برگزاری همایش بررسی اختلافات درباره تقویم اسلامی در ترکیه
کد خبر: 4000852
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۰

برگزاری همایش بررسی اختلافات درباره تقویم اسلامی در ترکیه

همایشی دو روزه با هدف بررسی و حل اختلافات درباره تقویم اسلامی و اوقات شرعی با حضور جمعی از علما و دانشمندان مسلمان در ترکیه برگزار شد.

به گزارش ایکنا به نقل از دیلی صباح، جمعی از دانشمندان، کارشناسان و علمای مسلمان روز یکشنبه، چهار مهر در استانبول برای یک همایش دو روزه با هدف پایان دادن به اختلافات بر سر تقویم اسلامی  گرد هم آمدند.

این کنگره که به طور مشترک از سوی شورای عالی امور مذهبی ریاست امور دینی ترکیه (دیانت) و شورای فتوای و تحقیقات اروپایی سازماندهی شده است، در پی برگزاری همایش سال 2016 در ترکیه برای اطمینان از تقویم یکپارچه برای اوقات نماز و تعطیلات مذهبی برگزار شد. گردهمایی سال 2016 به صدور بیانیه‌ای برای یکپارچه کردن تقویم منجر شد اما در برخی از کشورها عملی نشد.

علی ارباش، رئیس سازمان دیانت ترکیه در مراسم افتتاحیه این رویداد در هتلی در استانبول اظهار امیدواری کرد که این کنگره بین‌المللی درباره اوقات نمازها به نتیجه‌ای برسد که  اختلاف نظرها را در زمان نماز به حداقل برساند. وی گفت که آنها از سال 2016 برای یکپارچه کردن تقویم اسلامی و وحدت در اوقات نماز تلاش کرده‌اند.

ارباش گفت: اختلافات بر سر اوقات نماز و روزه جدید نیست اما بسیار مهم است. مشاهده تفاوت‌های قابل توجه در اوقات نماز که واضح‌ترین جلوه دین و اساسی‌ترین شکل عبادت است، نگران کننده است. در اینجا، دانشمندان کشورهای اروپایی و اسلامی در مورد آن بحث کرده و به نتیجه خواهند رسید.

علی قره داغی، دبیرکل اتحادیه بین‌المللی علمای مسلمان در مراسم افتتاحیه این کنگره گفت که این رویداد نتیجه چهار سال کار است و یک کمیته علمی این موضوع را پیگیری خواهد کرد.

وی افزود: ما در مورد موضوعی صحبت می‌کنیم که نشان می‌دهد دامنه اسلام چقدر گسترده است. مردم می‌بینند که مسلمانان در همه چیز با یکدیگر اختلاف سلیقه دارند. اما ما می‌دانیم که هر گونه اختلاف در واقع یک نعمت است. به عنوان مثال، من در سفری به یک شهر کوچک در سوئیس، با یک خانواده مسلمان با 16 تقویم اسلامی متفاوت برخورد کردم. هر یک از اعضای خانواده از تقویم متفاوتی پیروی می‌کردند.

قره‌داغی گفت که این همایش به این موضوع هم از نظر نجومی و هم از نظر فقه اسلامی می‌پردازد.

انتهای پیام
captcha