تولید نیازمند همراهی و همدلی سیستم بانکی است
کد خبر: 3961877
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۳

تولید نیازمند همراهی و همدلی سیستم بانکی است

نماینده اسبق مردم شهرضا در مجلس گفت: امکان تأمین سرمایه و امکانات لازم برای پشتیبانی از تولید در کشور وجود دارد، به‌شرط اینکه دستگاه‌های مختلف با مجموعه‌های تولیدی همراهی و همدلی داشته باشند.

تولید نیازمند همراهی و همدلی سیستم بانکی است

عوض حیدرپور، نماینده اسبق مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، درباره شعار سال 1400، اظهار کرد: اگر بخواهیم به‌لحاظ اقتصادی به سطح قابل قبولی برسیم که اقتصاد کشور با کوچک‌ترین فشار از هم نپاشد، باید به‌دنبال تولید باشیم. در سطح بین‌المللی نیز شاخصی به‌نام تولید ناخالص یا تولید خالص ملی وجود دارد و همه کشورها می‌کوشند تا میزان این شاخص را در اقتصادشان افزایش دهند.


بیشتر بخوانید:


وی افزود: تولید کردن نیازمند دو دسته همراهی است، یعنی اولاً باید سرمایه‌ای وجود داشته باشد تا تولید از طریق آن اتفاق بیفتد و ثانیاً امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری لازم برای تولیدکننده فراهم شود. در نتیجه، پول و سرمایه باید به‌اندازه کافی ایجاد و تأمین شود که این کار از طریق تعاونی‌های اعتباری یا بانک‌ها انجام می‌شود.

نماینده اسبق مردم شهرضا در مجلس اضافه کرد: تأمین پول و سرمایه نیازمند مقررات، دستورالعمل‌ها و مجوزهایی است که معمولاً گرفتار بروکراسی اداری می‌شود. بنابراین، از اینجا به بعد باید از مانع‌زدایی‌ها صحبت کرد. در سیستم اداری کشور ما متأسفانه روند صدور مجوزها طولانی است و بعضاً کسانی که باید این کار را انجام دهند، یا با مقررات به‌خوبی آشنا نیستند، یا سخت‌گیری‌های بی‌مورد انجام می‌دهند که این عامل باعث دلزدگی و سرخوردگی تولیدکنندگان می‌شود.

حیدرپور ادامه داد: در سطح کلان، مجلس شورای اسلامی در بخش پشتیبانی و تأمین سرمایه و امکانات و نیز رفع موانع باید قوانین مناسبی به تصویب برساند. البته در دوره‌های هشتم و نهم مجلس، قوانین خوبی به تصویب رسیده و در مجلس دهم نیز اقداماتی در این خصوص انجام شده است. در واقع، به‌لحاظ قوانین مشکلی وجود ندارد و مشکل به نظارت بر اجرای قوانین مربوط می‌شود. مجلس باید مجدداً این قوانین را بررسی کند و اگر نقص یا کاستی در آنها وجود داشت، این کاستی‌ها را از بین ببرد و اگر نقصی وجود نداشت، به‌صورت جدی نسبت به اجرای آنها نظارت کند.

وی تصریح کرد: امکان تأمین سرمایه و امکانات لازم برای تولید وجود دارد، به‌شرط اینکه همدلی و همراهی به‌صورت کامل وجود داشته باشد. بعضاً سیستم بانکی کشور آن‌گونه که شایسته و بایسته است، با تولیدکنندگان همراه نیست، مثلاً بانک‌ها در اسفندماه به هیچ وجه تسهیلات نمی‌دهند و می‌گویند باید حسابرسی و جمع‌بندی انجام شود. در فروردین نیز تا تعطیلات نوروزی تمام شده و همه چیز دوباره از سر گرفته شود، ماه به پایان رسیده است، در واقع برای مناسبتی مثل عید نوروز، دو ماه پایانی و ابتدای سال که در مجموع یک ششم سال را تشکیل می‌دهد، سیستم بانکی به هیچ وجه با تولیدکنندگان همراهی ندارد. در ایام دیگر سال مثل ماه مبارک رمضان، ماه محرم و اواخر ماه صفر نیز شاهد این افت هستیم که اگر همه این‌ها را با هم جمع کنیم، سیستم بانکی در واقع سه تا چهار ماه با مجموعه‌های تولیدی همراهی نمی‌کند. این موضوعی است که باید اصلاح شود و کمیسیون‌های مربوطه در مجلس شورای اسلامی باید این موضوع را پیگیری کنند.

انتهای پیام
captcha