«جهادگران سلامت»؛ یادکردی از مدافعان سلامت چهارمحال‌وبختیاری
کد خبر: 3978711
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۴

«جهادگران سلامت»؛ یادکردی از مدافعان سلامت چهارمحال‌وبختیاری

معاونت درمان دانشگاه علوم شهرکرد و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس چهارمحال‌وبختیاری کتاب «جهادگران سلامت» را با هدف پاسداشت حماسه کادر درمان در مقابله با ویروس منحوس کرونا تدوین و منتشر کرده‌اند.

«در ابتدای بیماری که اولین مورد بیماران را در بخش‌ها بستری می‌کردیم، آحاد مردم و جامعه شدیداً نگران بودند و استرس داشتند، ضمن اینکه اطلاعات و دانش ما نیز در برخورد با ویروس کم بود و نداشتن دانش کامل در این زمینه باعث شده بود که نگرانی بیشتری وجود داشته باشد و بالطبع نگرانی در کادر درمان هم خیلی وجود داشت. یادم نمی‌رود وقتی که به بازدید از بخش عفونی بیمارستان می‌رفتم با اینکه چند بیمار مبتلا در آن اوایل بیشتر نداشتیم همکاران ما بسیار نگران بودند و دلهره داشتند و برخی از همکاران با این دیدگاه در بخش کرونا حضور می‌یافتند که احتمال اینکه به بیماری کووید19 مبتلا شوند بسیار زیاد است و به احتمال اینکه زنده نخواهند ماند وارد بخش می‌شدند و به ارائه خدمت می‌پرداختند.

تا اینکه چند ماهی گذشت و ما دانش بیشتری نسبت به بیماری پیدا کردیم و نگرانی‌ها کمتر شد، اما واقعا نمی‌توان توصیف کرد حال پزشک یا پرستار و یا کادر درمان را که وارد بخشی می‌شدند و احتمال می‌دادند مبتلا به بیماری می‌شوند و احتمال زنده ماندنشان خیلی کم هست و با این وجود با شجاعت این کار را انجام می‌دادند.

در تعریف شجاعت می‌گویند: انجام دادن کاری در حالی که شما از انجام آن کار نگران هستید و ترس دارید و همکاران ما به‌صورت شجاعانه وارد بخش‌های کرونا می‌شدند؛ جامعه نیز کاملاً به این موضوع آگاهی دارد و قدردان کادر درمان به‌ویژه پرستاران می‌باشد.»

این بخشی از مقدمه فریدون رحمانی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال‌وبختیاری و متخصص بیماری‌های عفونی بر کتاب «جهادگران سلامت» است که چندی پیش، همزمان با سالروز حماسه عظیم فتح خرمشهر در دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان رونمایی شد.

کتاب جهادگران سلامت را عباس بحرینی، مسئول روابط عمومی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گردآوری و به همت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان به زیور طبع آراسته است.

بحرینی در گفت‌وگو با ایکنا در خصوص ضرورت تدوین کتاب جهادگران سلامت، اظهار کرد: حماسه‌ای که کادر درمان در مقابله با ویروس منحوس کرونا آفریدند باید ثبت و مستندسازی شود تا در حافظه تاریخ ماندگار شود؛ لذا این کتاب در طی یک سال و چند ماه که از شیوع ویروس نوپدید کرونا می‌گذرد، تهیه شده و شامل بیش از چهل اثر در قالب شعر، خاطره و داستان از زبان خانواده علوم پزشکی و به‌ویژه مدافعان سلامت استان است که به بازروایی تجربه‌ها و خاطرات خود از ایام مقابله با کرونا در جبهه سلامت پرداخته‌ است.

بحرینی ادامه داد: برای این منظور، معاونت درمان دانشگاه علوم شهرکرد و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان فراخوانی را منتشر و از عموم کارمندان بیمارستان‌ها به‌ویژه کادر درمان خواسته شد که آثار خود را در خصوص تجربه‌های کرونایی به دبیرخانه ارسال کنند که در نهایت از میان انبوه آثار ارسالی، حدود ۴۰ اثر در قالب کتاب جهادگران سلامت تدوین و ارائه شد. در پایان کتاب نیز تصاویری از جهاد مدافعان سلامت در جبهه مقابله با کرونا به نمایش در آمده است.

وی تصریح کرد: چه بسیار از عزیزان و همکاران مدافع سلامت و شخصیت‌های فرهیخته و علمی که در این مدت کوتاه به فیض شهادت در راه خدمت نائل شدند و امروز متأسفانه در جمع ما نیستند و جامعه از دریافت خدمات و فعالیت‌های آنان محروم شده است. لذا ضرورت دارد که نخست یاد و نام شهدای دفاع مقدس، شهدای دفاع ازحرم و امنیت و سپس یاد و خاطره شهدای سلامت و شهدای پرواز استان را گرامی بداریم.

بحرینی گفت: کتاب جهادگران سلامت به همه مدافعان سلامت تقدیم شده است و به نام شهیدان دکتر رضوان نورمند، پریسا رفیعی، علیرضا صانعی و ذبیح الله کاویانی از شهدای مدافع سلامت استان و شهدای خدمت شهید رسول طاهری و شهید ستار کاویانی مزین است. یاد و نامشان گرامی و راهشان پر رهرو باد.

انتهای پیام
captcha