق درباره نسبت بین جمهوری اسلامی و حکومت دینی میتوان تا حد زیادی گرههای جامعه امروز را باز کرد، گفت: حکومت دینی، میوه و ثمره جمهوری اسلامی است و نه برعکس. جمهوری به معنای این است که همه مردم در قامت پیکره واحدی هستند یا به عبارت دیگر، همه آحاد جامعه هماوردی و یکپارچگی دارند.
وی افزود: اسلامی بودن آن یعنی اینکه این پیکره واحد و این هماوردی و یکپارچگی برای عمل به اسلام است، یعنی همه با هم عهد بستهاند که در امور زندگی خود به اسلام عمل کنند.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به تکلیف همگانی در نظام جمهوری اسلامی نسبت به مسائل مختلف، اظهار کرد: در این شکل از اسلامگرایی، همه آحاد در قامت پیکرهای واحد و یکپارچه و هر کس بهتناسب استطاعت و توان خود، در قِبال تحقق اسلام در جامعه مسئول است و تکلیف شرعی بر عهده دارد. در واقع، همه با هم عهد بستهاند که اسلام بهصورت کامل در جامعه محقق شود.
حجتالاسلام قطبی ادامه داد: محصول این یکپارچگی و هماوردی همان حکومت دینی است. حکومت دینی، یعنی اجرای همه دستورها و آموزههای دین در جامعه که حاصل وفاق و مسئولیتپذیری همه مردم و آحاد جامعه است؛ با این توصیف، حکومت دینی حاصل اجرای کامل جمهوری اسلامی محسوب میشود، یعنی اگر همه با هم در اجرای اسلام بکوشیم، به حکومت دینی خواهیم رسید.
وی بیان کرد: گاهی به اشتباه حکومت دینی را حاکمیت یکجانبه دین تعبیر میکنیم، در حالی که حاکمیت به دو صورت تکوینی و تشریعی در عالم هستی جریان دارد. حاکمیت تکوینی در تحقق کائنات است و حاکمیت تشریعی با اراده انسان شکل میگیرد، یعنی اگر انسان به حکم خداوند عمل کند، حاکمیت تشریعی محقق شده است و اگر انسان به حکم خداوند عمل نکند، حاکمیت تشریعی ظهور و عینیت نخواهد یافت.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان اینکه در حقیقت، اراده انسان است که حاکمیت تشریعی را در این جهان به عینیت میرساند، تصریح کرد: اگر انسان از خداوند اطاعت نکند، حاکمیت تشریعی محقق نخواهد شد. البته عقوبت این مخالفت با حضرت حق، دامنگیر انسان خواهد شد، هم در دنیا و هم در آخرت و این عقوبت خود نوعی سنت و برخاسته از حاکمیت تکوینی است.
وی با اشاره به اینکه حکومت دینی فقط در حالتی شکل میگیرد و عینیت خارجی پیدا میکند که جمهوریت بهمعنای واقعی شکل بگیرد، اضافه کرد: برای شکلگیری حکومت دینی، انسان باید در حد استطاعت و توان خود برای عمل به اسلام و دستورات خداوند اقدام کند و در خصوص آنها انقیاد و سرسپردگی داشته باشد، وگرنه در طول تاریخ و در سرزمین پهناور هستی، چه بسیارند جوامعی که رنگ حکومت دینی را ندیدند و نسلبهنسل زندگی کردند و رفتند، در حالی که اگر حکومت دینی صرفاً به اراده خداوند بود و اراده انسان در آن نقش نداشت، هرگز جوامع، بیدین باقی نمیماندند.
حجتالاسلام قطبی جمهوریت و پیکرهمندی و اراده جامعه برای عمل به دین را لازمه و مقدمه تحقق حکومت اسلامی ذکر کرد و گفت: هر چه در تحقق حکومت دینی کمبود داریم، در حقیقت حاصل کمکاری در جمهوریت و کاهلی اراده انسانی برای عمل به دین است. علت اصلی در نقص و نارسایی حکومت دینی را باید در میان خود جستوجو کنیم، در ضعف اراده اجتماعی در عمل به دین و در بهره نگرفتن از اراده جمعی و جمهوری اسلامی.
وی ادامه داد: آنچه امام خمینی(ره) به آن معتقد بود و بسیار تلاش کرد تا فهم آن در جامعه شکل بگیرد، این بود که اگر مردم بهمعنای واقعی و در قالب جمهوریت و یکپارچگی و هماوردی برای تحقق جامعه دینی و اسلامی اراده کنند، آنگاه حکومت دینی شکل خواهد گرفت، ولی اگر خواسته و اراده مردم به انسجام و یکپارچگی نرسد و موج خروشان اسلامخواهی شکل نگیرد، نه حکومت دینی که حتی ظاهر جامعه هم اسلامی نخواهد ماند.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به دیدگاههای امام خمینی(ره) درباره شکلگیری جمهوری اسلامی و سرنگونی دیکتاتوری در کشور، اظهار کرد: یکی از مهمترین مبانی نظری و جدی امام بزرگوار این بود که چون حکومت ستمشاهی به اراده مردم در دینداری بیاعتنا بوده و حکومت را در مقابل اراده دینی مردم قرار داده بود، باید تغییر میکرد و حکومتی شکل میگرفت که حاصل اراده و خواست مردم باشد.
وی افزود: حال اگر این مردم بهمعنای واقعی کلمه، یعنی در قامت جمهوری مطالبه دینی داشته باشند، جامعه و حکومت آنها دینی خواهد شد؛ بر همین اساس، امام بزرگوار تحقق حکومت دینی را پیش از اینکه از حاکمان طلب کند، متوجه مردم میدانست و با وجدان مردم سخن میگفت و به بیداری مردم و بصیرت جامعه دلخوش بود و با همین منطق هم توانست انقلاب اسلامی را به وجود بیاورد. انقلاب، حاصل موج ارادههای آحاد جامعه است، نه کودتا و خروج برخی حاکمان در برابر حاکمیت.
حجتالاسلام قطبی با اشاره به اهمیت نقش مردم در جمهوری اسلامی، تصریح کرد: امروز نیز اگر بخواهیم این دستاورد عظیم و این انقلاب شکوهمند اسلامی و ثمره آن، یعنی جمهوری اسلامی دوام داشته باشد و به میوه خود، یعنی حکومت صالحان و حکومت دینی برسد، باید نقش آحاد جامعه و جمهوریت را در اجرای اسلام پررنگتر ببینیم و ملت را تنه اصلی درختِ حاکمیت بدانیم.
وی بصیرت و بیداری را بستر تحقق کامل حکومت اسلامی دانست و اظهار کرد: هر چه بیداری و بصیرت و دینمداری در جامعه بیشتر و زمینه بروز اراده ایمانی در مردم فراهمتر باشد، دستیابی به جمهوری اسلامی و بهتبع آن، حکومت اسلامی روانتر و آسانتر خواهد بود؛ در نتیجه، ارتباط میان حکومت اسلامی و جمهوری اسلامی، امتدادی است و بهعنوان ریشه و ثمر در نظر گرفته میشود؛ یعنی حکومت اسلامی ثمره تحقق کامل و جامع جمهوری اسلامی است.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به نقش مردم و اراده دینی آنها در تحقق حکومت دینی اشاره کرد و گفت: در مقابل نیز هر چه در دستیابی و رسیدن به حکومت دینی نقص و کمبود داریم، حاصل بیتوجهی به اراده دینی مردم یا ضعف در اراده دینی آنها است؛ بر این اساس، تقویت ارادههای دینی و ایمانی در جامعه و ایجاد زمینههای ظهور و بروز این اراده، مقدمه تثبیت جمهوری اسلامی و در ادامه آن، تحقق حکومت اسلامی خواهد بود.
وی بیان کرد: اکنون میتوان به این پرسش پاسخ داد که ضعف در حکومت اسلامی متوجه چه کسی است؟ در واقع، این ضعف متوجه دو رکن محسوب میشود؛ یکی ضعف در اراده ایمانی و دینی در جامعه و دوم، ضعف در زمینههای ظهور و بروز اراده دینی مردم.
حجتالاسلام قطبی در ادامه افزود: گسترش معنویت و تقویت ایمان و تدین در جامعه و اجازه ظهور این ارادهها، تنها مسیری است که استمرار انقلاب اسلامی و تثبیت جمهوری اسلامی و تحقق حکومت اسلامی را رقم خواهد زد و بیتوجهی به اراده ایمانی و تدین جامعه و ایجاد مانع در برابر ظهور این ارادهها نیز تنها روش تزلزل در جمهوری اسلامی و فاصله گرفتن از حکومت دینی است. خلاصه اینکه حکومت دینی نتیجه و ثمره جمهوری اسلامی و جمهوری اسلامی حاصل ظهور و تجلی ارادههای ایمانی و تدین در جامعه محسوب میشود.
وی نظام جمهوری اسلامی را پیوند زدن ارادههای ایمانی آحاد جامعه به یکدیگر و ایجاد زمینه تجلی و ظهور این ارادهها در قالب سیستمی بههمپیوسته و منطقی برشمرد و تصریح کرد: در واقع، نظام اسلامی نظامی است که تلاش میکند بهصورت منطقی و منسجم ارادههای ایمانی مردم را به ظهور و بروز رسانده و جمهوری اسلامی را به ثمر بنشاند؛ یعنی هر گاه قدرت آحاد جامعه در سیستم یکپارچهای، هماورد و پیکرهمند، به هم پیوند بخورد، جمهوری شکل میگیرد و هرگاه این پیکره یکپارچه، خواستار تجلی ارادههای ایمانی و تدین اجتماعی باشد، بُعد اسلامی در آن به وجود میآید و به جمهوری اسلامی تبدیل میشود.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در پایان اظهار کرد: نظام اسلامی، هم برانگیزاننده اراده ایمانی جامعه است و هم حاصل جمع این ارادهها. نظام اسلامی، شکل بههمپیوسته ارادهها را رقم میزند، اتحاد و یکپارچگی را در قالب سیستمی منظم به وجود میآورد و شکل و روش تحقق جمهوری اسلامی را رقم میزند.
انتهای پیام