خبرسازی و شایعه مهمترین شگردهای مقابله با انقلاب است
کد خبر: 3974120
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۶
حسن خجسته:

خبرسازی و شایعه مهمترین شگردهای مقابله با انقلاب است

استاد دانشکده صداوسیما با بیان اینکه در ایران بالغ بر ده هزار تلویزیون و هزاران شبکه رادیویی در دسترس هست و ما در محاصره رسانه‌ای هستیم،‌ اظهار کرد: فضای مجازی برای حاکمیت حوزه رقابت جهانی است و شبکه‌های مجازی اصلی به برده‌داری جدید روی آورده‌اند و ما برای دشمن با دست خودمان و تولید داده‌ها، ثروت تولید می‌کنیم.

حسن خجسته

به گزارش ایکنا، حسن خجسته، شامگاه ششم خرداد در نشست «شناخت جبهه معارض در انتخابات»، گفت: اگر رسانه را از منظر جدید یعنی حوزه رقابت جهانی ببینیم، تعریف ما از آن تغییر خواهد کرد؛ در گذشته قدرت تعاریف و مصادیق مختلفی داشت؛ گاهی دولت‌ها برای دفاع از سرزمینشان با یکدیگر درگیری و جنگ داشتند، گاهی درگیری‌ها بر سر دریا بود؛ در جنگ جهانی دوم و بعد از آن تسلط هوافضایی باعث پیروزی و سلطه بر سرزمین دیگری می‎شد و می‌شود و در اینجا نقش ماهواره و موشک خیلی مهم است. به همین دلیل با موشک ما دعوا دارند. شهید تهرانی آرزو داشت که روزی ما موشک 300 کیلومتری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه جدیدترین عرصه قدرت، فضای مجازی و رسانه است، اظهار کرد: در اوایل انقلاب یکی از مؤثرترین رادیوها بی بی سی بود، سپس رادیو آزادی وارد فعالیت شد، ولی چون ناموفق بود در دهه 80 به رادیو فردا تبدیل شد، موج تبلیغی شدیدی علیه ایدئولوژی جمهوری اسلامی به راه انداخت.

محاصره در سپهر رسانه‌ای

خجسته با بیان اینکه نباید از سپهر رسانه‌ای غفلت کنیم، اضافه کرد: در ایران بالغ بر ده هزار تلویزیون و هزاران شبکه رادیویی در دسترس هست و ما در محاصره رسانه‌ای هستیم؛ بنده گروهی را به مانیتورینگ صدا و سیما بردم و همه افراد اعم از کافر به جمهوری اسلامی و معتقد به آن بدون استثناء گفتند ما الان فهمیدیم محاصره رسانه و سپهر رسانه‌ای یعنی چه؟

خجسته با بیان اینکه یکی از شگردهای دشمنان دستکاری بینامتن ذهن مخاطب است، تصریح کرد: مثلا در دوره دولت ششم یا هفتم اعلام شد که ایران به خودکفایی در گندم رسید و بی بی سی هم این خبر را بدون سانسور اعلام کرد ولی اعلام کرد این ادعای وزیر دولت ایران است؛ یعنی با به کاربردن واژه «ادعا» بینامتن ذهنی مخاطب را دست کاری کردند تا تردید در مخاطبان ایرانی ایجاد شود. 

وی اضافه کرد: در سپهر رسانه سه گروه رسانه داریم؛ رسانه‌های همراه، رسانه‌های مشتری‌مدار و رسانه‌های دشمن؛ الان 200 شبکه رسما در دشمنی با ما هستند و جالب اینکه در دنیا علیه هیچ کشوری این تعداد رسانه معاند وجود ندارد. رسانه‌های همراه که مشخص هستند ولی رسانه‌های مشتری‌مدار هم دنبال مشتری هستند؛ بنابراین ممکن است در برخی موارد با ما در تضاد قرار بگیرند. 

گفتمان‌های موجود در انتخابات

خجسته اظهار کرد:  در انتخابات چند گفتمان علنی وجود دارد، یکی گفتمان مذاکره برای حل مشکلات اقتصادی است که دولت فعلی پرچم آن را بر عهده دارد؛ گفتمان دیگر برخاسته از فرمایش رهبری یعنی خنثی‌سازی تحریم، کوچک کردن تحریم‌ها با تلاش داخلی و افزایش ثروت و تولید ملی است و سومین گفتمان، گفتمان زندگی و معیشت در هر شرایطی است که طرفداران زیادی دارد، اینها خیلی برایشان مهم نیست که چه گفتمانی حاکم شود مهم تأمین معیشت مردم است.

وی اضافه کرد: گفتمان چهارم حاشیه‌ای هم گفتمان «نه به انقلاب» است که از ابتدا هم وجود داشته است؛ این گفتمان در انتخابات‌ها با نه به انتخابات شکل می‌گیرد، ولی ممکن است در نهایت به سمت یک کاندیدای خاص برود؛ امروز این گفتمان، محور تمرکز تبلیغات است که هدف  محوری آن نه به جمهوری اسلامی است. 

پاس آبشار برخی نامزدها به دشمنان

خجسته با بیان اینکه در انتخابات گاهی حرف‌هایی که برخی از نامزدها می‌زنند پاس آبشار به دشمن و رسانه‌های آنهاست، اظهار کرد: ما چون بلوغ رسانه‌ای نداریم فساد را خیلی بد در کشور مطرح کردیم در حالی که در تمام دنیا چنین فسادهایی وجود دارد؛ رسانه‌های ما بدون قاعده اخبار اختلاس‌ها را منتشر می‌کنند؛ مثلا در اهواز اختلاسی شده بود و قوه قضائیه آنها را دستگیر کرد ولی این رسانه دستگیری آنها را  منتشر نکرد. در لندن حدود 500 اسیدپاشی انجام می‌شود ولی یک خبر از آن نشر نمی‌دهند و ملاحظه امنیت مردم را می‌کنند یا در آمریکا قتل زیاد است ولی همه آن را نشر نمی‌دهند.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات امروز کشور این است که دشمنان و رسانه‌های آنها در لایه‌های سری خبرسازی می‌کنند، اظهار کرد: مثلا دختری که چند سال قبل در سنندج خودکشی کرد، بی بی سی خبرسازی کرد که گفته شده مامور اطلاعاتی قصد تعرض به این دختر را داشته است، او اذهان مردم تهییج و عواطف آنها را درگیر کرد، ولی مدتی طول کشید تا وزارت اطلاعات آن را تکذیب کند و این تکذیب قطعاً تاثیر چندانی در مخاطب ندارد و یا خیلی‌ها خبر تکذیب را نمی‌شنوند.

این کارشناس صداوسیما و رسانه با بیان اینکه برخی از کارشناسان رسانه غربی تصور می‌کردند امام خمینی همانند برخی افراد است که به سادگی بتوانند با جوسازی خبری مسیر فکری ایشان را تغییر دهند،  اضافه کرد: به امام گفتند اگر از پاریس با هواپیما به ایران بروید آن را می‌زنند ولی امام خلاف آن عمل کرد؛ اما متاسفانه امروز دشمن تلاش کرده تا کانال‌های اطلاعاتی ما را به دست بگیرد تا ما از منظر آن‌ها مسائل را تحلیل کنیم و برخی هم به دام آنها افتاده و حتی برخی رسانه‌های ما ممکن است با قصد جواب دادن دروغ‌پردازی آنها را بازنشر می‌دهند و همین مسئله گاهی باعث تقویت خبرسازی‌های بیگانگان می‌شود. 

شگرد شایعه

خجسته با بیان اینکه انگاره‌سازی و مهندسی در حین غفلت از شگردهای رسانه‌ای است، اظهار کرد: یکی از شگردهای رسانه‌ای شایعه است که دو دلیل اساسی دارد یکی اهمیت خبر و دیگری ابهام؛ یکی از راه‌های مبارزه با تبلیغات روانی و شایعه، سرعت در اطلاع‌رسانی است؛ یکی از کارهای خوب صدا و سیما در ایام انتخابات ارائه خبر صحیح و سریع است؛ به همین دلیل سه عنصر سرعت، دقت و صحت جزء ارکان یک خبر است. بی‌بی‌سی در جنگ 22 روزه از این مدل بهره برد؛ ابتدا می‌گفت که گردان‌های فلسطینی چند موشک به اسرائیل پرتاب کردند و بعد جواب اسرائیل را ذکر می‌کرد؛ وقتی کره شمالی اولین موشک مجهز به بمب هسته‌ای را آزمایش کرد، او این خبر را آورد که پدر یکی از اصلاح‌طلبان به دادگاه اظهار شد؛ بعد در مورد خاتمی صحبت کرد و تعریضی به مقام معظم رهبری زد، او قصد داشت تا با این خبر کدگذاری کرده و بر مبنای آن بعدها جریان تبلیغی راه بیندازد؛ لذا ارائه اطلاعات صحیح و سریع در مقابله آن خیلی مهم است.

خجسته تصریح کرد: فضای مجازی برای حاکمیت حوزه رقابت جهانی است و شبکه‌های مجازی اصلی به برده‌داری جدید روی آورده‌اند و ما برای دشمن با دست خودمان و تولید داده‌ها، ثروت تولید می‌کنیم؛ اگر ما در اینجا از جنگ رسانه‌ای و جنگ در فضای مجازی حرف بزنیم برای برخی قابل باور نیست و گفتمان برای زندگی آن را نمی‌پذیرد، الان گاهی شش ماه در رسانه‌های آمریکایی خبری از یمن منتشر نمی‌شود، ولی برای نجات یک کبوتر کلی خبر کار می‌کنند؛ البته فضایی که در جنگ اخیر علیه اسرائیل در دنیا ایجاد شد ناشی از فضای مجازی بود به همین دلیل بنده معتقدم قوانینی برای کنترل فضای مجازی از سوی متولیان آن اعمال خواهد شد، کاری شبیه آنچه در مورد سردار سلیمانی انجام شد و تصاویر و مطالب ایشان را حذف کردند.

استاد رسانه و دانشکده صدا و سیما با بیان اینکه جریان انقلاب در اوایل مثلا در توئیتر خیلی ضعیف بود، افزود: الان شاید بتوان 60 به 40 را قائل شویم؛ کاربران این فضاها باید تکنیک‌های تبلیغ را در حد توان فرا بگیرند تا پیام قابل ملاحظه و با نفوذ بدهند.

انتهای پیام
captcha