افغانستان نیازمند توجه سازمان‌های مدعی حقوق بشری است
کد خبر: 3971331
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۳:۱۶
در مراسم مجازی گرامیداشت شهدای کابل تأکید شد؛

افغانستان نیازمند توجه سازمان‌های مدعی حقوق بشری است

علمای حاضر در مراسم بزرگداشت مجازی شهدای جنایت تروریستی مدرسه سیدالشهدای کابل، بی‌توجهی سازمان‌های مدعی حقوق بشر و کشورهای غربی به مصائب مردم افغانستان را یکی از دردهای مزمن این ملت توصیف کردند.

به گزارش ایکنا، مراسم بزرگداشت شهدای جنایت تروریستی مدرسه سیدالشهدای کابل، با حضور قاریان، مداحان و شاعران افغانستانی و ایرانی عصر چهارشنبه، 22 اردیبهشت، از سوی بنیاد بین‌المللی اربعین برگزار و از طریق شبکه عبرات به شکل زنده پخش شد.

در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین اسدالله یوسفی، استاد حوزه علمیه کابل و کمیسر کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان سخنانی را ایراد کرد که مشروح آن به شرح زیر است:

در ابتدا شهادت جمعی از دختران دانش‌آموز را که در روز 26 ماه رمضان به طور جمعی به شهادت رسیدند به همه انسان‌های با وجدان بیدار و به تمام مسلمانان تسلیت می‌گویم و فریاد مظلومیت و شکایت مردم مظلوم افغانستان را به سازمان‌های اسلامی و سازمان ملل متحد می‌رسانیم. ما در معرض قتل، تهدید و کشتار جمعی قرار داریم، مدارس و دانشگاه‌ها محافل اجتماعی و اجتماعات انسانی ما از جمله مراسم عزا و عروسی ما در معرض تهدید است و هر روز پیروان اهل‌بیت(ع) در معرض جنایت سیستماتیک و مغرضانه قرار دارند که آخرین آن‌ها انفجار مکتب سیدالشهدا در غرب کابل بود که در طی این حادثه تاکنون 76 نفر از دختران مسلمان به شهادت رسیدند و 151 نفر زخمی شدند که حال برخی از آن‌ها وخیم است.

ما از سازمان ملل متحد و سازمان کنفرانس اسلامی می‌خواهیم که قضایای افغانستان را فارغ از مصالح سیاسی و دیپلماسی و با دیدی انسانی ملاحظه کنند، ما در معرض خطر قتل و کشتار قرار داریم، در این شرایط بدون هیچ امنیتی در فقر بسر می‌بریم؛ و مردم ما با تمام تلاش و کوشش خود و علاقه شدید به تحصیل و طی مدارج علمی از آینده خود نامید است و هنگامی‌که صبح از خانه بیرون می‌رود، نمی‌داند که آیا زنده بازخواهد گشت یا خیر.

برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای مدرسه سیدالشهداء کابل

در پایان باید مجدد تأکید کنم که ما در معرض تهدید کلان هستیم و از سازمان کشورهای اسلامی، سازمان ملل متحد و دولت جمهوری اسلامی افغانستان تقاضا داریم که امنیت را کانون توجه خود قرار دهند و در حفظ و حمایت از ناموس، عزت، کیان و شرافت شیعیان افغانستان و قوم هزاره جدیت به خرج دهند.

سپس حجت‌الاسلام والمسلمین رضوانی بامیانی، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اخوت اسلامی افغانستان سخنان خود را اینگونه پی گرفت:

پس از صلوات بر محمد و آل محمد در ابتدا از دست‌اندرکاران مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی سپاسگذارم که این مراسم بزرگداشت را برای دختران مظلوم شهید برگزار کرده‌اند. افغانستان و مردم مظلوم آن 40 سال است که در میان خون دست‌وپا می‌زنند و در این مدت مورد بی‌مهری و بی‌توجهی اکثر سازمان‌های اسلامی و بخش عمده سازمان‌های مدعی حقوق بشر قرار گرفته‌اند و در این مدت کمتر شاهد اقداماتی بوده‌ایم که از جانب مجمع جهانی تقریب صورت گرفته است، بی‌توجهی سازمان‌های مدعی حقوق بشر و کشورهای غربی به مصائب مردم افغانستان یکی از دردهای مزمن این ملت است.

تنها در یک سال و نیم گذشته در غرب کابل بیش از 4 مرکز آموزش و 4 مسجد هدف حملات تروریستی قرار گرفته است و در هرکدام از این حملات بین 50 تا 80 نفر به شهادت رسیده و در هرکدام بیش از 100 نفر مجروح شده‌اند اما این جنایت‌ها هیچ‌گاه از سوی سازمان‌های مدعی حقوق بشر مورد توجه قرار نگرفته است؛ اما این موضوع چندان از نگاه مردم افغانستان عجیب نیست زیرا اشغالگران چه در دوره هجوم شوروی و چه در تهاجم آمریکایی‌ها تنها به فکر منافع خود بوده‌اند.

دولت آمریکا که با پوشش تصویب سازمان ملل و به همراه 39 کشور دیگر افغانستان را اشغال کرد امروزه آن‌چنان که خود می‌گوید به دنبال خروج ایمن از افغانستان است حال آنکه در واقع این یک خروج مفتضحانه است. در مدت حضور اشغالگران آمریکایی نه تنها وضعیت اقتصادی و امنیتی بهبود نیافته بلکه در حال حاضر شاهد فعالیت 32 گروه تروریستی در این کشور هستم و به طور متناوب شاهد حملات تروریستی علیه مساجد، مدارس و مراکز آموزشی و مدنی بوده‌ایم؛ که آخرین مورد آن را در حمله به مکتب سیدالشهدا در غرب کابل شاهد بودیم. متأسفانه تعدد جنایت‌ها به حدی است که برای مردم، کشورهای غربی و دولت افغانستان به یک امر عادی تبدیل شده است.

وضعیت امنیتی در حال حاضر در مقایسه با دوره طالبان علیرغم آنکه آن دولت نیز یک رژیم تمامیت‌خواه و توتالیتر بود، بدتر شده است. شیعیان افغانستان در این حالت مورد ظلم و اجحاف مضاعف قرار گرفته‌اند و از سوی برخی از گروه‌های تندرو مرود هجوم بیشتر قرار گرفته‌اند اگرچه در دولت و سایر نهادهای افغانستان بر وحدت میان مسلمانان از مذاهب مختلف تأکید شده است. از طرفی دیگر شوق تحصیل علم و پیشرفت فرهنگی در میان شیعیان سبب شده است تا مغضوب واقع شوند و در پایان از برگزاری این نشست تشکر می‌کنم و امیدوارم چنین مجالسی تداوم داشته باشد چرا که مرهمی بر زخم‌های شیعیان مظلوم افغانستان است. در پایان برای شما خواهان توفیقات الهی هستم.

و در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی سجادی بهسودی، عضو شورای رهبری حزب حرکت اسلامی ملت افغانستان طی سخنانی گفت: با سلام‌ و صلوات این حادثه را به ملت قهرمان، مجاهد و شهیدپرور افغانستان، پدران و مادران و خانواده بزرگ معارف تسلیت عرض می‌کنم. شهادت به مثابه خونی در رگ‌های یک ملت است و از این پس مکتب سیدالشهدا پربارتر از پیش خواهد بود. ما از صمیم قلب به این سخن خمینی کبیر(ره) و پرچم‌دار جهاد باور داریم که ملتی که شهادت دارد اسارت ندارد، ملت مجاهد و قهرمان ما یک صدا معتقد است که بکشید ما را ملت ما آگاه‌تر می‌شود. این ملت قهرمان که تاکنون شکست دو ابرقدرت بزرگ را در کارنامه خود دارد از شهادت هراسی به دل راه نمی‌دهد.

وی در پایان به تمام ملت قهرمان افغانستان و برادران و خواهران مسلمان در تمام نقاط جهان درود فرستاد.

انتهای پیام
captcha