چگونه کودکان را نسبت به خداوند خوشبین کنیم
کد خبر: 3965190
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۸
حیات اجتماعی در سایه قرآن / 3

چگونه کودکان را نسبت به خداوند خوشبین کنیم

استاد حوزه و دانشگاه یکی از وظایف مهم والدین را خوشبین کردن بچه‌ها نسبت به خداوند دانست و گفت: رزاق بودن خداوند را با داستان‌های قرآنی و مسائل روزمره به بچه‌ها بیاموزید تا آنها همیشه نسبت به خداوند خوشبین باشند.

به گزارش ایکنا، سبک زندگی از موضوعات حیاتی و مهم اجتماعات بشری است و ابعاد مختلف زندگی انسان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. قرآن کریم به عنوان والاترین و تأثیرگذارترین وسیله تربیتی می‌تواند چراغ راهی برای یافتن صحیح‌ترین مسیر به سوی مقصد حیات طیبه باشد. بدین جهت خبرگزاری ایکنا بنابر رسالت آموزشی خود اقدام به تهیه مجموعه کلیپ‌های «حیات اجتماعی در سایه قرآن» با حضور طاهره همیز، استاد حوزه و دانشگاه کرده است و در ماه مبارک رمضان به بیان نکات اخلاقی و آموزشی برای خانواده‌ها می‌پردازد.

در سومین بخش از این مجموعه، همیز با تأکید بر اینکه والدین وظیفه خوشبین کردن بچه‌ها نسبت به خداوند را بر عهده دارند، نحوه ایجاد چنین باوری از طریق رفتارهای روزمره و داستان‌های قرآنی را تشریح کرد و گفت:

مقام معظم رهبری می‌فرمایند سعی کنید سبک زندگی خود را از قرآن استخراج کنید. ماه رمضان فرصت مناسبی است تا اعضای خانواده که به دلیل کرونا در کنار هم هستند، در خانه نشاط و شادی ایجاد شود.

برای مثال والدین می‌توانند از مثال‌های زیبای قرآن به صورت داستان برای بچه‌ها مطالبی را بگویند و از آنها نظرخواهی کنند. خداوند در آیه 14 سوره مبارکه نحل می‌فرماید: «وَهُوَ الَّذِي سَخَّرَ الْبَحْرَ لِتَأْكُلُوا مِنْهُ لَحْمًا طَرِيًّا وَتَسْتَخْرِجُوا مِنْهُ حِلْيَةً تَلْبَسُونَهَا وَتَرَى الْفُلْكَ مَوَاخِرَ فِيهِ وَلِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ؛ و اوست كسى كه دريا را مسخر گردانيد تا از آن گوشت تازه بخوريد و پيرايه‏‌اى كه آن را مى‌پوشيد از آن بيرون آوريد و كشتی‌ها را در آن شكافنده [آب] مى‌بينى و تا از فضل او بجوييد و باشد كه شما شكر گزاريد».

عزیزی برای من تعریف می‌کرد که در خانه ماهی سرخ کرده بودم، فرزند چهار ساله‌ام به من گفت به به چه ماهی خوشمزه‌ای، اصلاً تیغ ندارد. پسر بزرگم که کلاس چهارم بود گفت خب این ماهی جنوب است. پسر کوچکم پرسید ماهی جنوب یعنی چه؟

من (مادر خانواده) فوراً از این مسئله استفاده کردم و گفتم: بچه‌ها این ماهی در خلیج فارس شنا می‌کرد، به تور ماهیگیران افتاد، با کامیون به تهران آورده شد، پدر شما آن را خرید، من پاکش کردم و پختم. ببینید خداوند از توی دریا برای شما غذا فرستاده است.

پسر چهار ساله‌ام گفت: ما چه قدر بدجنس هستیم، ما این ماهی را از خانواده‌اش جدا کرده‌ایم. من بلافاصله گفتم نه اگر دریا بود می‌رفت داخل شکم ماهی‌های بزرگ‌تر ولی اینجا ما می‌خوریم و چون نماز می‌خوانیم می‌رود توی آسمان‌ها و از همانجا این مسئله را به بچه‌ها یاد دادم که غذایی که می‌خوریم برای تقویت قوای جسمانی است و باید برای آن شکر کنیم.

قرآن می‌فرماید «و باشد كه شما شكر گزاريد» این شکر را می‌توانیم در قالب داستان در مورد مواد غذایی برای بچه‌ها بیان کنیم. مخصوصاً در تعقیبات نماز عشاء می‌گوییم خدایی که برای من از درون تپه‌ها، کوه‌ها و دشت‌ها غذا می‌فرستی من چگونه از تو تشکر کنم؟ خداوند «هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتينُ» است این صفت خداوند را به بچه‌ها یاد دهید تا بچه‌ها هیچ وقت نسبت به خدا بدبین نشوند.

یاد دادن خوشبینی به خداوند یکی از وظایف والدین است. متأسفانه برخی از افراد مدام در خانه تکرار می‌کنند که خدایا چرا این کار را کردی؟ خدا چرا چنین شد؟ و جملاتی از این قبیل. این حرف‌ها سم است برای بچه‌هایی که روح لطیفی دارند باید با داستان‌های قشنگ قرآنی آنها را به خداوند خوشبین کنیم. این وظیفه بزرگی است؛ ماه مبارک رمضان که با بهار تقارن پیدا کرده است، بهترین فرصت برای خوشبین کردن بچه‌ها نسبت به خداوند است.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha