محمد فولادگر مفسر نهج‌البلاغه درگذشت
کد خبر: 3962445
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۷

محمد فولادگر مفسر نهج‌البلاغه درگذشت

محمد فولادگر، مفسر و مدرس نهج‌البلاغه در ۹۶ سالگی به دیار باقی شتافت.

به گزارش ایکنا؛‌ محمد فولادگر، مفسر، مدرس نهج البلاغه و مؤلف ۱۵ جلد کتاب در موضوعات اخلاقی، اعتقادی و تربیتی نهج‌البلاغه دار فانی را وداع گفت و امروز 15 فروردین ماه در باغ رضوان اصفهان به خاک سپرده شد.

استاد محمد فولادگر در سال ۱۳۰۴ در اصفهان به دنیا آمد. او علاوه بر تحصیلات حوزوی تا مقطع کارشناسی ارشد در رشته ادبیات عرب به تحصیل پرداخت. تحقیق بر نهج‌البلاغه از علایق ویژه او بود.

همچنین، استاد بیش از نیم قرن در حرف تراشکاری فعالیت داشته و بیش از سی‌ سال در دانشگاه‌ها و مراکز تربیت معلم به تدریس دروس عمومی و تخصصی حوزه معارف اسلامی مشغول بوده است. فولادگر در زمانه خود این توفیق را یافت که با همت و پیگیری مستمرش چراغ نهج‌البلاغه را در اصفهان فروزان نگه دارد.

وی در دوران جوانی با حضور در مجامع مذهبی و تشکل‌های انقلابی نظیر انجمن تبلیغات دینی، در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی و امر به معروف و نهی از منکر، فعالیتی تأثیرگذار داشت. همچنین در عرصه‌های سیاسی و انتخابات و برگزاری جلسات پرشور و سخنرانی‌های مذهبی سیاسی وقت، در دوران فعالیت‌های آیت‌الله کاشانی و نهضت ملی، و دعوت از چهره‌های کشوری و شهری، حضوری چشمگیر داشت.

برگزاری جلسات عقیدتی و تفسیر قرآن و نهج‌البلاغه، ارتباط با مؤسسه‌های «در راه حق» و «اصول دین» قم، پاسخ به سؤال‌های مذهبی مردم و تربیت شاگردانی که هر کدام در دوران پیروزی انقلاب، مصدر امور اجرایی یا آموزشی و فرهنگی شدند، از جمله فعالیت‌های فرهنگی و علمی این استاد نهج‌البلاغه و مفسر قرآن بود.

از مرحوم فولادگر آثار ارزشمندی چون؛ اصول دین با بیان ساده، بیان کلام امام علی‌(ع)، سلسله مباحث محمد فولادگر، تجلی علم نبی و وصی در کلام دخت نبی، تربیت و اخلاق در اسلام از قرآن و حدیث و بیانات معلم اخلاق شهید مطهری، ت‍ع‍ل‍ی‍م‌ و ت‍رب‍ی‍ت‌ در ن‍ه‍ج‌ال‍ب‍لاغ‍ه‌، جوان در نهج‌البلاغه، چهره منافقان از دیدگاه قرآن و روایات، خلافت بلافصل امام علی(ع) از دیدگاه ابن ابی الحدید معتزلی در شرح نهج‌البلاغه، سیری در مدیحه‌سرایی و مرثیه‌گویی در اسلام، س‍ی‍م‍ای‌ اخ‍لاق‌ در آئی‍ن‍ه‌ ق‍رآن‌ و اح‍ادی‍ث‌، ع‍ل‍ی‌(ع) و ق‍رآن‌، قرآن در نهج‌البلاغه، مبدأ و معاد یا اصول اعتقادات در نهج‌البلاغه، م‍رز اخ‍لاق‌، منشور تربیتی پدران برای فرزندان، ن‍گ‍اه‍ی‌ ب‍ه‌ م‍ش‍ک‍لات‌ و ب‍رن‍ام‍ه‌ه‍ای‌ م‍ج‍ل‍س‌ ه‍ف‍ت‍م‌، ‏‫انوار هدایت در نهج‌البلاغه به جا مانده است.

ایکنا درگذشت این استاد فقید را به خانواده محترم ایشان و جامعه دینی تسلیت می‌گوید.

انتهای پیام
captcha