از استقلال اداره قرآن، عترت و نماز آجا تا پیش‌بینی برنامه‌های کوتاه، میان و بلندمدت در سال 1400
کد خبر: 3960336
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۹
اقدامات کلان قرآنی ارتش جمهوری اسلامی ایران در سال 99 /

از استقلال اداره قرآن، عترت و نماز آجا تا پیش‌بینی برنامه‌های کوتاه، میان و بلندمدت در سال 1400

رئیس مرکز قرآن، عترت و نماز ارتش ضمن بیان اهم فعالیت‌های این مرکز، به فعالیت جدی و غیرحضوری در بخش مسابقات با توجه به شیوع کرونا، طرح تنویر، جشنواره حدیث، طرح‌های متنوع در مناسبت‌های گوناگون و پیش‌بینی برنامه‌های مختلف در حوزه نماز در سال 1400 با هماهنگی ستاد اقامه نماز کشور اشاره کرد.

نوروز// از استقلال اداره قرآن، عترت و نماز آجا تا پیش‌بینی برنامه‌های کوتاه، میان و بلند مدت در سال 1400سرهنگ مهدی میدانی، رئیس اداره  قرآن، عترت و نماز سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش (آجا)، در گفت‌وگو با ایکنا، با پرداختن به گزارش عملکرد این اداره در سال 99، بیان کرد: با توجه به شیوع کرونا در سالی که گذشت، فعالیت‌های حوزه قرآن، عترت و نماز ارتش تعطیل نشد، بلکه در فضای مجازی سعی کردیم که تهدید را به فرصت تبدیل کنیم و حتی بر کمیت و کیفیت فعالیتها افزوده شد.

وی به برگزاری کلاس‌های حضوری صبح هر سه‌شنبه‌ در همه یگان‌های ارتش اشاره کرد و ادامه داد: همچنین کلاس‌های قرآن سه‌شنبه‌ها در فضای مجازی و در سه هزار و 600 کانال قرآنی ارتش در پیام‌رسان سروش برگزار می‌شد و این روال در سال 1400 ادامه خواهد داشت. علاوه بر این چهلمین دوره مسابقات قرآن کارکنان پایور و وظیفه و بیستمین دوره مسابقات قرآن خانواده‌ها و بانوان شاغل و نوزدهمین دوره مسابقات قرآن دانشجویان دانشگاه‌های آجا امسال در مرحله مقدماتی و نهایی ادارات(نیروی زمینی، دریایی، هوایی، پدافند هوایی و ستادآجا) با استفاده از برنامه‌هایی چون اسکایپ و پورسال با کیفیت مطلوب برگزار شد؛ به طوری که طی سه سال متوالی از سوی ستاد عالی مسابقات جزو نهادهای برتر انتخاب شدیم. بدین ترتیب محافل قرآنی به صورت مجازی و در صورت امکان در برخی یگان‌ها به صورت حضوری و با دعوت از قاریان ارتش و سایر قاریان برجسته استانی برگزار شد. در ایام الله دهه فجر نیز کاروان قرآنی به مناطق نظامی اعزام شد.

میدانی به برگزاری چهارمین دوره تنویر پرداخت و گفت: چهارمین دوره جشنواره تنویر با محوریت سبک زندگی قرآنی و سوره مبارکه لقمان ویژه کارکنان پایور و خانواده‌ها طی تعامل با مؤسسه «درس‌هایی از قرآن» ویژه افراد بالای ۱۵ سال برگزار ‌شد. این دوره با شرکت حضوری بیش از 117 هزار نفر و بیش از 62 هزار نفر در فضای مجازی، در مجموع 179 هزار نفر، پایان یافت و اختتامیه آن در اواخر اسفند برگزار شد و بیش از هزار و 80 نفر از منتخبان با اهدای لوح سپاس و هدایا تجلیل شدند.  

وی به طرح رهپویان وحی(فعالیت دارالتحفیظ‌های قرآنی) و حرکت روبه‌رشد فعالیت‌های قرآنی ارتش در سال99 اشاره کرد و ادامه داد: تعداد حافظان کل و اجزا به بیش از 15 هزار نفر رسیده است و درصددیم که این تعداد را با همت خانواده‌ها و کارکنان به 28 هزار نفر افزایش دهیم. در واقع وقتی دریافتیم که 3 هزار و 400 نفر حافظ یک جزء تا کل قرآن هستند، توانستیم که با برنامه‌ریزی مشخص و بودجه‌های اختصاص‌یافته، در مدت سه سال بیش از 12 هزار نفر به حافظان بیفزاییم و اکنون سهم ارتش از منویات مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن، 65 هزار نفر است.

میدانی اظهار کرد: این فعالیت‌ها به برکت استقلال اداره قرآن، عترت و نماز با نفرات، امکانات و تجهیزات مستقل انجام شده که هدف آن استفاده از نیروهای متخصص و ایجاد انگیزه میان جوانان است. در تابستان 99 امور قرآنی ارتش جمهوری اسلامی ایران، که پیش از این در قالب دارالقرآن و زیرمجموعه معاونت فرهنگی و روابط عمومی فعالیت می‌کرد، پس از موافقت ستاد کل نیروهای مسلح، برای فعالیت‌ بیشتر به اداره قرآن، عترت و نماز ارتقا یافت. این اداره در تمامی مناسبت‌ها از جمله نوروز، دهه ولایت و کرامت، صفر، محرم، رجب، شعبان و رمضان برنامه‌هایی را چون هر خانه یک مسجد، روزه‌اولی‌ها، احکام خانواده‌ها، قرائت تقلیدی، حفظ قرآن و محافل انس با آن و نیز جزءخوانی به همت رئیس سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش و روحانیون ادارات داشت.

رئیس اداره قرآن، عترت و نماز ارتش اظهار کرد: مرحله نخست دهمین دوره جشنواره حدیث با بهره‌گیری از 110 حکمت نهج‌البلاغه با همکاری سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد و مرحله نهایی آن خرداد 1400 برگزار خواهد شد. تربیت مربیان معارف مهدوی از دیگر دوره‌هایی بود که با همکاری مؤسسه یاوران مهدی(عج) قم اجرا شد و در مرحله نخست بیش از 200 استاد به این دوره اعزام شدند و در راستای فرهنگ انتظار، انقلاب اسلامی، مدعیان دروغین و ادیان نوظهور و... آموزش دیدند و قرار است که اساتید، پس از بازگشت به محل سکونتشان، به آموزش 40 نفر بپردازند. درصددیم که در سال آینده بیش از 8 هزار نفر را آموزش دهیم.

وی با بیان فعالیت‌های انجام شده در بحث نماز، تصریح کرد: در سال 99 بیش از 30 درصد مساجد و روحانیون نماز جماعت را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار کردند. همچنین طرح منزلت نماز در ارتش از سوی ستاد کل نیروهای مسلح ابلاغ شد که طی آن چهار دستورالعمل جامع با دامنه مخاطب متفاوت انجام می‌‌شود: 1. دستورالعمل جامع اقامه نماز با جامعه مخاطب خانواده‌ها و کارکنان، 2. دستورالعمل مسجد تراز اسلامی با جامعه مخاطب جوانان، 3. دستورالعمل پیوند خانه، مدرسه و مسجد با جامعه مخاطب دانش‌آموزان، 4. دستورالعمل اعتکاف.

میدانی با ذکر اینکه محور بیانیه گام دوم انقلاب جوانان است، بیان کرد: این دستورالعمل‌ها با محوریت جوانان در نظر گرفته شده است و می‌خواهیم که روحانیون را با دستورالعمل پیوند خانه، مدرسه و مسجد با مدارس هماهنگ کنیم. بدین منظور با معاونت تربیتی آموزش و پرورش جلساتی داشتیم و امیدواریم تفاهم‌نامه‌ای منعقد شود و شاهد برگزاری نماز جماعت ظهر و عصر و مغرب و عشاء در کوی‌های سازمانی با مشارکت دانش‌آموزان باشیم.

نوروز// از استقلال اداره قرآن، عترت و نماز آجا تا پیش‌بینی برنامه‌های کوتاه، میان و بلند مدت در سال 1400

وی در پایان گفت: برگزاری جلسات تخصصی با مدیران نماز ادارات و تصویب هفت مصوبه، برگزاری دو جلسه تخصصی با ستاد اقامه نماز، برگزاری اولین جلسه تخصصی مدیران نماز نیروهای مسلح با ستاد اقامه نماز و انعقاد تفاهم‌نامه، به‌روزرسانی اطلاعات حوزه نماز جماعت و بررسی آسیب‌ها و فرصت‌ها، طراحی سامانه جامع اقامه نماز در نیروها، تدوین توافق‌نامه بین سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش و ستاد اقامه نماز، پیش‌بینی برنامه‌های کوتا‌مدت و میان‌مدت و بلندمدت در حوزه نماز برای اجرا در سال 1400 با هماهنگی ستاد اقامه نماز کشور و برگزاری کارگاه‌ها برای آموزش والدین به منظور آموزش راهکارهای جذب جوانان به نماز در سال آینده از دیگر برنامه‌های حوزه نماز است.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۰/۰۱/۱۴ - ۲۲:۱۸
0
0
خوش بُود گر محک تجربه آید به میان ...
captcha