آموزش هدفمند؛ نقطه قوت طرح ملی توسعه مشاغل خانگی
کد خبر: 3978809
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۷
یک مشاور حوزه بازاریابی و خلاقیت بیان کرد:

آموزش هدفمند؛ نقطه قوت طرح ملی توسعه مشاغل خانگی

یک مشاور و مدرس طرح توسعه مشاغل خانگی استان اصفهان گفت: آموزش‌هایی که در فرایند اجرای این طرح ارائه می‌شد، کاملاً هدفمند بود و در حوزه‌های مختلف و مورد نیاز مثل ثبت برند، ثبت شرکت‌ها و مباحث مربوط به بازاریابی و تکنیک‌های خلاقیت صورت می‌گرفت.

آموزش هدفمند؛ نقطه قوت طرح ملی توسعه مشاغل خانگی

راضیه ندافی، مشاور و مدرس طرح ملی توسعه مشاغل خانگی استان اصفهان در حوزه خلاقیت و بازاریابی در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان درباره مزایا و معایب این طرح، اظهار کرد: طرح ملی توسعه مشاغل خانگی باعث شده کسانی که در سطوح پایین‌تر فعالیت می‌کنند، متوجه شوند به اطلاعات بازاری قوی‌تر و آموزش‌های مفصل‌تری نیاز دارند؛ در نتیجه، راجع به بازار محصولات خود اطلاعات بیشتری به دست آوردند و تلاش کردند فعالیت خود را با فضای این بازار تطبیق دهند. همچنین مباحث مربوط به بسته‌بندی محصولات با جدیت پیگیری شد و محصولاتی که قبلاً بسته‌بندی مناسبی نداشتند، در این خصوص وضعیت بهتری پیدا کردند.

وی افزود: با اجرای این طرح، فروش بازارچه‌ای رونق زیادی پیدا کرد که کمک بزرگی به مسئله اشتغال بود و با توجه به اینکه طرح توسعه مشاغل خانگی بیشتر شامل حال بانوان می‌شود، برای تعداد زیادی از آنها که نیاز به درآمد جانبی یا حتی درآمد ثابت داشتند، بسیار مؤثر بود.

این مشاور و مدرس طرح توسعه مشاغل خانگی استان اصفهان بیان کرد: افراد قبل از ورود به فرایند مشاغل خانگی و شروع به کار در این حوزه، نسبت به مشاغل مختلف اشراف نداشتند. یعنی تصوری که از مشاغل خانگی در ذهن داشتند، یک‌سری کسب‌وکارهای مشخص و معمول مثل خیاطی و پرورش گیاهان دارویی بود، در حالی که گستره مشاغل خانگی بسیار وسیع‌تر است و قطعاً اگر افراد اطلاعات بیشتری در این زمینه داشتند، تعداد کسانی که وارد یک حوزه و شغل می‌شدند کمتر بود و باعث می‌شد رقابت سالم‌تری اتفاق بیفتد و خیلی از آنها حذف نشوند. بنابراین، بهتر بود افراد قبل از اینکه دست به انتخاب بزنند، با فرایند مشاغل و میزان سرمایه مورد نیاز برای هر کدام از آنها آشنایی پیدا می‌کردند.

ندافی ادامه داد: دلیل اینکه بسیاری از افراد فعال در حوزه مشاغل خانگی با شکست روبرو می‌شوند، این است که بازار مناسبی برای محصولات خود پیدا نمی‌کنند و هیچ اطلاعاتی نیز راجع به این بازار ندارند؛ در نتیجه، وارد یک بازار سخت رقابتی با محصولات بسیار عالی صنعتی یا تولیدات شرکت‌های بزرگ می‌شوند و برای آنها بسیار دشوار خواهد بود که بتوانند خود را با این بازار تطبیق دهند و فروش داشته باشند. بنابراین، باید از قبل اطلاعاتی راجع به صنایع فعال در آن حوزه، میزان رقابت‌ها و مزیت رقابتی خودشان کسب می‌کردند و اگر از عهده رقابت در این بازار سخت برمی‌آمدند، کسب‌وکار خود را راه‌اندازی می‌کردند. بنابراین، اگر مشاغل خانگی جدید یا فاقد بازار رقابتی انتخاب شود، امکان موفقیت بیشتر است.

وی تصریح کرد: آموزش‌هایی که در فرایند اجرای طرح ارائه می‌شد، کاملاً هدفمند بود و در حوزه‌های مختلف و مورد نیاز مثل ثبت برند، ثبت شرکت‌ها و مباحث مربوط به بازاریابی و تکنیک‌های خلاقیت صورت می‌گرفت. بنابراین، آموزش‌ها بسیار مؤثر بود و بسیاری از افراد در جریان آموزش متوجه می‌شدند که از عهده برنمی‌آیند و از ادامه کار منصرف می‌شدند. این بهتر بود تا اینکه افراد برای کاری سرمایه‌گذاری کنند و وقت بگذارند و بعد با شکست مواجه شوند.

این مشاور حوزه بازاریابی و خلاقیت اظهار کرد: قطعاً هر طرحی قبل از اجرا در سطح کشور، مورد راستی‌آزمایی قرار گرفته است و مشخص شده که می‌تواند نتایج خوبی داشته باشد یا خیر. در طرح توسعه مشاغل خانگی نیز هدف، ایجاد اشتغال است. وقتی اشتغال ایجاد شود، تولید افزایش می‌یابد و با افزایش تولید شاهد نتایج اقتصادی مثبت خواهیم بود. بنابراین، اگر طرح‌هایی نظیر توسعه مشاغل خانگی در کانال مناسبی قرار گیرد و گروه هدف مناسبی نیز داشته باشد، نتایج مطلوب آن در تولید و اقتصاد ملی بروز و ظهور پیدا می‌کند. به نظر من، مشخص کردن مراحل و فرایندهای طرح و گروه‌های هدف بسیار حائز اهمیت است، تا اینکه فقط یک‌سری طرح‌های عمومی و کلی مطرح شود و گروه هدفی نیز برای آن مشخص نشود و به‌صورت عام باشد. طرح ملی توسعه مشاغل خانگی روی گروه هدف یا مخاطبان مشخصی تمرکز کرده است و تمام فرایندهای آن در همین راستا پیش می‌رود.

وی درباره نقش جهاد دانشگاهی به‌عنوان مجری و تسهیل‌گر این طرح، گفت: امتیازی که جهاد دانشگاهی دارد، شناخته شده بودن آن در میان افراد جامعه است. به هر حال، جهاد دانشگاهی برندی است که افراد آن را می‌شناسند و می‌توانند به آن اعتماد کنند و این مزیتی مناسب در کمک به پیشبرد طرح توسعه مشاغل خانگی محسوب می‌شود، ضمن اینکه افراد پیگیر این طرح در جهاد دانشگاهی اصفهان کسانی بودند که اجرای طرح برای آنها مهم بود و به‌صورت کاربردی و مرحله به مرحله، اجرای آن را پیش می‌بردند و با جدیت پیگیری می‌کردند.

انتهای پیام
captcha