اعلام میزان زکات فطره و کفَاره از سوی آیت‌الله مظاهری
کد خبر: 3970426
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۲

اعلام میزان زکات فطره و کفَاره از سوی آیت‌الله مظاهری

آیت‌الله‌العظمی مظاهری گفت: میزان زکات فطرۀ در اغلب مناطق کشور برای گندم حدود بیست هزار تومان و برای برنج حدود هفتادوپنج هزار تومان برآورد شده است.

اعلام میزان زکات فطره و کفَاره از سوی آیت‌الله مظاهری

به گزارش ایکنا از اصفهان، نظر آیت‌الله العظمی مظاهری از مراجع تقلید در خصوص «زکات فطره» و «کفّاره» در ماه رمضان سال جاری که در سایت دفتر این مرجع تقلید منتشر شده به شرح زیر است:

1) میزان زکات فطرۀ مکلّفینی که فقير نيستند، برای خودشان و اشخاص تحت تكفّل، به‌‌ ازای هر نفر، تقريباً سه كيلوگرم گندم يا جو يا خرما يا برنج و مانند آن است که باید به مستحق بدهند و اگر پول يكى از اينها را هم بر اساس قیمت رایج محل زندگی خود بپردازند کافی است. این مبلغ در اغلب مناطق کشور برای گندم حدود بیست هزار تومان و برای برنج حدود هفتادوپنج هزار تومان برآورد شده است.

2. زکات فطرۀ کسانی که در شب عید فطر مهمان هستند یا افرادی نظیر كارگران، كارمندان و سربازان که در محلّ کارشان غذاى روزانه به آنها داده می‌شود، بر عهده خودشان است.

3. كسى كه نماز عيد فطر مى‏‌خواند، مستحب است زكات فطره را پيش از نماز عيد بدهد و اگر نماز عيد نمى‌‏خواند، مى‏تواند ادای فطریه را تا ظهر عید به تأخير اندازد.

4. کفّاره افطار غیر عمدی روزه، به ازای هر روزه، حدود ۷۵۰ گرم طعام نظیر گندم یا پول آن است و کفّاره عمدی افطار روزه، به‌ازای هر روزه، شصت برابر آن است.

5. خرید سایر نیازمندی‌های متعارف فقرا، اعم از خوراکی و غیر خوراکی، با مبالغ زکات فطره یا با مبالغ کفّاره و تحویل به آنان جایز است و نیز انتقال مبالغ زکات فطره یا کفّاره به حساب آنان مانعی ندارد و لازم نیست عین پول به آنها پرداخت شود.

انتهای پیام
captcha