درخواست غنی‌سازی آثار شیعی موزه ادیان روسیه
کد خبر: 3990968
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۶

درخواست غنی‌سازی آثار شیعی موزه ادیان روسیه

رئيس موزه تاريخ اديان سن پترزبورگ در دیدار با رایزن فرهنگی کشورمان در روسیه درباره گسترش همکاری‌ با ايران گفت‌وگو و بر ضرورت غنی‌سازی بخش اسلام به ویژه بخش شیعه این موزه تأکید کرد.

 به گزارش ایکنا؛ به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مسعود احمدوند، رایزن فرهنگی ایران در فدراسیون روسیه در این دیدار که در محل موزه دولتی تاریخ ادیان در شهر سن پترزبورگ انجام شد، با اشاره به سابقه همکاری‌های مطلوب رایزنی با این موزه در سال‌های پیشین از جمله برگزاری همایشی به مناسبت پیروزی انقلاب اسلامی ایران در این موزه و سفر مدیران موزه به ایران و بازدید از شهرهای تهران، قم و مشهد بر تداوم همکاری‌های فرهنگی تأکید کرد.

وی ضمن تبیین نقش نهادهای مرتبط با ادیان در آگاهی بخشی به جامعه، آشنا ساختن جوانان با حقایق معنوی و دوری آنها از افراط‌گرایی به سابقه ۲۵ ساله گفت‌وگوهای دینی بین ایران و کلیسای ارتدکس روسیه از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اشاره و تعاملات بینادینی را موجب تفاهم بیشتر پیروان ادیان ذکر کرد.

رایزن فرهنگی کشورمان در فدراسیون روسیه افزود: بر اساس همین رویکرد از چند ماه پیش، مقدمات برپایی نمایشگاه عکس با موضوع همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان با مشارکت و حمایت شهرداری اصفهان که خواهرخوانده سن پترزبورگ است در موزه تاریخ ادیان این شهر فراهم شده است.

وی مطرح کرد: شهرداری اصفهان در قالب طرح شهروند دیپلماسی از شهروندان اصفهانی دعوت کرده است که تصاویر مرتبط با موضوع همزیستی ادیان را برای حضور در این نمایشگاه ارسال کنند. آثار شهروندان توسط هیأت داوران بررسی و سی عکس برتر برای نمایش انتخاب شده‌اند. مراسم افتتاح این نمایشگاه در شهریورماه در موزه تاریخ ادیان برپا خواهد شد.

لوبوف موسيينكو، رئيس موزه تاريخ اديان سن پترزبورگ نیز در این دیدار با اشاره به سابقه خوب همکاری‌های پیشین از برگزاری نمایشگاه عکس با موضوعی که امروزه مورد نیاز جامعه است استقبال کرد و گفت: از چند ماه پیش که مذاکره برای برپایی این نمایشگاه آغاز شد مدیران و کارشناسان موزه برای برگزاری شایسته آن برنامه‌ریزی لازم را انجام داده‌اند و امیدواریم امکان متقابلی برای برگزاری نمایشگاهی مشابه در اصفهان برای ما فراهم شود.

رئيس موزه تاريخ اديان سن پترزبورگ با توضیح درباره بخش‌های مختلف این موزه گفت: با توجه به مذاکرات سال‌های پیشین با مسئولان ایرانی درخواست داریم برای غنی‌سازی بخش اسلام به ویژه بخش شیعه موزه مساعدت کنند.

در پایان این ملاقات، رایزن فرهنگی کشورمان در فدراسیون روسیه به همراه ایرینا عثمان‌اوا، استاد دانشگاه و پژوهشگر ارشد موزه دولتی تاریخ ادیان سن پترزبورگ از بخشهای مختلف این موزه و همچنین سالن‌های پیشنهادی برای برگزاری نمایشگاه عکس بازدید کردند.

موزه تاريخ اديان در 15 نوامبر 1932 به‌طور رسمی در ساختمان کلیسای جامع قازان سن پترزبورگ افتتاح شد. برخی از آثار و مجموعه‌های به نمایش گذاشته شده در این موزه از موزه‌های مردم‌شناسی پترکبیر، موزه دولتی ارمیتاژ، کتابخانه آکادمی علوم و موزه دولتی روس گردآوری شده است.

در سال 1954 نام موزه به «موزه دولتی تاریخ ادیان و آتئیزم» آکادمی علوم اتحاد جماهیر شوروی تغییر یافت. ازسال 1961 موزه از ترکیب آکادمی علوم خارج و به وزارت فرهنگ واگذار شد و در سال 1990 میلادی موزه باز به همان نام اولیه بازگشت. بخش اسلام در سال 2010 در این موزه راه‌اندازی شد.

انتهای پیام
captcha