اخلاقی بودن به معنای گوشه‌گیری و انزوا نیست / سعه صدر؛ ویژگی جامعه موفق
کد خبر: 3978314
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۴
آیت‌الله فقیهی:

اخلاقی بودن به معنای گوشه‌گیری و انزوا نیست / سعه صدر؛ ویژگی جامعه موفق

استاد سطح خارج حوزه علمیه با تأکید بر اینکه اخلاقی بودن به معنای گوشه‌گیری و انزوا نیست، گفت: سعه صدر از بزرگترین ویژگی‌های اخلاقی یک جامعه موفق است و به تعبیر روایات، وقتی خدا بخواهد خیری را به فرد و جامعه‌ای بدهد به او شرح صدر عنایت می‌کند.

ارسال//به گزارش ایکنا، آیت‌الله محسن فقیهی، استاد سطح خارج حوزه علمیه، شامگاه 27 خردادماه در سلسله مباحث اخلاقی خود که در قالب فایل صوتی در کانال‌های مجازی این استاد حوزه بارگذاری شده است، گفت: یکی از مسائلی که در علم اخلاق مطرح است و گاهی باعث انحراف و ایجاد افراط و تفریط می‌شود، این است که برخی تصور می‌کنند اخلاقی بودن یعنی انزوا و گوشه‌نشینی و دوری گزیدن از مردم است.

وی افزود: سال‌هاست کتاب معراج السعادة به عنوان کتاب اخلاقی مورد توجه علماست و مطالب آن زیاد در محافل نقل می‌شود؛ ایشان یک عالم اخلاق بود، در عین حال در فقه و اصول اثر دارد و «مستند الشیعه فی احکام الشریعه» را نوشته که جزء بهترین کتب فقهی است.

استاد سطح خارج حوزه اضافه کرد: وی مرزبانی از اسلام را برعهده داشت، منزوی نبود و به شبهات پاسخ می‌داد؛ طوری نبود که او فقط یک گوشه بنشیند و فقط تسبیح و ذکر بگوید بلکه با مسیحیان، شیخیه، صوفیه و ادیان مختلف و فرق مذهبی بحث داشت و به شبهاتشان جواب می‌داد؛ بنابراین معنای انسان اخلاقی این نیست که گوشه‌گیر بوده و فقط مشغول عبادت خدا باشد و ارتباط خود را با مردم قطع کند و فقط به فکر عبادت خود باشد.

پرهیز از افراط و تفریط در اخلاق

آیت‌الله فقیهی با بیان اینکه باید از افراط و تفریط در اخلاق بپرهیزیم، تصریح کرد: سرباز امام زمان باید فعالیت و تلاش داشتته باشد و زمانی سرباز شایسته است که بتواند به بهترین وجهی از اسلام حمایت کند،  طلاب و فضلا باید عمر خود را وقف دین و دفاع از حقیقت و حقانیت کنند؛ باید با کمال شجاعت با فساد مبارزه کرده و در مسیر انقلاب و اسلام قدم بردارند. 

استاد حوزه علمیه با تأکید بر خالص کردن ایمان و عمل، بیان کرد: اصلی‌ترین اعتقاد همان توحید است که مبتنی بر فطرت انسان است. انسان باید همه رفتار و حرکات و سکنات و باورهایش مبتنی بر توحید و اخلاص باشد؛ اگر کسی کارهایش را برای خدا انجام دهد از انحرافات دور خواهد شد. از خودش تعریف و تمجید نمی‌کند و هر چه بیان می‌کند و انجام می‌دهد به عنوان وظیفه شرعی است. متأسفانه گاهی در گفتار و اعمالمان خدا را در نظر نمی‌گیریم و تمایلات نفسانی را جایگزین می‌کنیم.

وی اضافه کرد: امام صادق(ع) فرمودند که اگر خداوند خیری برای بنده خود بخواهد به او سعه صدر و شرح صدر می‌دهد تا بتواند دیگران را تجمل کند، این شرح صدری که این همه در اسلام بر آن تأکید شده است باید برای مسلمین باشد و آنها به آن پیابند باشند؛ مؤمن واقعی کسی است که می‌تواند نظرات مختلف را بشنود و تحمل کند و بهترین آن را بشنود.

استاد سطح خارج حوزه علمیه گفت: بیان حقایق بدون اینکه انسان از خودش تعریف کند و تمایلات نفسانیش را حکام کند بهترین راه تبلیغ در دین است؛ نشانه شرح صدر بیان حقیقت است و قلب چنین فردی آماده عمل به حق است؛ نکته مهمی که وجود دارد این است که گاهی جهالت سبب می‌شود تا انسان به انحراف کشانده شود؛ پیامبر فرمودند: «اذا اراد الله بقوم خیرا کثر فقهاءهم و اقل جهالهم و ارادالله بقوم شرا کثر جهالهم و اقل فقهاءهم»؛ جامعه‌ای با خیر و موفق است که در آن فقها و دانشمندان دینی آن زیاد باشد و افراد جاهل در آن اندک باشند و وقتی باسواد زیاد شد، حرف حق طرفدار پیدا می‌کند.

پیامدهای جهالت

وی افزود: وقتی جهالت در جامعه زیاد شد فردی برای رای گرفتن می‌گوید باید موسیقی آزاد باشد، بی‌حجابی آزاد باشد و حرف‌هایی می‌زند که با آزادی دینی سازگار نیست، اگر حرف علما و فقها و متدینین خریدار نداشته باشد جامعه به سمت فساد می‌رود و وای به حال جامعه‌ای که چنین وضعی پیدا کند، زیرا بیشتر افراد سراغ جاهلان خواهند رفت.

آیت‌الله فقیهی تصریح کرد: باید حرف حق و عدل را برای مردم بیان و با شرح صدر و سعه وجودی با آنها برخورد و مسیر صحیح را تبیین کنیم و سرباز واقعی امام زمان(عج) باشیم و حرف حق را با تندی و اهانت به دیگران بیان نکنیم که در آن صورت اثر معکوس دارد.

انتهای پیام
captcha