غدیر؛ عرصه شناخت انسان کامل و معیار تشخیص حق از باطل
کد خبر: 3987059
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۴
حجت‌الاسلام گرجی در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد:

غدیر؛ عرصه شناخت انسان کامل و معیار تشخیص حق از باطل

یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: آنچه غدیر را زنده نگه می‌دارد، پیام این واقعه است و آن اینکه خداوند نمونه انسان کاملی را که همه انبیا درصدد تربیت او بودند، در غدیر به بشریت معرفی کرد و در واقع، معیار تشخیص حق از باطل را در اختیار بشر قرار داد.

غدیر؛ عرصه معرفی انسان کامل

حجت‌الاسلام مهدی گرجی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، اظهار کرد: غدیر یک جنبه تاریخی و از آن مهم‌تر، یک جنبه محتوایی دارد که این واقعه را زنده نگه داشته و در واقع، این پیام غدیر بوده که آن را به چشمه‌ای جاری تبدیل کرده است.

وی افزود: از جنبه تاریخی، غدیر، تدبیر اسلام برای رهبری بعد از پیامبر(ص) بود. از نظر شیعه، رهبری بعد از پیامبر(ص) در جریان غدیر معین شده است، ولی اهل سنت معتقدند پیامبر(ص) کسی را به‌عنوان جانشین خود معرفی نکرد و این کار را به امت خود واگذار کرد. شیعه می‌گوید اسلام که برای جزئی‌ترین نیازهای انسان قانون دارد، چگونه ممکن است مسئله‌ای با این درجه از اهمیت را نادیده بگیرد؟ آیات و روایاتی که وجود دارد، حاکی از این است که پیامبر(ص)، قرآن کریم و حضرت حق تعالی برای رهبری بعد از پیامبر(ص) برنامه داشته‌اند.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: ورای این جنبه تاریخی، آنچه غدیر را زنده نگه می‌دارد، پیام این واقعه است و آن اینکه خداوند نمونه انسان کاملی را که همه انبیا درصدد تربیت او بودند و به‌دلیل مشکلات متعدد موفق نشدند، در غدیر به بشریت معرفی کرد و در واقع، میزان و معیار تشخیص حق از باطل را در اختیار بشر قرار داد؛ به همین دلیل است که مولوی می‌گوید: «تا نقش زمین بود و زمان بود، علی بود.» بنابراین، شخصیتی الگو در غدیر به بشریت معرفی شد.

حجت‌الاسلام گرجی ادامه داد: شهادت دادن به ولایت امیرالمؤمنین(ع) به این معناست که علی(ع) امروز ولی و الگوی ماست. به همین دلیل، در شبانه‌روز 10 بار می‌گوییم: «اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ» و بنا به فرموده پیامبر(ص)، صراط مستقیمی که در قرآن آمده، امیرالمؤمنین(ع) است. همچنین پیامبر(ص) می‌فرماید: «اگر می‌خواهید به‌سوی خدا حرکت کنید، با راه و روش علی(ع) این کار را انجام دهید» و در جای دیگر فرمود: «علی(ع) قبله عارفان است.»

وی بیان کرد: توجه به توحید و جریان‌های تاریخی و اینکه جامعه بدون رهبری صالح و امامت شایسته به قهقرا و گمراهی کشیده می‌شود، همچنین گزیده‌ای از وضعیت تاریخی قبل از اسلام و نعمت‌هایی که با ظهور این دین در اختیار بشر قرار گرفته است، مهم‌ترین محورها و مباحث خطبه غدیریه را دربر می‌گیرد.

این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: ما راجع به غدیر چیزی نمی‌گوییم که باعث ناراحتی اهل سنت شود، بلکه اعتقاد خود را بیان می‌کنیم و اتفاقاً بیان شفاف و منطقی اعتقادات فریقین می‌تواند در نزدیک شدن آنها به یکدیگر نقش داشته باشد. اهل سنت نیز واقعه غدیر را قبول دارند، منتها می‌گویند پیامبر(ص) در غدیر دست علی(ع) را بلند کرد و گفت: «هر کس مرا دوست دارد، علی(ع) را نیز دوست بدارد»، در حالی که ما می‌گوییم چطور ممکن است پیامبر(ص) جمعیت زیادی را در غدیر گرد هم آورده باشد، فقط برای اینکه از آنها بخواهد دامادش را دوست داشته باشند؟ این نمی‌تواند منطقی باشد. از طرف دیگر، با توجه به آیاتی که در غدیر نازل شد، باید گفت کفار فقط با وجود جریان رهبری معصوم، صالح و شایسته، از اسلام ناامید می‌شوند.

انتهای پیام
captcha