سکان سرنوشت یک ملت به افراد متعهد و متخصص نیاز دارد
کد خبر: 3963271
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۵

سکان سرنوشت یک ملت به افراد متعهد و متخصص نیاز دارد

یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: در مواردی که قرار است برخی مسئولیت‌های جزئی برای مدت زمان معین به افراد سپرده شود، لازم نیست در مورد تعهد آنها نسبت به اعتقادات و باورها سخت‌گیری نشان داد، ولی مسئولیت‌هایی که سرنوشت یک ملت را تعیین می‌کنند، باید به افراد متعهد و متخصص سپرده شود.

سکان سرنوشت یک ملت به افراد متعهد و متخصص نیاز دارد

حجت‌الاسلام مهدی گرجی، استاد حوزه و دانشگاه، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، در خصوص تقوا و تخصص در پذیرش مسئولیت‌ها، اظهار کرد: یکی از قدیمی‌ترین مباحث در تعیین مدیریت حوزه‌های مختلف در کشور ما، به‌خصوص بعد از پیروزی انقلاب، بحث تعهد و تخصص بوده است. برخی قائل به این بودند کسی که متعهد است، ولو تخصص ضعیفی هم داشته باشد، عملکردش ضرر و زیانی نخواهد داشت و در مقابل، برخی دیگر معتقد بودند چه فایده دارد که کسی مؤمن و متعهد و اهل نوافل و عبادات باشد، ولی قادر به اداره یک مجموعه و انجام مسئولیتی که به وی سپرده شده است، نباشد.


بیشتر بخوانید:


وی افزود: در دیدگاه امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری و بزرگانی مثل علامه طباطبایی(ره)، شهید مطهری و شهید دکتر بهشتی، تعهد و تخصص باید با هم همراه باشد و مدیرانی تربیت شوند که خودساخته، صاحب تقوا، متوجه به معنویات و در عین حال، متخصص در انجام وظایف و مسئولیت‌ها باشند و این‌ها لازمه موفقیت در کار است.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: البته در برخی از موارد و ضرورت‌ها، مثل سپردن برخی کارهای جزئی به افراد برای مدت زمان معین و تحت نظارت ناظران و بازرسان، نباید در مورد اعتقادات و باورهای آنها سخت‌گیری نشان داد، چون این کارهای جزئی ارتباطی با اعتقادات و باورها ندارد، ولی افرادی که در جایگاه مسئولیتی خود سرنوشت یک ملت یا استان یا شهری را به دست دارند، لازمه موفقیت آنها این است که هم صاحب تقوا باشند و هم صاحب تخصص.

حجت‌الاسلام گرجی بیان کرد: اصولاً تشخیص میزان تقوا و رشد معنوی بسیار دشوار است و جامعه اسلامی در طول تاریخ همواره از دو دسته ضربه خورده است؛ یکی دین‌داران ناآگاه و نادان و دیگری روشنفکران و تحصیل‌کردگان بی‌اعتنا به معنویت و دین. در این سال‌ها شاهد بودیم که افرادی به‌ظاهر انقلابی و پیرو آرمان‌ها بودند، ولی در باطن شیفته قدرت و رسیدن به مقام و با لطائف، پست و مقام گرفتند، ولی قادر به اداره امور نبودند.

وی ادامه داد: نظر اسلام در خصوص معیارهای پذیرش مسئولیت مشخص است، ولی بعضاً جناح‌های سیاسی و طیف‌های اجتماعی برای حذف یکدیگر، از اهرم‌هایی مثل بی‌تقوایی استفاده کرده و می‌کنند و در روزهای آینده که در آزمون بزرگی مثل انتخابات ریاست‌جمهوری محک زده می‌شویم، بیانات مقام معظم رهبری در خصوص انتخاب فرد اصلح کاملاً مشخص است و اگر به همین دستورالعمل‌ها متمسک شویم، دیگر تقوا و تخصص را در تقابل با هم قرار نخواهیم داد.

انتهای پیام
captcha