آواها و ترانه‌های کار مایه انسجام فرهنگی و نشاط اجتماعی است
کد خبر: 3969429
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۵
معاون فرهنگی شهردار اصفهان:

آواها و ترانه‌های کار مایه انسجام فرهنگی و نشاط اجتماعی است

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان گفت: کارآواها (آواها و ترانه‌های کار) سبب سهولت انجام کار و مایه انسجام فرهنگی و باعث نشاط اجتماعی و مبدع خلاقیت‌های فرهنگی بوده‌اند و بی‌شک جزو لایتجزایی از هویت ماست که باید نگاهش داشته و حراستش کنیم.

آواها و ترانه‌های کار مایه انسجام فرهنگی و نشاط اجتماعی است

به گزارش ایکنا، به نقل از سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان، جشنواره ملی آواها و ترانه‌های کار(کارآوا) همزمان با هفته فرهنگی اصفهان با اجرای قطعات قالی؛ براساس کلام نقشه‌خوان‌های قالی‌بافی و مس‌گری؛ براساس کارکرد ابزارآلات قدیم مسگری توسط گروه موسیقی مهرین و اعلام آثار برتر به کار خود پایان داد.

محمد عیدی، معاون فرهنگی شهردار و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان، شب گذشته با اشاره به برگزاری جشنواره ملی کارآوا، گفت: ایران اسلامی ما کاشی معرقی است که در عین وحدت نمادین، بسترساز تکثر و گونه‌گونی زیبا و معناداری است که تحقیق در آن برای پژوهشگران مردم‌نگار و یا محققان مردم‌شناس هیچ‌گاه روی تکرار نمی‌گیرد و همیشه از طراوت و سرزندگی برخوردار است.

وی افزود: مردم این سرزمین پیرزمان به حکم روابط مبتنی بر ارزش‌های مشروع اجتماعی و اصل تطابق‌پذیری، ادغام‌پذیری و جهت‌گرایی‌های در دل فرهنگ، ریز فرهنگ‌ها و یا خرده فرهنگ‌های بس عمیق و سترگی رویانده‌اند که یکی از جنبه‌های این عروس هزار جلوه و کرشمه، کارآواهاست که نمودی نمادین و پرروایت و خاطره نخل باسق فرهنگ عامه یا فولکلور محسوب می‌شود.

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان اظهار کرد: کارآواهای جغرافیای فرهنگی ایران پژواکی از اندوه‌ها و شادمانی‌های مردمانی است که برای گذران زندگی در همه عرصه‌های کار و تلاش آستین بالا زده‌اند و به امید لطف حضرت باری و به یمن مودت و همدلی و مشارکت از طبیعت سخاوت‌مند روزی می‌طلبند.

به گفته وی، در بیشتر این کارآواها، پوشش و مهربانی و امید به زندگی و جریان دینی چون آب گوارایی در چشمه‌ساران فرهنگ این بوم موج می‌زند و به شنوندگان و جویندگان و گوهرشناسان و گنج‌یابان جان تازه می‌بخشد.

عیدی با بیان اینکه کارآواها دیرینه زمان ماضی از صافی تجربه زیستی گذشته‌اند و سینه به سینه به یادگار مانده‌اند، ادامه داد: کارآواها سبب سهولت انجام کار و مایه انسجام فرهنگی و باعث نشاط اجتماعی و مبدع خلاقیت‌های فرهنگی بوده‌اند و بی‌شک جزو لایتجزایی از هویت ماست که باید نگاهش داشته و حراستش کنیم.

وی درباره اهداف برگزاری نخستین جشنواره ملی کارآوا، تصریح کرد: معاونت فرهنگی شهرداری اصفهان خود را جزوی از میراث‌داران و میراث‌بانان فرهنگ والا و پرافتخار این سرزمین می‌داند که باید به ثبت و ضبط این گنجینه پرمحتوا اهتمام گذارد و برای شناسایی و شناساندن آن برنامه‌ریزی کند.

معاون فرهنگی شهرداری اصفهان گفت: پس از ثبت و ضبط مستندات، امکان بهره‌گیری پژوهشگران برای تحلیل مردم‌شناختی و فرهنگی ایجاد می‌شود تا به حکم کارفصل‌های گذشته، فضاهایی برای ایفای نقش‌های کنونی آن هم با زبان امروزی فراهم آورد.

وی افزود: به حکم اینکه توسعه فرهنگی، روییدن بر سر ریشه‌ها است و پرداختن روایت‌های خودمانی، برآنیم تا فرصتی برای هنرمندان بیافرینیم تا با خلق آثار ملهم از این دفینه باارزش، جهانی را چون گذشته مبهوت و متوجه ایران کند.

عیدی نهادینه کردن فرهنگ کار را بر مبنای درسنامه‌ای که گذشتگان برای ما میراث نهادند، از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره ذکر کرد و گفت: جهان شهر اصفهان به عنوان کانون میان فرهنگی معتبر در مسیر هویت‌ساز ابریشم و نقطه ثقل آفرینش‌های هنری و فرهنگی عزم آن کرد تا این جشنواره را در ابعاد ملی برگزار کند، به امید آنکه این مسیر پردوام باشد و با آرزوی مضاعف که روزی بتوانیم در این مسیر، آواهای کار را در سطح جهانی برگزار کرده و فضاهای گفت‌وگویی در روابط بین فرهنگی بوم‌ها ایجاد کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این خصوص بیان کرد: خدا را شاکر و سپاسگزار هستیم که بار دیگر اصفهان عزیز با برگزاری جشنواره ملی کارآوا، ابداع و ابتکار دیگری را به نمایش گذاشته است.

علیرضا نصراصفهانی افزود: با توجه به اینکه مأمور به این هستیم که میراث‌های ملموس و ناملموس را در اصفهان پاس بداریم، این کار از هر جهت ستودنی است.

وی ضمن تشکر از تلاش و کوشش همه کسانی که در این راه گام نهادند تا خلق جدیدی داشته باشیم و آثار گذشتگان را نیز پاس بداریم، تصریح کرد: جشنواره کارآوا کار ارزشمندی است و باید آنچه را گذشتگان به یادگار گذاشته‌اند، به نسل آینده منتقل کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: یکی از این کارهای خوب که در کشور ما مورد غفلت قرار گرفته و اصفهان این غفلت را جبران می‌کند، پرداختن به ترانه و آواهایی است که در هنگام کار خوانده می‌شود و امروزه می‌تواند برای ما درس‌آموز باشد، زیرا از افسردگی و دل‌مردگی در حین انجام کار جلوگیری می‌کند.

وی اضافه کرد: امیدوارم جشنواره ملی کارآوا در سال‌های آینده با پویایی بیشتری انجام شود.

دبیر اولین جشنواره ملی کارآوا نیز گفت: اولین جشنواره کارآوا، تلاش همکاران در معاونت فرهنگی و سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان است که با نزدیک به شش ماه کارشناسی و انجام کار پژوهشی در هفته فرهنگی اصفهان، با انتخاب 20 اثر برتر به کار خود خاتمه داد.

مرتضی رشیدی اظهار کرد: نزدیک به 185 اثر از سراسر کشور به این جشنواره ارسال شد که از این مجموعه آثار راه یافته به جشنواره، 13 اثر در دو دسته منتخبین و 7 اثر از پیشکسوتان و فعالان فرهنگی به‌ویژه دغدغه‌مندان فرهنگ عامه مورد تقدیر قرار گرفتند.

 

انتهای پیام
captcha