شناخت روش‌های بازاریابی؛ رمز توسعه کسب‌وکارهای خانگی
کد خبر: 3986920
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۳
در گفت‌و‌گو با ایکنا بیان شد؛

شناخت روش‌های بازاریابی؛ رمز توسعه کسب‌وکارهای خانگی

مشاور و مدرس طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در استان اصفهان گفت: افراد فعال در حوزه کسب‌وکارهای خانگی در زمینه بازاریابی و فروش به اموزش و توانمندی بیشتری نیاز دارند و اینکه یاد بگیرند از ابزار اینترنت برای فروش محصولات خود به درستی استفاده کنند.

مشاغل خانگی

مهرداد باغبانی، مشاور و مدرس طرح ملی توسعه مشاغل خانگی استان اصفهان در حوزه مدیریت زمان، مدیریت برند و بازاریابی در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان درباره اجرای این طرح، اظهار کرد: طول دوره آموزشی به‌دلیل شیوع کرونا کوتاه بود و اگر زمان بیشتری در اختیار داشتم، کلاس‌ها را به‌صورت کارگاهی برگزار و افراد را با نمونه‌های واقعی مواجه می‌کردم. دانشی که صرفاً به‌صورت تئوری باشد، ماندگار نیست و اگر همراه با عمل باشد، می‌تواند ماندگار شود. وقتی افراد کارگاه عملی را تجربه کنند، آنچه آموخته‌اند، در ذهن‌شان نهادینه می‌شود. در واقع، دوره‌های آموزشی که با کارگاه عملی عجین باشند، دوره‌های اثربخشی خواهند بود. می‌توان به‌عنوان مقدمه یک دوره تئوری برگزار کرد و اصول و الگوها را آموزش داد و سپس یک کارگاه عملی برگزار کرد.

وی افزود: افرادی که در دوره‌های آموزشی شرکت کردند، ارتباط خود را با یکدیگر حفظ کرده‌اند و دانش خود را با هم به اشتراک می‌گذارند و اگر شیوع کرونا نبود، امکان بیشتری برای انتقال دانش و اطلاعات به یکدیگر داشتند و شبکه‌های قوی‌تری تشکیل می‌دادند. اکنون دنیا بر مدار شبکه‌های ارتباطی می‌چرخد؛ مثلاً برای ساخت یک خودرو چند کشور که هر کدام مزیت رقابتی خاص خود را دارند، با هم همکاری می‌کنند و محصولی که تولید می‌شود، موفق‌تر است.

این مشاور و مدرس طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در استان اصفهان تصریح کرد: مشاغل خانگی برای اینکه توسعه پیدا کنند، عمدتاً با مشکل بازاریابی و فروش مواجه هستند. شرکت‌های تعاونی برای این به‌وجود آمدند که مشتری نهایی و تولیدکننده را به یکدیگر نزدیک و از واسطه‌گری جلوگیری کنند. افرادی که در مشاغل خانگی فعال هستند، یاد نگرفته‌اند که از ابزار اینترنت برای فروش محصولات خود به‌درستی استفاده کنند و باید در این زمینه توانمند شوند. در واقع، در زمینه بازاریابی و فروش بسیار ضعیف هستند و هر چقدر برای آموزش در این خصوص سرمایه‌گذاری شود، باز هم کم است و این آموزش باید به‌صورت کارگاهی باشد.

باغبانی بیان کرد: یکی از دغدغه‌های اصلی و مهم زنانی که در اشتغال خانگی فعال هستند، داشتن بیمه است و یکی از حمایت‌هایی که می‌تواند از آنها به عمل بیاید، این است که وزارت کار و وزارت صمت افراد فعال در این حوزه را شناسایی و آنها را بیمه کنند. جهاددانشگاهی در خصوص برنامه‌ریزی و اجرای طرح بسیار خوب عمل کرده و پیشنهاد من این است که پروژه‌هایی که تعریف می‌شود، رصد و عارضه‌یابی شود، یعنی اگر بودجه‌ای به یک کسب‌وکار خانگی اختصاص داده می‌شود، الفبای استفاده از این بودجه و نحوه بازاریابی نیز به افراد آموزش داده شود تا بتوانند روی پای خود بایستند. اصلاً فلسفه تشکیل شهرک‌های علمی تحقیقاتی در حوزه صنعت همین بود. باید چند سال از مشاغل خانگی حمایت کرد تا رشد کنند و روی پای خود بایستند، اگر به حال خود رها شوند، ممکن است سرمایه و بودجه خود را از دست بدهند.

وی نقش جهاددانشگاهی به‌عنوان مجری و تسهیل‌گر این طرح را بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: دوره‌های آموزشی و هماهنگی‌ها بسیار خوب بود و فقط شیوع کرونا و کم بودن مدت زمان کلاس‌ها مزید بر علت شد، وگرنه جهاددانشگاهی در اجرای طرح بسیار خوب عمل کرد.

انتهای پیام
captcha